خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

چهارشنبه، 05 اردیبهشت 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

لزوم نظارت بر مداحان ترحیم‌خوان توسط سازمان تبلیغات اسلامی

مهر | استان‌ها | دوشنبه، 08 آذر 1400 - 11:19
قزوین - یکی از مداحان برجسته استان قزوین با بیان اینکه وضعیت مداحی در مجالس ترحیم به هیچ عنوان مناسب نیست بر سازماندهی و نظارت بر مداحان ترحیم خوان توسط سازمان تبلیغات اسلامی تاکید کرد.
مراسم،ترحيم،مداح،شرايط،مداحي،مداحان،متوفي،مسئله،برگزاري،موجو ...

محمد نبوی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به تشریفات مداحی در مراسم ترحیم اظهار کرد: حال مراسم ترحیم در استان قزوین خوب نیست و شرایط موجود حاکی از آن است که متولی خوبی در این زمینه وجود ندارد و این مسئله اگر ادامه پیدا کند آثار مخربی در سبک مداحی و چه بسا جامعه ایجاد خواهد شد.
این مداح برجسته استان قزوین اذعان کرد: شرایط موجود نشأت گرفته از ترحیم‌خوانی با استفاده از آلات موسیقی است که این امر نشان می‌دهد هیچ مرجعی به عنوان متولی کار بر مراسم ترحیم وجود ندارد و با توجه به این امر برای جلوگیری از خسارت پیش رو، ورود متولیانی نظیر سازمان تبلیغات اسلامی به این مسئله الزامی است.
وی افزود: مداحی بدون محتوا و غیر ارزشی از دیگر مسائلی است که در مراسم ترحیم به صراحت قابل مشاهده است که در این خصوص مادحین ترحیم به جای پرداختن به مسائل ملزوم به مباحثی نظیر میت، صاحب عزا و تجملات می‌پردازند.
این مداح تصریح کرد: قالب مدح مراسم ترحیم باید در حوزه پندآموزی و عبرت باشد اما در حال حاضر در گرو تجملات و بدون محتوا همراه با موسیقی است که اگر این امر ادامه پیدا کند در آینده‌ای نزدیک باید شاهد بدترین نوع آلات موسیقی و جایگزین شدن جنس مونث به جای مذکر در مراسم ترحیم باشیم.
وی ادامه داد: مردم نیز از شرایط موجود رضایت ندارند و چه بسا از این فرآیند ناراحت و نگران هستند که مبادا در زمان مرگ آن‌ها نیز مراسم درگیر تجملات و آسیب‌های اینچنینی باشد.
این مداح بیان کرد: در گذشته چنین مرسوم بود که مراسم ترحیم محلی برای عبرت و غالباً با قرآن و روضه برای مؤمنین همراه بود اما در حال حاضر این مراسم سمت و سوی دیگری پیدا کرده است.
وی ادامه داد: برای رهایی از شرایط موجود لازم است برگزاری مراسم مجدد به مساجد و حسینیه‌ها باز گردد و برای برگزاری مراسم نیز شرایط تعریف شود.
نبوی تصریح کرد: گزینش مداحان نیز از دیگر اقداماتی است که باید در دستور کار قرار بگیرد چرا که اخیراً افراد با داشتن پیش زمینه صدا و تسلط بر تعدادی از ابیات وارد عرصه مداحی می‌شوند و این درحالی است که این افراد تسلطی در این حوزه ندارند و برای این مسئله لازم است نهادهایی نظیر کانون مداحان، سازمان تبلیغات، بسیج مداحان، اداره اوقاف، نماینده ولی فقیه در استان، شهرداری و آرامستان‌ها وارد کار شوند و از ظرفیت تمام حوزه‌ها برای جلوگیری از این مراسم استفاده شود.
وی با اشاره به اینکه لازم است از مداحان پیشکسوت برای برگزاری مراسم استفاده شود عنوان کرد: با توجه به اینکه مسئله مراسم ترحیم در شرایط فعلی بسیار حائز اهمیت است بهتر است صاحبان سبک و گفتار برای جلوگیری از آسیب‌ها ورود جدی به مسائل داشته باشند.
این مداح تاکید کرد: زمانی که فردی دار فانی را وداع می‌گوید شیوه ما برای بدرقه این متوفی به دنیای آخرت باید همراه با حسنه باشد یا به تعبیر دیگر بخشی از هدیه ما به متوفی برای توشه آخرت در مراسم ترحیم خلاصه می‌شود و لازم است در این مراسم خوراک روحی و آبروی متوفی تأمین شود.
وی با اشاره به اینکه مداح پیام‌های حکمت، اخلاق، عبرت، توحید، اخلاص، قرآن و اهل بیت را در قالب اشعار به گوش مخاطب می‌رساند افزود: قرائت قرآن، روضه اهل بیت و پندها از جمله مسائلی است کا باید در مراسم ترحیم توسط مداح مطرح شود و هرچه این مطالب غنی‌تر باشد به مراتب اثرگذار تر خواهد بود چراکه مراسم ترحیم از جمله مراسمی است که تمام اقشار جامعه در آن حضور دارند.
این مداح بیان کرد: زمانی که مراسم ترحیم به شیوه معمول خود در حال برگزاری است و محافل عرفانی به خوبی در آن اجرا می‌شود می‌توان گفت علاوه بر حاضرین متوفی نیز از حسنه این مراسم بهرمند خواهد شد.
وی در پایان با اشاره به اینکه مراسم ترحیم در واقع مراسم تذکر است و میکروفون مراسم باید مؤدب بر آداب باشد بیان کرد: در راستای حفظ ارزش‌ها و جلوگیری از آسیب‌ها تمام افراد جامعه اعم از خانواده‌ها، متولیان امر فرهنگی، امور مساجد و حسینیه‌ها، اوقاف و مردم همگی مسئول هستند و باید در جایگاه خود به وظایف خود عمل کنند و از دیدگاه من باید عرصه مداحی مراسم اینچنینی ضمن نظارت مسئولین به عهده مداحانی باشد که گزینش‌ها لازم را سپری کرده و مورد تأیید پیشکسوتان هستند.