ضرب الاجل یک ماهه برای مسافربری شدن فرودگاه پیام
علیرغم نیاز استان البرز به فرودگاه و برخورداری این استان از امکانات لازم، هنوز فرودگاه پیام مورد استفاده مسافربری قرار نگرفته است.

علیرغم نیاز استان البرز به فرودگاه و برخورداری این استان از امکانات لازم، هنوز فرودگاه پیام مورد استفاده مسافربری قرار نگرفته است.
به گزارش خبرگزاری فارس از البرز، فرودگاه اقتصادی پیام کرج به عنوان زیر مجموعه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در سال 71 افتتاح و در ابتدا در زمینه های باری و آموزشی مشغول فعالیت شد و لازم به ذکر است که این فرودگاه در زمینه های باری و آموزشی بزرگترین فرودگاه کشور محسوب می شود.
بیش از 15 سال است که مسافربری شدن فرودگاه پیام جزو مطالبات مردمی است اما در تمامی این سال ها دلایل و بهانه جویی های مختلف، پرده ای برای پوشاندن کم کاری مسؤولان بوده است و تا کنون موفق به استفاده از این ظرفیت عظیم در حوزه استان البرز نشده ایم.
این مجموعه اقتصادی، نیازمند همراهی، همدلی و مشارکت همه جانبه مدیران استانی و کشوری است تا به ثمر بنشیند؛ البته سایه سنگین همجواری با پایتخت و نزدیک بودن فرودگاه های مهرآباد و امام خمینی (ره) در این موضوع مشکلات جدیدی برای البرز رقم زده است چرا که تصور می شود بحث مسافرت بسیاری از مسؤولان با این دو فرودگاه به نتیجه می رسد و تمایلی برای راه اندازی مسافربری شدن فرودگاه پیام نیست.
حلقه مفقوده این مسئله مطالبه مردمی مبنی بر مسافربری شدن این فرودگاه است که در ظاهر برای مسؤولان اهمیت چندانی ندارد.
یکی دیگر از دلایل مسکوت ماندن مسافربری شدن فرودگاه پیام وجود مشکلات فنی در بیش از 60 درصد از هواپیماهای کشور است که موجب شده تا این وسیله های غول پیکر زمین گیر شوند و در همین راستا تعداد پروازها نیز کاهش یابد.
ادامه کاهش پروازها منجر خواهد شد تا تمایلی برای انتخاب و تعریف مسیر جدید نیز وجود نداشته باشد و فرودگاه پیام نیز علیرغم ظرفیت های موجود و زیرساخت های کافی از حیث مسافربری شدن جامانده است.
هرچند این مجموعه در شهریور ماه سال 97 در حوزه مسافربری فعالیت داشته است و مقرر شده بود پروازهای خارج از کشور نیز در این فرودگاه انجام شود اما در پی سقوط هواپیمای بوئینگ حامل گوشت این امر معلق شد.
راه اندازی پروازهای مسافری داخلی و همچنین پروازهای سازمان حج و زیارت یکی از اصلی ترین مطالبات مردمی در ارتباط با این فرودگاه است که به دلایلی سال ها مردم استان را چشم انتظار گذاشته و موجب شده جمعیتی بالغ بر سه ملیون نفری استان البرز علیرغم داشتن فرودگاه استاندارد برای مسافرت داخلی از فرودگاه مهرآباد استفاده کنند.
شایان ذکر است پیش از این دلایل و بهانه هایی برای عدم پرواز داخلی در این فرودگاه وجود داشت که در این راستا می توان به موارد طرح شده توسط مسؤولان همچون نبود صرفه اقتصادی، عدم تخصیص سوخت یارانه ای به فرودگاه های باری، وجود تپه های خاکی اطراف فرودگاه و دفن زباله های شهرداری کرج در حاشیه منطقه اقتصادی پیام اشاره کرد.
*چرا پرواز های مسافری فرودگاه پیام ادامه پیدا نکرد؟*
با رفع این مشکلات توسط مسؤولان مربوطه در سال 97 اولین پرواز داخلی فرودگاه پیام اتفاق افتاد که خبر بسیار خوبی برای حوزه اقتصادی البرز و مردم این استان به شمار می آمد اما پس از چندین ماه دوباره خبری مبنی بر لغو پروازهای فروگاه پیام سرتیتر اخبار استان البرز شد.
مسؤولان فرودگاه پیام طی چند سال اخیر اعلام کرده اند که این مجموعه مشکلی در رابطه با انجام پروازهای داخلی و خارجی مسافری ندارد و مجموعه، تمامی زیرساخت های لازم را فراهم کرده است.
