پلتفرمها بازیگران عصر جدید رسانه
از پلتفرمهایی مانند اینستاگرام و آمازون گرفته تا دیجیکالا و آپارات تعامل دوسویهای میان تولیدکننده و مصرفکننده برقرار شده است. اما پرسش اینجاست که هدف پلتفرمها چیست؟ و چه ویژگیهایی دارند؟

گروه سوادرسانه خبرگزاری فارس؛ در تعریف کلی پلتفرم یا سکو میتوان گفت هر بستری که بتواند تعامل دوسویهای را مدیریت کند.
از پلتفرمهای معروف جهانی در فضای مجازی و اینترنت، میتوان اینستاگرام، فیسبوک، لینکدین، آمازون، اوبر و...
را مثال زد.
از پلتفرمهای داخلی هم میتوان دیجیکالا، آپارات، دیوار، اسنپ، تپسی و بسیاری دیگر را نام برد.
مهمترین ویژگی پلتفرم این است که بهجای تولید و عرضه محصول، فضا و زیرساختی برای رابطه میان تولیدکنندگان و مصرفکنندگان یک محصول در حوزه کالا و خدمات ایجاد کند.
پلتفرمی که در بستر فناوری باشد به دنبال ثبات اجرایی، ارتباط استاندارد و قابلیت توسعه است.
اما هدف پلتفرمهایی که برای تجارت و کسبوکار ایجاد شدهاند ارزشآفرینی است.
پلتفرمهای اجتماعی مانند اینستاگرام، فیسبوک و تلگرام اگرچه معماری فناورانهای دارند اما از جهت اجتماعی و رسانهای هم مورد توجه هستند.
چون آنها از اقتدار و اثرگذاری پلتفرمهای سنتی و قدرتمندی مانند تلویزیون، رادیو و روزنامه کاستهاند.
آنها ترکیب پیچیدهای از فناوری، ارزش اقتصادی و تأثیر اجتماعی هستند.
میتوان نتیجه گرفت پلتفرمها علاوه بر تأثیرات مالی، فناورانه و اجتماعی بر شبکه تحت نفوذ، بر ماهیت خود و حتی ساختارهای قبل از خود نیز تأثیر میگذارند.
در ادامه ویدئوی زیر را مشاهده کنید:
انتهای پیام/