شهرداری مقصر آلودگی هوای اصفهان نیست
وضعیت بحرانی آلودگی هوای اصفهان، شهردار و معاونان او را دور میز صحن علنی شورای شهر اصفهان جمع کرد تا از سهم شهرداری در مقابله با معضل آلودگی هوا و اقدامات انجام شده در این راستا گزارشی به شهروندان اصفهانی ارائه کنند.

ایسنا/اصفهان وضعیت بحرانی آلودگی هوای اصفهان، شهردار و معاونان او را دور میز صحن علنی شورای شهر اصفهان جمع کرد تا از سهم شهرداری در مقابله با معضل آلودگی هوا و اقدامات انجام شده در این راستا گزارشی به شهروندان اصفهانی ارائه کنند.
علی قاسمزاده، شهردار اصفهان در این جلسه که امروز (یکشنبه_۲۱ آذرماه) برگزار شد، با اشاره به اینکه سهم عمدهای از ذرات معلق و آلایندههای گازی به صنایع برمیگردد، اظهار کرد: این صنایع کماکان در حال فعالیت و آلایندهها در حال انتشار هستند، بنابراین نباید انگشت اتهام به سمت شهرداری گرفته شود.
شهردار اصفهان از شورای شهر اصفهان خواست از دستگاههای مسئول در حوزه آلودگی هوا و اجرای قانون هوای پاک مطالبه گری کند تا اقدامات خود در راستای کاهش آلودگی هوا تشریح کنند.
وی افزود: شهرداری به سهم خود در حال تلاش است و سعی میکند به وظیفه خود روز به روز بهتر عمل کند، اما این نباید نافی مطالبه شورا از سایر دستگاهها در زمینه مبارزه با آلودگی هوا باشد.
دلایل اصلی آلودگی هوای اصفهان چیست؟
حسین حقشناس_معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان نیز با طرح این سوال که دلایل اصلی آلودگی هوای اصفهان چیست؟
گفت: آلودگی هوا یکسری دلایل جهانی دارد که فقط مختص اصفهان نیست و پدیده تغییرات آب و هوایی یک بحث بین المللی است، در عین حال که مباحث اقلیمی مثل خشکی زاینده رود نیز موثر بوده است.
وی با اشاره به پروژه ای که در دانشگاه صنعتی اصفهان انجام و سهم منابع مختلف بر آلودگی هوای اصفهان مشخص شد، گفت: در این پروژه مشخص شد حمل و نقل سهم ۳۳ درصدی در آلودگی هوا دارد، همچنین وضعیت توپوگرافی، قرارگیری اصفهان در شاهراه ارتباطی کشور و جانمایی نامناسب صنایع از دلایل آلودگی هوای اصفهان است.
حقشناس به دلایل ساختاری آلودگی هوا در بخش حمل و نقل شهری اشاره و تصریح کرد: نتایج مطالعات جامع حمل و نقل از سال ۹۱ تا ۹۴ را با مطالعات جامع سال ۷۹ و قبل از آن سال ۶۸ مقایسه کردیم؛ این سه دوره روند تغییرات اصفهان را با شاخصهای کاملاً کمی نشان میدهد.
در طول این سالها اصفهان گسترش زیادی به لحاظ مساحت و بلندشدن طول سفرهای شهری پیدا کرده، به طوری که سال ۶۸، میانگین سفرهای شهری اصفهان ۴ کیلومتر بود و به مرور تسهیلاتی که ایجاد شد که طول سفرها در اصفهان را گسترش داد و در سال ۹۱ میانگین سفرها دو و نیم برابر یعنی ۱۰ کیلومتر شد.
وی افزود: در کنار افزایش طول سفرهای شهری، استفاده از خودروی شخصی و عدم توسعه حمل و نقل پاک و ارزان و در دسترس و عمر بالای ناوگان حمل و نقل نیز باعث تشدید وضعیت آلودگی هوا در این سالها شده است.
سهم وسایل نقلیه در سفرهای شهری اصفهان
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان، مسائل اقتصادی را یکی از چالشهای اصلی بر سر راه توسعه حمل و نقل عمومی دانست و افزود: سال ۶۸ سهم دوچرخه در حمل و نقل شهری اصفهان ۱۴ درصد بود که در سال ۹۴ به ۴ درصد رسید.
طی این مدت سهم خودروهای سواری به ۴۵ درصد رسید و برآورد کنونی حدود ۶۰ درصد است.
سهم حمل و نقل همگانی نیز از ۵۵ درصد به ۳۵ درصد رسیده، از سوی دیگرتعداد سرنشین خودروها نیز کاهش پیدا کرده و از میانگین دو نفر در سال ۶۸ به ۱.۲ نفر رسیده است.