طبق بررسی اخبار مربوط به این حوزه و آخرین مطالب منتشر شده در سایت های استان البرز سقوط بوئینگ 707 ارتش در فرودگاه فتح استان البرز مهمترین عاملی است که منجر به معلق ماندان پرواز های مسافربری فرودگاه پیام شده است.
در بررسی علل سقوط بوئینگ 707 ارتش عواملی از جمله نزدیکی دو فرودگاه پیام و فتح به یکدیگر و عدم اطلاع رسانی برج های مراقبت مهراباد و پیام درباره نقشه دو فرودگاه که باعث اشتباه خلبان شد، عنوان شد اما هیچ یک از آن ها دلیل منطقی برای لغو پروازهای مسافری نیست.
باتوجه به بررسیهای اولیه، علت اصلی سانحه بوئینگ 707 ارتش، وجود باند فتح در نزدیکی فرودگاه پیام، بدون وجود هیچگونه علائم هشدار در چارت فرودگاهی بوده است، موضوعی که بروزرسانی چارت تمامی فرودگاههای کشور را الزامی میکند.
لازم به ذکر است بررسی دقیق و کارشناسانه حادثه هواپیمای تابان و صدور دستورالعملهای ایمنی لازم در این خصوص و عملیاتی شدن آنها، میتوانست مانع از بروز سانحه بوئینگ 707 ارتش شود.
تجهیز فرودگاه پیام به سامانههای کمک ناوبری مناسب برای عملیات پروازی، آموزش برج مراقبت فرودگاه پیام و خدمه پروازی هواپیماها و اعلام هشدار باند فتح و بسیاری موارد دیگر از جمله موضوعاتی هستند که اصلاح آنها میتوانست از بروز سانحه جلوگیری کند.
این نکته را باید مورد توجه قرار داد که در مقاطع گوناگون مسؤولین مختلفی درباره اهمیت این فرودگاه برای منطقه و لزوم راه اندازی پروازهای مسافری در این فرودگاه اظهارنظر کرده اند .
*نقص فنی فرودگاه مهرآباد عامل اصلی سقوط هواپیما در البرز شد*
محمدجواد کولیوند رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس شورای اسلامی در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار فارس از البرز گفت: علت به تعلیق افتادن مسافربر شدن فرودگاه پیام، اتفاق اخیر سقوط هواپیما حامل گوشت در فرودگاه فتح است و طبق نظر تیم بررسی، مشکل اصلی این حادثه در فرودگاه مهرآباد بوده است.
رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تیم بررسی حادثه متشکل از وزارت راه و شهرسازی، سازمان هواپیمایی کشور، مسؤولان مجموعه فرودگاه پیام، مجلس شورای اسلامی و سازمان بازرسی است، اظهار کرد: وزیر راه در رابطه با فعالیت فرودگاه پیام هیچ مشکلی ندارد.
وی یاد آور شد: اشکال اصلی در فرودگاه مهرآباد است چرا که طبق تعریف فنی سازمان هواپیمایی باید در مسیر حرکت هواپیما و محل فرود آن یک علامت اخطار مبنی بر وجود دو باند فرود تعریف می شد.
کولیوند با بیان این مطلب که این اخطار بیانگر این است که خلبان متوجه شود در کدام باند فرود آید، افزود: مسؤولان ارشد استانی درخواست مسافربری شدن فرودگاه پیام و انتقال حجاج از این فرودگاه را به وزارت راه و شهرسازی داده اند.
وی فرودگاه پیام را ظرفیتی بزرگ دانست که نمی توان آن را رها کرد و افزود: این فرودگاه امکانات وسیعی در جهت تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی و شعار سال دارد که با بهره برداری از ظرفیت های موجود می توانیم آن ها را محقق کنیم.
عزیزاکبریان، رئیس کمیسیون صنایع در مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه منطقه اقتصادی فرودگاه با چنین ظرفیت هایی نیازمند توجه است، گفت: نباید به دلیل اشتباه یک خلبان، سرمایه ملی را بلاتکلیف گذاشت؛ مشکلات فعلی قابل حل است و باید با تدابیری ویژه دوباره شاهد راه اندازی بخش مسافری پیام باشیم.
