تخریب 210 مدرسه در جریان سیل/ روشهای کمک برای ساخت مدارس سیلزده
مدیرکل دفتر مشارکتهای مردمی سازمان نوسازی مدارس کشور از تخریب 210 مدرسه و نیاز به بازسازی 700 مدرسه در جریان سیل اخیر در سه استان کشور خبر داد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، محمدرضا قربانی درباره آمار مدارس خیرساز اظهار کرد: اکنون حدود 110 هزار مدرسه در کل استانهای کشور داریم که 25 هزار مدرسه خیرساز هستند به عبارت دیگر از 530 هزار کلاس درس، 110 هزار کلاس یعنی حدود 25 درصد خیرساز هستند.
وی افزود: بخشی از کار خیرین شامل اهدای املاک است که اگر آن را هم اضافه کنیم حدود 30 درصد مدارس خیرساز هستند.
سرانه پایین فضای آموزشی در 11 استان کشور
قربای با بیان اینکه میانگین سرانه فضاهای آموزشی در سطح کشور 5.2 متر مربع به ازای هر دانشآموز است، گفت: مشکلی که داریم این است که 11 استان کشور میانگین سرانه کمتر از 5.2 متر مربع دارند که سیستان و بلوچستان، البرز، تهران، گلستان، آذربایجان غربی و شرقی و خراسان شمالی، جنوبی و رضوی از جمله آنهاست.
مدیرکل دفتر مشارکتهای مردمی سازمان نوسازی مدارس کشور ادامه داد: استاندارد ملی سرانه فضای آموزشی 8.4 مترمربع است، گام اول این است که استانهای پایینتر از میانگین را به صورت متمرکز مورد توجه قرار داده و روی آنها بیشتر کار کنیم.
تخریب 210 مدرسه بر اثر سیل در سه استان
وی با بیان اینکه در سه استان کشور با بحران سیل و آسیبدیدگی مدارس روبهرو شدیم، گفت: سیل استان گلستان از 25 اسفند شروع شد و 24 مدرسه را به طور کامل تخریب کرد و تعداد زیادی نیازمند تعمیر اساسی شدند؛ در لرستان حدود 80 مدرسه تخریب شدند و حدود 300 مدرسه نیازمند تعمیر اساسی هستند، در خوزستان 106 مدرسه تخریب شده و 400 مدرسه به تعمیر اساسی نیاز دارند که حجم زیادی است.
وی افزود: 9 اردیبهشت ماه همایش ملی خیرین مدرسهساز برگزار می شود و هدف اصلی این است که بتوانیم همت افکار عمومی و مردم را جلب کنیم.
قربانی با اشاره به تخریب مدارس در استانهای کشور به علت وقوع سیل گفت: اگر کمکها خُرد است به حساب جامعه خیرین واریز کنند اما اگر هدفشان ساخت مشارکتی مدرسه است به اداره کل نوسازی یا مجامع خیری مراجعه و مراحل لازم را طی کنند در همایش ملی خیرین مدرسهساز اوج بحران و خسارات وارد شده را تبیین خواهیم کرد.
مدیرکل دفتر مشارکت های مردمی سازمان نوسازی مدارس کشور ادامه داد: بخشی از ظرفیتهای خیری نهادها و بنگاهها هستند و میتوانند برای ایفای مسئولیت اجتماعی، به این امر ورود پیدا کنند.
قربانی با بیان اینکه نقش بانوان در حوزه خیرین مدرسهساز قابل توجه است و بیش از 5 هزار خیر مدرسهساز زن در کشور داریم، گفت: مادر است که میتواند فرهنگ مدرسهسازی را در خانواده اشاعه دهد، خیرین مدرسهساز از جمله سرمایههای ملی هستند و از برنامههای اصلی ما در حزوه فرهنگی، حفظ این فرهنگ و دانش به عنوان یک سرمایه است.
اگر مدارس امکانات داشته باشند، دانشآموزان با ذوق میآیند
در ادامه این برنامه حسن بنیانیان، رئیس کمیسیون فرهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی و رئیس اسبق سازمان نوسازی مدارس کشور نیز درباره شرایط خیرین مدرسهساز در مقایسه با دیگر مجامع خیرین کشور اظهار کرد: همه مدیران و معلمان مدارس از کمبود فضاهای موجود در رنج هستند اینکه معلم و شاگرد در کشور ما از تعطیل شدن مدرسه به علت بارش برف خوشحال میشوند یک امر غیرطبیعی است و اگر در مدارس امکانات داشته باشیم دانشآموزان ما با ذوق و شوق به مدرسه میآیند.
وی افزود: اکنون اگر خیرین نبودند وضعیت بسیار وحشتناکتر بود و با مدارس دو نوبته و سه نوبته روبهرو میشدیم.
رئیس کمیسیون فرهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی و رئیس اسبق سازمان نوسازی مدارس کشور با بیان اینکه بهترین تشکلهای خیرین کشور، خیرین مدرسه ساز هستند، اظهار کرد: مدرسهسازی از جمله کارهای ماندگار است و اثرات خیر آن ادامه پیدا میکند.