وی با یادآوری اینکه در موضوع آلودگی هوا اسناد فرادستی، برنامهها و قوانینی وجود دارد، اما مشکل در اجرای آنها است، گفت: برنامه کاهش آلودگی هوا سال ۹۰ و قانون هوای پاک سال ۹۶ مصوب شد، همچنین مطالعات جامع حمل و نقل اصفهان و برنامه اصفهان ۱۴۰۵ و الزامات مختلفی در کمیتههای اضطرار آلودگی هوا وجود دارد.
حقشناس در مورد بندهایی برنامه کاهش آلودگی هوا که به شهرداری مربوط میشود، توضیح داد: سهم حمل و نقل عمومی هر سال باید ۵ درصد افزایش پیدا کند، در این زمینه دولت باید بودجه مورد نیاز را تأمین و شهرداری نیز اقدام به توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی کند، درحالی که از دولت قبلی دیگر کمکهای دولت قطع شد.
وی پایش آلودگی هوا را موضوع دیگری دانست که دستگاههای مختلف در این زمینه مسئولیت دارند و افزود: در قانون هوای پاک، معاینه فنی خودروها و موتورسیکلتها جزو وظایف شهرداری است که در این زمینه شهرداری اصفهان رتبه خوبی در کشور دارد و هیچ مورد خلافی نداریم، اما معاینه فنی در شهرداریهای اطراف مشکلساز هستند.
ضمن اینکه در اصفهان معاینه فنی موتورسیکلت نداشتیم که در حال راهاندازی است.
۶ ماده از ۳۴ ماده قانون هوای پاک مربوط به شهرداری است
معاون شهردار اصفهان با اشاره به اینکه قانون هوای پاک ۳۴ ماده و تبصره دارد که ۶ ماده با شهرداری اصفهان و بقیه با سایر دستگاهها است، از شورای شهر اصفهان خواست برای اجرای دقیق مواد این قانون و.
مطالبه گری از دستگاهها وارد عمل شده و کمکهای لازم از دولت و دستگاههای مختلف را نیز جلب کند.
وی در ادامه به پیشنهادات مطالعات جامع حمل و نقل اصفهان اشاره و تصریح کرد: اولویت بندی احداث خطوط بی آر تی، جانمایی پایانههای شهری، اجرای طرح موقتی زوح و فرد از درب منزل از جمله پیشنهادات است.
اجرای طرح زوج و فرد یک مسکن موقت است و شهرهای دنیا که این طرح را بهصورت دائمی اجرا کردهاند، موفق نبودهاند، درحالی که شهرهایی که طرحهای قیمتگذاری داشتهاند موفقیت چشمگیری در کاهش ترافیک و آلودگی هوا و افزایش استفاده از حمل و نقل عمومی داشتهاند.
براین اساس طرحی برای اصفهان پیشنهاد کردهایم که براساس مدل اجرا شده در برلین است.
این طرح در سال ۹۵ مصوب و پیشنهاد شد تا شروع خط یک مترو به تعویق بیفتد و برای ساکنین محدوده نیز تخفیف ویژه درنظر گرفته شود که ثبتنام ساکنین همزمان با گسترش حمل و نقل عمومی و پارکینگ و دوچرخه درحال انجام است.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان در ادامه تمرکززدایی اخدا پارکینگها در مرکز شهر، گسترش ایستگاهها و مسیرهای دوچرخه و وسایل غیرموتوری جدید و خودروهای برقی و هیبریدی را از دیگر پیشنهادات مطالعات جامع حمل و نقل اصفهان برشمرد.
وی سند بالادستی دیگر در مقابله با آلوده هوا را برنامه راهبردی اصفهان ۱۴۰۵ عنوان کرد و افزود: هدف اصلی این برنامه کاهش آلودگیهای محیطی با تمرکز بر کاهش تولید آلایندهها است و برنامههایی برای حمل و نقل پیش بینی شده است.
حقشناس در ادامه به اقدامات انجام شده و در دست اجرا برای مقابله با آلودگی هوا اشاره و اظهار کرد: اجرای طرح محدودیت تردد در مرکز شهر، توسعه سامانه نوبت دهی اینترنتی مراکز معاینه فنی، الزام ناوگان بار به اخذ معاینه فنی، گسترش زوج و فرد و معاینه فنی در کل شهر، ممنوعیت روشن بودن اتوبوسهای شهری در توقفهای بالای ۱۵ دقیقه، اطلاعرسانی ترافیک معابر بهصورت هوشمند و با نرمافزار پردازش تصویر، اطلاعرسانی از ظرفیت خالی پارکینگها، توسعه مراکز معاینه فنی، احداث دو مرکز معاینه فنی موتورسیکلتها، طرح جایگزینی موتورسیکلتهای برقی با بنزینی، توسعه خطوط اتوبوسرانی و نوسازی ناوگان اتوبوس، اصلاح مسیرهای خطوط اتوبوسی که بهصورت غیر بهرهور در شهر فعالیت میکنند، بازسازی ۲۰۰ دستگاه ناوگان اتوبوسرانی، قیمتگذاری پارک حاشیهای شهر، توسعه پیادهروی و مسیرهای دوچرخه، تسهیلات ناوگان نوسازی تاکسیرانی و برنامهریزی برای خرید اتوبوس برقی همزمان با کشور از جمله این اقدامات است.