*دولت و مجلس خواستار مسافربری شدن فرودگاه پیام هستند*
محمدرضا رضایی کوچی، رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به حمایت مجلس و سازمان هواپیمایی کشور از فرودگاه بینالمللی پیام، گفت: با توجه به بررسیهای انجامشده تقریباً تمام هواپیماهای بزرگ کشوری میتوانند در فرودگاه بینالمللی پیام بنشینند.
رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی افزود: از لحاظ کیفیت باند، ترمینالها و دیگر مسائل فنی این فرودگاه ظرفیتهای بالایی دارد و طبیعی است که این فرودگاه از لحاظ پدافند غیرعامل و اقتصاد مقاومتی کمک زیادی به اقتصاد کشور میکند.
وی ادامه داد: اعتقاد داریم تمام نیازها و امکانات پروازها در اینجا مهیاست و سازمان هواپیمایی کشور نیز درخواست حمایت جدی از تقویت این فرودگاه به عنوان فرودگاه مسافربری را دارد.
رضایی کوچی یادآور شد: در کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی نیز اعتقاد داریم که باید از فرودگاه پیام حمایت کنیم؛ بسیاری از پروازها در ترافیک فرودگاه مهرآباد معطل میشوند و باید از این فرودگاه با توجه به سرمایهگذاری سنگینی که انجامشده، حمایت شود.
محمد سعید شرفی، مدیرکل دفتر نظارت بر عملیات هوانوردی سازمان هواپیمایی کشور نیز گفت: فرودگاه پیام دارای حداقل استانداردها برای برقراری پرواز است از این رو مانعی بر سر راه ادامه پروازهای مسافری این فرودگاه وجود ندارد.
مدیرکل دفتر نظارت بر عملیات هوانوردی سازمان هواپیمایی کشور با تأکید بر اینکه مشکلات فرودگاه های فتح و پیام قابل حل است، افزود: فرودگاه پیام باید راه اندازی شود و مورد بهره برداری قرار گیرد چراکه معین فرودگاه مهرآباد است.
استاندار البرز در مصاحبه ای پس از ماجرای سقوط بوئینگ اعلام کرد: این حادثه نباید استمرار پروازهای مسافری و باری را در فرودگاه پیام مختل کند.
برخلاف ادعای استاندار مشاهده می شود که این اتفاق افتاده که در این رابطه گفت و گویی با استاندار البرز صورت گرفته که به شرح ذیل است.
*اختلاف نظرها مبنی بر وجود نقص فنی در فرودگاه پیام*
عزیزالله شهبازی استاندار البرز در گفت وگوی اختصاصی با خبرگزاری فارس از البرز گفت: وجود نقص فنی در فرودگاه پیام با اختلاف نظرهایی همراه شده است که ما سعی داریم هرچه سریع تر این موضوع را رسیدگی و مشکلات احتمالی را مرتفع کنیم.
استاندار البرز با اشاره به صرف هزینه 50 میلیونی دولت در فرودگاه پیام افزود: یکی از مأموریت های اصلی استانداری البرز مسافربر شدن فرودگاه پیام است؛ همه مسؤولان ارشد استانی خواستار رسیدگی به این موضوع هستند و در این راستا با دو وزیر راه و شهرسازی و ارتباطات نیز رایزنی هایی انجام شده است.
مقام عالی دولت در استان البرز با بیان اینکه رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی نیز در جریان این موضوع قرار گرفته است، تصریح کرد: دستورات لازم را به مدیر عامل فرودگاه پیام داده ایم تا هرچه سریعتر پیگیر مشکل شود و معضلات پیش رو را از مقابل راه بردارد.
شهبازی با بیان اینکه مشکلات فنی احتمالی نمی تواند سد راه شود، گفت: برنامه ریزی های لازم برای مسافربری شدن فرودگاه پیام انجام شده است؛ با توجه به سیل اخیر در برخی نقاط کشور چندین مرحله امداد رسانی و بارگیری توسط این فرودگاه انجام شده است.
وی عنوان کرد: فرصتی یک ماهه برای رفع موانع فرودگاه های فتح و پیام با رعایت حداقل استانداردها و ایمنی در نظر گرفته می شود که پس از این مدت شاهد پرواز هواپیمای مسافری از پیام باشیم.
مجموعه مدیریتی فرودگاه پیام معتقد هستند که زیرساخت ها و نیازهای اصلی انجام پرواز در این مرکز و منطقه فراهم شده است و گفته می شود که سازمان حج و زیارت نیز باید در راستای انجام اقدامات اصلی تر و پیگیری موضوع مسافربری شدن این فرودگاه کاری را از پیش ببرد.
