۹ عنوان کتاب جدید در حوزه مطالعات آیندهنگر منتشر شد
پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم با ۹ عنوان کتاب جدید در حوزه مطالعات آیندهنگر به نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران میآید.

به گزارش خبرنگار مهر، پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم با ۹ عنوان کتاب جدید در حوزه مطالعات آیندهنگر به نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران میآید.
کتاب«مدیریت دانش، سازمان و سیاستگذاری عمومی، مدلها، استراتژیها و زیرساختها(رویکردی کاربردی)» تالیف کیومرث اشتریان و توسط انتشارات پژوهشکده در ۴۵۰ صفحه منتشر شده است.
اثر حاضر، مدیریت دانش در سازمانهای دولتی را بهصورتی کاربردی و عملیاتی مورد بحث و بررسی قرار میدهد.
در منابع فارسیِ مدیریت دانش، اعم از ترجمه و تالیف، به تفصیل و شاید به قدر کفایت به نظریهها و مدلهای این حوزه پرداخته شده است، آنچه بهنظر میآید که خلاء ادبیات این رشته باشد نگاهی عملیاتی و کاربردی به مدیریت دانش است.
این، رویکردی است که در این کتاب در نظر گرفته شده است.
کتاب «آموزش عالی و توسعه گردشگری پایدار» به اهتمام ابراهیم صالحی عمران توسط انتشارات پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم منتشر و روانه بازار نشر شد.
در بخشی از مقدمه این کتاب آمده است: یکی از آرزوهای هر دولت و ملتی رشد و توسعۀ اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی جامعه است.
سیاستگذاران و برنامهریزان هر جامعهای درصدد هستند، با افزایش تولید و خدمات، گامهای مؤثری برای رسیدن به آن آرزو بردارند.
دراینراستا، توسعۀ بخشهای گردشگری یکی از کمهزینهترین و مفیدترین و درعینحال سودبخشترین بخشهایی است که کشورها میتوانند سرمایهگذاری قابلتوجهی در آن انجام دهند.
بدیهی است دراینراستا دانشگاهها و مراکز آموزش عالی با ارائۀ دانشها و مهارتها و نگرشهای لازم میتوانند نقش بیبدلیلی ایفا کنند.
کتاب «اندیشة مستقبل؛ مقالاتی در باب آیندهپژوهی» تالیف علی پایا است که توسط انتشارات پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم در ۴۲۸ صفحه منتشر شده است.
در پشت جلد این کتاب آمده است: دیسیپلینی که از آن در زبان فارسی با عناوینی نظیر آیندهپژوهی، مطالعات آینده، پژوهش آیندهها، آیندهاندیشی، آیندهنگری و نظایر آن یاد میشود، در سالهای اخیر در ایران مورد توجه بسیاری از افراد و نهادها قرار گرفته است.
مجموعة مقالاتی که در دفتر حاضر گردآوری شدهاند، دربردارندة بخشی از تکاپوهای نظری و عملی نگارنده برای ابهامزدایی از جایگاه معرفتی دیسیپلین آیندهپژوهی و کمک به ازدیاد بازده آن در کاربردهای عملی آناند.
کتاب «درآمدی بر اقتصاد آموزش عالی» تالیف غلامحسین خورشیدی توسط انتشارات پژوهشکده در ۸۱۸ صفحه منتشر شده است.
در پشت جلد این کتاب آمده است: آموزش عالی، بهسبب اثرات اقتصادی، بیشتر از سایر دورههای تحصیلی مورد توجه قرار گرفته و یکی از علل اصلی توسعۀ کشورها قلمداد شده است.
هدف اصلی این کتاب پرداختن به «اقتصاد آموزش عالی» بهعنوان شاخهای از «اقتصاد آموزش» است.
گرچه وجوه مشترک مباحث اقتصاد آموزش و اقتصاد آموزش عالی بسیار زیاد است، ولی نباید از نظر دور بداریم که اهداف اقتصادی در مبحث اقتصاد آموزش عالی بهشدت پررنگتر از مبحث اقتصاد آموزش است.
کتاب« توسعه و سیاست آموزش عالی» تالیف مصطفی معین است که با شمارگان ۱۰۰۰ نسخه و به قیمت ۴۳۰۰۰ هزار تومان توسط انتشارات پژوهشکده منتشر شده است.
در پشت جلد این کتاب آمده است: دانشگاه، امروز جزء جداییناپذیر روندهای توسعهای است.
