خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

پنجشنبه، 14 مرداد 1400
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان کاوشگر عمیق (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):
رزولوشن صفحه شما برای نمایش نوار جستجو کم است!

ربا‌خوار در روز قیامت چه وضعیتی خواهد داشت؟

باشگاه خبرنگاران | یادداشت | چهارشنبه، 19 دی 1397 - 18:35
آیه ۲۷۵ سوره مبارکه بقره به وضعیت ربا‌خوار در روز قیامت اشاره کرده که جزئیات آن را در این مطلب خواهید خواند.
سوره،فرمود،شيطان،يهود،بيع،حلال،الشيطان،علّت،جهت،اسلام،تفسير،ث ...

خلاصه خبر

خداوند در سوره نساء می‌فرماید: ربا در مکتب یهود هم حرام است و در اسلام همه فرقه‌ها ربا‌خواری را گناه کبیره می‌دانند.
در حالى که خداوند خرید و فروش را حلال و ربا را حرام کرده است.
مورد ربا، یا پول است یا جنس.
براى این افراد، گویا ربا اصل و خرید و فروش فرع است، فلذا مى‏‌گویند: بیع و معامله هم مثل رباست و تفاوتى ندارند.
انتقاد از رباخوارى، ربا گرفتن و ربا دادن، از ابتداى اسلام مطرح بوده است.
در سوره روم که در مکّه نازل شده است، مى‏‌فرماید: «و ما اوتیتم من ربا لیربوا فى اموال النّاس فلایربوا عند اللّه» [روم، ۳۹]یعنى آنچه به قصد ربا مى‏‌دهید تا براى شما در اموال مردم بیفزاید، بدانید که نزد خداوند افزون نمى‏‌شود.
ضمناً آیه «وأخذهم الرّبا وقد نُهوا عنه» [نساء، ۱۶۱]، یادآور مى‏‌شود که در مذهب یهود نیز «ربا» حرام بوده، همچنان که این حرمت در تورات [تورات، سِفر خروج، فصل ۲۳ جمله ۲۵ و سِفر لاویان، فصل ۲۵]ذکر شده است.
انفاق یعنى دادن بلاعوض و ربا یعنى گرفتن بلاعوض.
هر آثار خوبى که انفاق دارد، مقابلش آثار سوئى است که ربا در جامعه پدید مى‏‌آورد.
تهدیدهایى که در قرآن براى اخذ ربا و پذیرش حاکمیّت طاغوت آمده، براى قتل، ظلم، شرب خمر، قمار و زنا نیامده است.
[تفسیر المیزان، ذیل آیه]حرمت ربا نزد تمام فرق اسلامى، قطعى و از گناهان کبیره است.
[کنز العمّال، ج‏۴، ص‏۱۰۴]و خداوند، فرد رباخوار، وکیل، شاهد و کاتب ربا را لعنت نموده است.
[تفسیر درالمنثور، ج‏۲، ص‏۱۰۲] امام صادق علیه‌السلام علّت تکرار آیات ربا را آماده‌سازى ثروتمندان براى کار خیر و صدقات مى‏‌داند و مى‏‌فرماید:، چون از یکسو «ربا» حرام است و از طرف دیگر کنز و انباشتن ثروت به صورت راکد نیز حرام است، پس چاره‏اى براى ثروتمندان جز انفاق و یا کارهاى تولیدى مفید باقى نمى‏‌ماند.
آثار ربا
امّا برخى به بهانه‏‌هایى مى‏‌خواهند ربا را توجیه کنند و به دنبال راه فرار هستند.
رباخواران، از تعادل روحى و روانى برخوردار نیستند و جامعه را نیز از تعادل اقتصادى خارج مى‏‌سازند.
تشبیه بیع حلال به رباى حرام، نشانه‏ عدم تعادل فکرى آنان است.