عرفان پور: در مهد کودکها از موسیقی نامناسب استفاده میشود!/ کودکان را از موسیقی سخیف دور کنیم
مدیر موسیقی حوزه هنری گفت: یکی از کلیدیترین مسائل برای اینکه بخواهیم سلیقه موسیقی مردم را اصلاح کنیم و اعتلا ببخشیم این است که گوش بچهها را در کودکی و نوجوانی به شنیدن موسیقی خوب عادت دهیم.

*لزوم کار بر روی موسیقی کودک چه بوده که شما پنج آلبوم موسیقی کودک را به آهنگسازان مختلف سفارش دادید؟
بواسطه حضور سه سالهام در مدیریت مرکز موسیقی حوزه هنری ،توانستهام شناخت بیشتری از فضای موسیقی کشور پیدا کنم و از آنجایی که حدود دو سالی است که درگیر مسئله خط مشی گذاری موسیقی کشور هستم و در رساله دکتریام هم همین مسئله را دنبال میکنم که خطمشیگذاری موسیقی در کشور چیست؟
کجاها اشتباه رفتیم و اگر بخواهیم مسیر موسیقی تصحیح شود چه راه برون رفتی وجود دارد؟
به یکسری سرفصلها و نکات کلیدی دست پیدا کردم.
از سویی دیگر بر حسب تجربه و مطالبی که هم از پژوهشها کسب کردم و هم از گفتگوهایی که در این سه ساله با اساتید برجسته موسیقی و هنرمندان موسیقی داشتم، دریافتم که یکی از مهترین و کلیدیترین مسائل برای اینکه بخواهیم سلیقه موسیقی مردم را اصلاح کنیم و اعتلا ببخشیم این است که ما گوش بچهها را در همان سنین کودکی و نوجوانی به شنیدن موسیقی خوب عادت دهیم و فرهنگ شنیداری مردم را از همان سنین کودکی تقویت کنیم که نسلهای جدیدی با فرهنگ شنیداری غنی بسازیم.
متاسفانه در شرایط کنونی اتفاقی که در کشور ما در حال رخ دادن است، این است که کودکان و نوجوانان ما در مقابل انواع موسیقیهایی که ذائقه اصیل و طبیعی مردم را تخریب میکنند، بی دفاع هستند.
من اعتقاد دارم انسان ذاتا و فطرتا به موسیقی خوب گرایش دارد اما چیزی که سبب میشود که به سمت موسیقیهایی رود که ما کم مایه میدانیم و هنرمندان موسیقی نسبت به آن گونه هنر و موسیقی حس انزجار دارند این است که ما وقتی در سنین کودکی یک فرهنگ شنیداری درست را برای کودکان و نوجوانان پایه گذاری نمیکنیم، مبانی موسیقی را آموزش نمیدهیم و موسیقی خوب تولید نمی کنیم با کودکان و نوجوانانی مواجه میشویم که در این آشفته بازار موسیقی که از داخل و خارج موسیقی های بسیاری که صلاحیت هنری ندارند به سمت گوش بی دفاع این نسلهای جدید روانه میشوند و هجوم میآورند، که بی سلاح و نا ایمن هستند و طبیعی است که کودک و نوجوان که خودش شناختی ندارد صرفا به خاطر جذابیت ظاهری به سمت موسیقیهایی میرود که ما دوست نداریم.
از این جهت به این فکر افتادیم که نیازمند این هستیم در حوزه سیاست گذاری و خط مشی گذاری، آموزش مبانی موسیقی خوب را برای کودکان و نوجوانان جدی بگیریم و به صورت هدفمند مبانی موسیقی خوب و اصیل را چه به معنای موسیقی کلاسیک و چه اصیل ایرانی به بچهها بیاموزیم فارغ از اینکه بایستی فضای تولید شاخص و فاخر موسیقی هم دامنهدار شود و گسترش پیدا کند.
هر چه موسیقی خوب بیشتر تولید شود و بچهها موسیقی مناسب و فاخر بیشتر بشنوند ذائقه آنها کمتر به سمت موسیقیهای کممایه خواهد رفت.
از این جهت ما در مرکز موسیقی حوزه هنری امسال ۵ آلبوم موسیقی برجسته به آهنگسازی آهنگسازان نامدار موسیقی کشور و استادان موسیقی کودک در دست تولید داریم که بیش از ۴۵ قطعه موسیقی در حوزه موسیقی کودک خواهند بود که امید داریم این قطعات هم مورد توجه عموم مردم و خواص موسیقی و هنرمندان موسیقی که دل در گرو موسیقی اصیل ایرانی و یا موسیقی اصیل کلاسیک دارند، قرار گیرد و انشالله بتوانیم رفته رفته محصولات خوبی برای بچهها تولید کنیم که از رسانههای رسمی و غیررسمی پخش شود و در میان خانوادهها جریان داشته باشد.
*شما معتقد به این هستید که بنیان موسیقی از موسیقی کودک شروع می شود و بچه ها با شنیدن موسیقی هایی مناسب که مخصوص خودشان هست از همان بچگی گوششان به شنیدن موسیقی خوب عادت می کند؟
قطعا همینطور است.
شما کودکی را فرض کنید که در یک خانواده هنردوست و فرهنگی است آن کودک از زمان نوزادی و خردسالی در معرض موسیقی فاخر قرار گرفته و مدام موسیقی کلاسیک و ایرانی شنیده است.
حال کودک دیگری را در نظر بگیرید که در همان سن و سال و همان شرایط جغرافیایی در خانواده ای بوده که کلا موسیقی نشنیده و هیچ آشنایی با موسیقی ندارد و یا کودک دیگری که در خانواده ای رشد کرده که از ابتدای تولد گوشش در معرض موسیقی های کم مایه و سخیف بوده؛ قطعا این سه کودک مواجه متفاوتی نسب به مصرف موسیقی خواهند داشت قطعا نوع گرایشات و نوع سبک شنیداری این بچه ها با هم متمایز خواهد بود.
من معتقدم که سلایق ما در شنیدن موسیقی خیلی به این موضوع بستگی دارد که فرهنگ شنیداری مان چه طور شکل گرفته است.
اگر فرهنگ شنیداری ما فاخر باشد ما در روند زندگی روزمره مان موسیقی فاخر خواهیم شنید و برعکس اگر فرهنگ شنیداری ما شنیدن موسیقی های کم مایه باشد قطعا به همان سمت گرایش خواهیم داشت.