خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

جمعه، 07 اردیبهشت 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

طرح تدریس ادبیات زبان‌های قومی و محلی راهی صحن علنی شد- اخبار مجلس و دولت ایران - اخبار سیاسی تسنیم

تسنیم | سیاسی | یکشنبه، 14 آذر 1400 - 17:31
رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس از اتمام بررسی طرح تدریس ادبیات زبان های محلی و قومی در نشست امروز کمیسیون خبر داد و گفت: این طرح برای بررسی در صحن علنی به هیأت رئیسه ارجاع شد.
آموزش،كميسيون،طرح،مجلس،فناوري،تحقيقات،قومي،فارسي،محلي،ادبيات ...

به گزارش گروه پارلمانی خبرگزاری تسنیم، علیرضا منادی سفیدان رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس، در تشریح نشست امروز (یکشنبه، 14 آذر) این کمیسیون، گفت: دستور کار نخست نشست امروز کمیسیون ادامه بررسی طرح اجرای اصل 15 قانون اساسی یعنی تدریس ادبیات زبان‌های محلی و قومی در مدارس کشور بود که این طرح در قالب 5 ماده با نظر اعضای کمیسیون آموزش به تصویب و راهی صحن علنی مجلس شد.
وی ادامه داد: ماده نخست این طرح مربوط به تدریس کتاب‌ها و مواد درسی و آموزشی در تمامی پایه‌ها است که باید به زبان و سبک فارسی باشد و معلمان باید به زبان فارسی، محتوای کتب درسی را آموزش دهند.
نماینده مردم تبریز در مجلس اضافه کرد: وزارت آموزش و پرورش مکلف است از سال 1403 – 1402 ترتیبی اتخاذ کند تا ادبیات زبان های محلی و قومی متناسب با هر منطقه به صورت دو واحد اختیاری (دو ساعت در هفته) در پایه‌های هفتم و دهم آموزش داده شود.
رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس افزود: یکی دیگر از مواد این طرح تأکید شده که سازمان پژوهش و برنامه ریزی درسی آموزش و پرورش موظف است در چارچوب حفظ وحدت ملی و با مشارکت کارشناسان هر منطقه و متخصصان موضوعی، نسبت به تولید و تأمین محتوای آموزشی ادبیات زبان‌های قومی و محلی اقدام کند.
رسم‌الخط این کتب فارسی است و استفاده از سایر رسم‌الخط‌ها ممنوع خواهد بود.
منادی سفیدان تصریح کرد: همچنین مرجع تشخیص زبان‌های قومی و محلی هر منطقه فرهنگستان ادبیات فارسی و برنامه‌ریزی درسی است.
رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس تأکید کرد: در این طرح تأکید شد وزارت آموزش و پرورش مجاز است از طریق دانشگاه فرهنگیان یا برگزاری دوره‌های آموزش خدمت پودمانی در هر منطقه یک دوره آموزشی روش تدریس درس (ادبیات زبان‌های قومی و محلی) برای دانشجویان داوطلب آن دانشگاه و معلمان علاقمند (ترجیحا معلمان زبان‌های فارسی، عربی و انگلیسی) برگزار کند.
نماینده مردم تبریز در مجلس عنوان کرد: آیین‌نامه اجرایی این قانون حداکثر ظرف مدت سه ماه پس از ابلاغ این قانون توسط وزارت آموزش و پرورش تهیه می‌شود و به تصویب هیأت وزیران می‌رسد.
رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس با یادآوری اینکه این طرح 42 سال پس از تصویب قانون اساسی در کشور اجرایی خواهد شد، گفت: کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری با در نظر گرفتن هزینه‌های این طرح در بودجه 1401 نسبت به احتمال ایراد اصل 75 شدن (بار مالی) این طرح اقدام خواهد شد.
وی اظهار داشت: در ادامه نشست امروز کمیسیون 8 نفر از اعضای این کمیسیون آقایان منادی سفیدان، متفکرآزاد، زاهدی، کریمی فیروزجایی، دهمرده، احمدپور، نادری، ویس کرمی جهت عضویت در کمیسیون مشترک طرح تأسیس صندوق‌های ذخیره دانشگاهیان، وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت و درمان و آموزش پزشکی انتخاب شدند، همچنین دو نفر از اعضای کمیسیون آقایان مولوی و وحیدی نیز جهت عضویت در کمسیون مشترک طرح نظام قانونگذاری، تعیین حدود اختیارات و صلاحیت مراجع وضع قوانین و مقررات برگزیده شدند.
انتهای پیام/