بنیانیان تأکید کرد که باید نگاه دولتمردان و نمایندگان مجلس نسبت به امر خیر تغییرات اساسی پیدا کند، افزود: پول نفت موجب شده قدر این جریان فرهنگی را ندانیم، بهتر از مالیات همین جریانی است که افراد با میل و اراده خودشان وارد میدان شده و مدرسه میسازند وقتی از اینها حمایت نمیکنیم و مجدد از آنها مالیاتی در اموری گرفته میشود آثار خوبی ندارد باید این نگاه سیاستگذاران اصلاح شود.
مجلس باید سالانه یکبار از خیرین تقدیر جدی کند ائمه جماعات باید از خیرین منطقه خود تقدیر جدی داشته باشند همه مدیران مدارس، والدین و دانش آموزان نیز باید اینگونه عمل کنند.
وی ادامه داد: باید نهضتی برای حمایت از این جریان راه بیافتد نه حمایت مالی بلکه حمایت معنوی چرا باید مدارس در محلات شب بسته باشند؟
میتوان امور فرهنگی مختلفی را در این اماکن برای نوجوانان ارائه کرد، شهرداریها نیز باید توجه بیشتری داشته باشند، شهرداریها از خیرین عوارض میگیرند و برخی از آنها روحیهشان، روحیه استقبال از کار خیر نیست.
رئیس اسبق سازمان نوسازی مدارس کشور در پایان ایدهای را مطرح کرد و گفت: چقدر خوب است که والدین در شب عروسی فرزندشان مبلغی را جهت امر خیر مدرسه سازی اختصاص داده و زندگی فرزندشان را پربرکت و شیرین کنند یکی از ماندگار ترین نذرها نیز مدرسهسازی است که امتداد آثار آن تا مدتها باقی میماند.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، محمدرضا جعفری مدیرعامل جامعه خیرین مدرسه ساز کشور نیز در پاسخ به اینکه مبلغ سالیانه تعهدات خیرین مدرسه ساز چقدر است؟
گفت: در سالهای اخیر تعهد خیرین حدود 1000 میلیارد تومان بوده است که در طول سال پیگیری میشود تا تحقق یابد که معمولا سالانه 50 درصد آن تحقق مییابد و برخی هم ممکن است مربوط به پروژههای بزرگی باشد که دو تا سه سال به طول میانجامد.
وی افزود: با توجه به مشکلات اقتصادی امسال و سال گذشته تصور ما کاهش حضور و مشارکت خیرین بود اما بر خلاف تصور ما تعهد خیرین کاهش پیدا نکرد و تلاش خیرین در عرصه مدرسه سازی قابل تقدیر است.
ساخت 170 مدرسه در استان کرمانشاه با همت خیران
جعفری با اشاره به تخریب حدود 70 مدرسه در زلزله سال گذشته استان کرمانشاه گفت: خیرین به میدان آمدند و بیش از 170 مدرسه ساختند و تحویل آموزش و پرورش دادند.
مدیرعامل جامعه خیرین مدرسهساز کشور با بیان اینکه خیرین ما از اقشار مختلف مردم بوده و آنطور نیست که همگی از طبق متمکن باشند، عنوان کرد: لذت حضور دانشآموزان در مدرسهای که یک فرد خیر ساخته است با هیچ چیز دیگری قابل مقایسه نیست.
وی ادامه داد: حتی معلمان و دانشآموزان نیز از محل پسانداز خود در سطح استانها مدارسی را ساختهاند به عنوان مثال مرحوم خسروشاهی در منطقه آذربایجان شرقی، غربی، اردبیل ساخته و هیچ کدام را به نام خود نامگذاری نکرده است یا آقای داورپناه بالای 200 مدرسه و آقای موفقیان که در خارج از کشور ساکن است بالغ بر 40 مدرسه فنی و حرفه ی و استثنایی و آقای مردانی آذر مدارس مختلفی را در آذربایجان شرقی و تهران ساختهاند.
روشهای کمک برای ساخت مدرسه در مناطق سیلزده
جعفری با بیان اینکه مردم به روشها و اشکال متفاوتی میتوانند برای ساخت مدارس در مناطق سیلزده کمک کنند، گفت: یک مورد اینکه کمکهای نقدی خود را به حساب جامعه خیرین مدرسه ساز به حساب1430030065 بانک ملت شعبه پل رومی واریز کنند، بر اساس نیات افراد ما کمکهای واریزی را هزینه میکنیم.
وی افزود: راه دوم مشارکت در ساخت مدرسه است که دولت تقبل میکند 50 درصد آن را بپردازد بسیاری مدارس نیازمند تعمیر اساسی هستند و اگر فردی به ما مراجعه کند او را به این سمت هدایت میکنیم، از موسسه مهرگیتی و بنیاد برکت تشکر میکنیم، قرار است بنیاد برکت 2000 مدرسه بسازد که باید قدردانی کرد.
انتهای پیام/