*فرودگاه پیام دغدغه اصلی مسؤولان البرزی نیست*
ابوالفضل مهرابی پور، مسؤول کاروان زیارتی عتبات عالیات البرز در این رابطه به خبرنگار فارس از البرز گفت: به صورت جدی خواستار انتقال حجاج البرزی به فرودگاه پیام هستیم و نمایندگان مجلس و مسؤولان استانی باید بیش از پیش در این راستا تلاش کنند.
مسئول کاروان زیارتی عتبات عالیات البرز ادامه داد: وضعیت اخلاقی و پوشش نامناسب افراد در فرودگاه امام خمینی (ره) یکی از دلایلی است که تمایلی برای اعزام حجاج از این فرودگاه وجود ندارد و خواستار پرواز از طریق فرودگاه پیام هستیم.
وی با اشاره به اینکه مسؤولان استانی باید از خواب غفلت بیدار شوند و فرودگاه پیام یکی از دغدغه های اصلی آن ها شود، افزود: صدای مطالبات استان البرز باید به گوش مسؤولان کشوری برسد.
مهرابی پور اضافه کرد: برخی از رسانه ها به صورت میلی رفتار می کنند در حالیکه ما خواستار کمک و انتقال مطالبات مردم از طریق رسانه ها هستیم.
وی با تأکید بر اینکه فرودگاه پیام زیرساخت های کافی برای پروازهای مسافربری را دارد یادآور شد: پهنای باند این فرودگاه 470 متر است و طول آن به 600 متر می رسد و همچنین خط کشی های مستقیم به داخل ترمینال نیز انجام شده است.
مهرابی پور در پایان از راه اندازی شهرک فناوری (آی تی) در منطقه ویژه فرودگاه پیام خبر داد و گفت: این فعالیت به صورت ویژه در پیام انجام می شود و این حجم از سرمایه گذاری به صورت جدی باید مورد حمایت قرار گیرد.
*بهار 98 زمانی برای بیدار شدن مسؤولان البرز از خواب زمستانی باشد*
به گزارش خبرگزاری فارس از البرز، بسیاری از شرکت ها و سرمایه گذاران مطرح کشور سرمایه های عظیم خود را در این مجموعه به کار گرفته اند که متأسفانه به بهانه های مختلف تاکنون به نتیجه دلخواه خود نرسیده اند.
این فرودگاه و منطقه ویژه اقتصادی می تواند در سطح بین المللی و ملی برای کشور سود آفرین و تأثیرگذار باشد که متأسفانه تاکنون حمایت جدی از آن صورت نگرفته و تنها با وعده های مسؤولان مواجه بوده ایم.
توجه به این منطقه به صورت جدی برای بیشتر مردم استان البرز و حتی کشور سودآور خواهد بود و به نظر می رسد در سالی که رونق تولید نام گرفته می توان به تقویت فعالیت های این منطقه اقتصادی نیز کمک بیشتری کرد تا به سود کلان اقتصادی در البرز و کشور دست پیدا کنیم.
ظاهر امر در رابطه با موضوع مسافر بری شدن فرودگاه پیام نشان می دهد تمام مسؤولان استانی و حتی کشوری موافق و پیگیر این هدف هستند اما چه دلیلی باعث شده است پس از گذشت این مدت طولانی مطالبه مردم کرج روی زمین بماند؟
شاید منافع برخی افراد نامشخص در گرو عدم مسافربر شدن فرودگاه پیام باشد.
شاید هم فرودگاه هایی همچون مهرآباد و امام خمینی (ره) منافع اقتصادی خود را با مسافربری شدن فرودگاه پیام در خطر می بینند و از نفوذ چندین ساله خود برای مقابله با این امر استفاده می کنند.
در نهایت می توان دلیل اصلی این خواب زمستانی مسافربری شدن فرودگاه پیام را عدم پیگیری جدی مسؤولان امر دانست چرا که گروهی معیار عمل را خوش صحبتی و وعده های سر خرمن می دانند.
تمامی این موارد حدس و گمانه زنی هایی است که نیازمند پاسخی دقیق از سوی مسؤولان است و خبرگزاری فارس نیز با جدیت پیگیر این موضوع خواهد بود.
در روزهای گذشته نیز، خبرگزاری فارس البرز این موضوع را مورد بررسی و پیگیری قرار داده است.
---------------------------------------
تهیه گزارش: طیبه جواهری
---------------------------------------
انتهای پیام/گ ت/1102/س/3/ر