رباخوار در روز قیامت چه وضعیتی خواهد داشت؟
باشگاه خبرنگاران
|
یادداشت
|
چهارشنبه، 19 دی 1397 - 18:35
آیه ۲۷۵ سوره مبارکه بقره به وضعیت رباخوار در روز قیامت اشاره کرده که جزئیات آن را در این مطلب خواهید خواند.

خلاصه خبر
خداوند در سوره نساء میفرماید: ربا در مکتب یهود هم حرام است و در اسلام همه فرقهها رباخواری را گناه کبیره میدانند.
در حالى که خداوند خرید و فروش را حلال و ربا را حرام کرده است.
مورد ربا، یا پول است یا جنس.
براى این افراد، گویا ربا اصل و خرید و فروش فرع است، فلذا مىگویند: بیع و معامله هم مثل رباست و تفاوتى ندارند.
انتقاد از رباخوارى، ربا گرفتن و ربا دادن، از ابتداى اسلام مطرح بوده است.
در سوره روم که در مکّه نازل شده است، مىفرماید: «و ما اوتیتم من ربا لیربوا فى اموال النّاس فلایربوا عند اللّه» [روم، ۳۹]یعنى آنچه به قصد ربا مىدهید تا براى شما در اموال مردم بیفزاید، بدانید که نزد خداوند افزون نمىشود.
ضمناً آیه «وأخذهم الرّبا وقد نُهوا عنه» [نساء، ۱۶۱]، یادآور مىشود که در مذهب یهود نیز «ربا» حرام بوده، همچنان که این حرمت در تورات [تورات، سِفر خروج، فصل ۲۳ جمله ۲۵ و سِفر لاویان، فصل ۲۵]ذکر شده است.
انفاق یعنى دادن بلاعوض و ربا یعنى گرفتن بلاعوض.
هر آثار خوبى که انفاق دارد، مقابلش آثار سوئى است که ربا در جامعه پدید مىآورد.
تهدیدهایى که در قرآن براى اخذ ربا و پذیرش حاکمیّت طاغوت آمده، براى قتل، ظلم، شرب خمر، قمار و زنا نیامده است.
[تفسیر المیزان، ذیل آیه]حرمت ربا نزد تمام فرق اسلامى، قطعى و از گناهان کبیره است.
[کنز العمّال، ج۴، ص۱۰۴]و خداوند، فرد رباخوار، وکیل، شاهد و کاتب ربا را لعنت نموده است.
[تفسیر درالمنثور، ج۲، ص۱۰۲] امام صادق علیهالسلام علّت تکرار آیات ربا را آمادهسازى ثروتمندان براى کار خیر و صدقات مىداند و مىفرماید:، چون از یکسو «ربا» حرام است و از طرف دیگر کنز و انباشتن ثروت به صورت راکد نیز حرام است، پس چارهاى براى ثروتمندان جز انفاق و یا کارهاى تولیدى مفید باقى نمىماند.
آثار ربا
امّا برخى به بهانههایى مىخواهند ربا را توجیه کنند و به دنبال راه فرار هستند.
رباخواران، از تعادل روحى و روانى برخوردار نیستند و جامعه را نیز از تعادل اقتصادى خارج مىسازند.
تشبیه بیع حلال به رباى حرام، نشانه عدم تعادل فکرى آنان است.
در حالى که خداوند خرید و فروش را حلال و ربا را حرام کرده است.
مورد ربا، یا پول است یا جنس.
براى این افراد، گویا ربا اصل و خرید و فروش فرع است، فلذا مىگویند: بیع و معامله هم مثل رباست و تفاوتى ندارند.
انتقاد از رباخوارى، ربا گرفتن و ربا دادن، از ابتداى اسلام مطرح بوده است.
در سوره روم که در مکّه نازل شده است، مىفرماید: «و ما اوتیتم من ربا لیربوا فى اموال النّاس فلایربوا عند اللّه» [روم، ۳۹]یعنى آنچه به قصد ربا مىدهید تا براى شما در اموال مردم بیفزاید، بدانید که نزد خداوند افزون نمىشود.
ضمناً آیه «وأخذهم الرّبا وقد نُهوا عنه» [نساء، ۱۶۱]، یادآور مىشود که در مذهب یهود نیز «ربا» حرام بوده، همچنان که این حرمت در تورات [تورات، سِفر خروج، فصل ۲۳ جمله ۲۵ و سِفر لاویان، فصل ۲۵]ذکر شده است.
انفاق یعنى دادن بلاعوض و ربا یعنى گرفتن بلاعوض.
هر آثار خوبى که انفاق دارد، مقابلش آثار سوئى است که ربا در جامعه پدید مىآورد.
تهدیدهایى که در قرآن براى اخذ ربا و پذیرش حاکمیّت طاغوت آمده، براى قتل، ظلم، شرب خمر، قمار و زنا نیامده است.
[تفسیر المیزان، ذیل آیه]حرمت ربا نزد تمام فرق اسلامى، قطعى و از گناهان کبیره است.
[کنز العمّال، ج۴، ص۱۰۴]و خداوند، فرد رباخوار، وکیل، شاهد و کاتب ربا را لعنت نموده است.
[تفسیر درالمنثور، ج۲، ص۱۰۲] امام صادق علیهالسلام علّت تکرار آیات ربا را آمادهسازى ثروتمندان براى کار خیر و صدقات مىداند و مىفرماید:، چون از یکسو «ربا» حرام است و از طرف دیگر کنز و انباشتن ثروت به صورت راکد نیز حرام است، پس چارهاى براى ثروتمندان جز انفاق و یا کارهاى تولیدى مفید باقى نمىماند.
آثار ربا
امّا برخى به بهانههایى مىخواهند ربا را توجیه کنند و به دنبال راه فرار هستند.
رباخواران، از تعادل روحى و روانى برخوردار نیستند و جامعه را نیز از تعادل اقتصادى خارج مىسازند.
تشبیه بیع حلال به رباى حرام، نشانه عدم تعادل فکرى آنان است.