توسعه پایدار و همهجانبه جز بر مدار دانشگاه و نظام آموزشی و پژوهشیِ پاسخگو و کارآمد نمیچرخد، چون توسعه انسانی محور اصلی برنامهریزی توسعۀ متوازن فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی است و سرمایهگذاری در آموزشعالی، تحقیقات و تولید و نوآوری علمی از بالاترین ارزش افزوده برخوردار است.
کتاب «سیاست زبانی در بینالمللیسازی، آموزش عالی در ایران»به کوشش فیروزه اصغری عضو هیئت علمی پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی و توسط انتشارات این پژوهشکده در۳۵۸ صفحه منتشر شده است.
در پشت جلد این کتاب آمده است: گسترش برنامههای بینالمللیسازی آموزش عالی در ایران و بهدنبال آن افزایش مراودات آکادمیک بینالمللی در عرصههای مختلف آموزشی و تحقیقاتی، افزایش تبادلات دانشجویی و تمایل برای جذب بیشتر دانشجوی خارجی در فضای رقابتی موجود در سطح منطقه و بینالملل، از مواردی است که توجه به نقش «زبان» بهعنوان یک عنصر اصلی در اجرای موفق سیاست بینالمللیسازی را ضروری میسازد.
نویسندگان اثر حاضر صاحبنظرانی از حوزههای مختلف زبانشناسی، برنامهریزی زبان، متخصصان حوزه آموزش عالی و علاقهمندان از دیگر حوزههای علمی مانند جامعهشناسی هستند که تلاش کردهاند تا مخاطبان را با دیدگاهها و نقطه نظرات علمی خود که متأثر از مطالعات آکادمیک بوده است، آشنا سازند.
کتاب «آموزش عالی در جهان پیشرو» تالیف مارتین ترو است که توسط آریا متین، ایمان بحیرایی ترجمه و از سوی انتشارات پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم منتشر شده است
در پشت جلد این کتاب آمده است: از بین مشکلات اساسیای که در حالحاضر، پیش روی آموزش عالی قرار دارد، نخست باید به تأثیر فناوری نوین اطلاعات بر گونههای سنتی آموزش عالی اشاره کرد.
در چند سال گذشته، توسعه فناوریهای نوین اطلاعات، امکانات و مشکلاتی را برای سیستمهای آموزش عالی ایجاد کرده است و درعینحال، این سیستمها هنوز نتوانستهاند مشکلات مرتبط با خلق سیستمهای انبوه را کاملاً حل کنند؛ فرایندی که هنوز درحالاجرا است.
کتاب «دانشگاه آینده؛ ایده ها و امکانها» تالیف رونالد بَرنِت است که به همت شیما شصتی و شروین مقیمی ترجمه و توسط انتشارات پژوهشکده در ۴۷۲ صفحه منتشر شده است.
در پشت جلد این کتاب آمده است: دانشگاهبودن در سدهی بیست و یکم به چه معناست؟
دانشگاه میتواند به چه چیزی بدل گردد؟
چه محدودیتهایی بر دانشگاه در حال اِعمالشدن است؟
و اینکه چه امکانهایی ممکن است پیشاروی دانشگاه قرار داشته باشد؟
اینها پرسشهایی است که در قلبِ این مُجلّد جای دارند و به نوبهی خود ساحتِ بزرگتری را میگشایند.
برای آنکه بتوانیم مواجههای جدی با این پرسشها داشته باشیم، به بسط معنایی در باب برداشتهای گذشته و فعلی از دانشگاه نیاز خواهیم داشت تا بدین وسیله، برداشتهای ناظر بر امکانهای دانشگاه آینده را بر زمینی استوارتر مستقر سازیم.
کتاب «تجارب زیستۀ بینالمللی دانشگاهیان ایران» به کوشش فیروزه اصغری و توسط انتشارات پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم در ۳۳۸ صفحه منتشر شده است.
کتاب حاضر همسو با مطالعات انجامشده در حوزۀ بینالمللیسازی آموزش عالی ایران و به منظور آشنایی با تجربیات و دیدگاههای دانشگاهیان ایرانی تدوین شده است که اشکال مختلفی از حضور در دانشگاههای خارج از کشور را تجربه کردهاند.
مقالات کتاب را اعضای هیئت علمی مؤسسات آموزش عالی، براساس تجربیاتشان از فرصت مطالعاتی، تدریس، آموزش و گذراندن دورۀ دکتری و همچنین شرکت در دورههای کوتاهمدت و کنفرانسهای بینالمللی نوشتهاند.