وی برنامه بلندمدت شهرداری اصفهان برای مقابله با آلودگی هوا را گسترش حمل و نقل عمومی و احداث خط دو قطار شهری اعلام کرد و گفت: مطالبهگری از سایر نهادها، برگشت وجوه عوارض آلودگی به اصفهان، هماهنگی با شهرداریهای اطراف و صنایع از دیگر اقداماتی است که باید انجام شود.
تجربیاتی در برخی شهرداریهای دنیا وجود دارد که زمانی مثل ما آلوده بودند، اما با اقداماتی که انجام دادند روزهای پاک برگشت و ما باید از این تجربیات استفاده کنیم.
توجه بودجه ۱۴۰۱ به موضوع آلودگی هوای اصفهان
سعید ابراهیمی، معاون برنامهریزی شهرداری اصفهان نیز در این جلسه گفت: بالغ بر ۶۰ درصد بودجه شهرداری اصفهان در دو معاونت خدمات شهری و حمل و نقل و ترافیک هزینه میشود که رسالت زیست محیطی دارند و در بودجه سال آینده نیز همین اولویت مدنظر ما قرار دارد.
وی با اشاره به موضوع هوشمندسازی در شهرداری اصفهان گفت: نقشه راه فناوری اطلاعات و زمینههایی که میتواند به حذف حضور ارباب رجوع منجر شود در دستور کار ما قرار دارد.
لایحه پیشنهادی دولت برای حمل و نقل عمومی دولت مؤثر نیست
محسن رنجبر، معاون مالی و اقتصادی شهرداری اصفهان نیز تأکید کرد: حمل و نقل عمومی که با شرایط قبل نیز برای شهرداریها ایجاد مشکل میکرد، اگر با همین روندی که در لایحه پیشنهادی دولت به آن پرداخته شده ادامه پیدا کند، مشکل برای اصفهان از نظر آلودگی بیشتر میشود.
اجرای اقدامات جدید در بحث انرژی ساختمانها
وحید مهدویان، معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان نیز به انعقاد تفاهم بین شهرداری و سازمان نظام مهندسی اشاره و اظهار کرد: سال آینده در بحث انرژی ساختمانها اقدامات جدیدی انجام میشود.
وی افزود: با تحقق این تفاهم نامه و عملی شدن آن، اقدامات مؤثری در راستای کاهش آلودگی هوای ناشی از مصرف انرژی صورت میگیرد.
توجه به سهم سرویس کارخانجات در آلودگی هوای اصفهان
به گزارش ایسنا، عباس روحانی، مدیرعامل اتوبوسرانی اصفهان نیز با تأکید بر اینکه در حد امکانات، تکالیف خود را مرتبط با حوزه هوای پاک اجرا میکنیم، گفت: در حوزه کاری ما فقط کلانشهر اصفهان را مورد توجه قرار میدهند، در حالی که شهرهای اقماری و اتوبوس و سرویس کارخانجات که بیشتر آنها آلاینده هستند مورد توجه قرار نمیگیرند.
وی با بیان اینکه در چند سال گذشته ۲۶۱ دستگاه اتوبوس یورو ۴ و ۵ وارد کردهایم، گفت: اگر این پارامتر را درنظر بگیریم باید بگوییم که کمترین سهم را در آلودگی هوا داریم.
راهاندازی سامانه باریار ۷۲۴ با هدف کاهش تردد
مجید طهماسبی، مدیرعامل سازمان حمل و نقل بار شهرداری اصفهان گفت: اصفهان اولین کلانشهری است که مرکز معاینه فنی سنگین را راهاندازی کرد، علاوه بر این کد معاینه فنی برون شهری نیز برای خودروهای سنگین فعال شد که اقدام مؤثری در کاهش آلودگی هواست.
وی افزود: سامانه باریار ۷۲۴ با هدف صدور مجوز تردد و بارنامه و اسناد حمل راهاندازی شده که در کمتر از ۳۰ دقیقه بهصورت غیرحضوری انجام میشود.
انتهای پیام