روایت آخرین پرواز سیمرغ؛ از اوکلاهما تا شمال موصل
یکی از خلبانان شهید نیروی هوایی ارتش در دفاع مقدس نقش مهمی در نابودی توان دشمن بعثی داشت.

باشگاه خبرنگاران جوان گزارش میدهد؛
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، نیروی هوایی ارتش از پیروزی انقلاب اسلامی تا آغاز دفاع مقدس نقش پر رنگی در دفاع از کشورمان به خصوص در مقابله با ضد انقلاب در کردستان و مناطق عملیاتی غرب داشته است.
نیروی هوایی ارتش در هنگام تهاجم رژیم بعث به ایران اسلامی در ۳۱ شهریور ماه ۱۳۵۹ نیز به عنوان یک نیروی واکنش سریع وارد عمل شد و امیر سرلشکر خلبان شهید فکوری فرمانده وقت این نیرو با طراحی عملیات ۱۴۰ فروندی نخستین پاسخ به تجاوز ارتش بعثی را به صدام داد.
اگر بخواهیم نقش نیروی هوایی ارتش را در دوران دفاع مقدس بیان کنیم باید بگوییم که اگر خلبانان نیروی هوایی و پشتیبانیهای آنان نبود شاید بسیاری از عملیاتهای دریایی و زمینی مانند عملیات مروارید و والفجر ۸ نیز به پیروزی نمیرسید.
این نیرو از پایان دفاع مقدس تا کنون هم در عرصههای خودکفایی، ساخت و تولید تجهیزات جدید و به روز هم از نیروهای پیشگام در نیروهای مسلح به شمار میرود.
این نیرو از نخستین روزهای پیروزی انقلاب اسلامی و بعدها در طول دفاع مقدس علاوه بر عملیاتهای مهمی، چون حمله به الولید یا اچ ۳، حمله به اوسیراک، کمان ۹۹، بمباران شهر کوت و بسیاری دیگر از عملیاتها نقش مهمی در نابودی توان نظامی ارتش بعثی داشت و در این راه شهدای بسیاری را هم به انقلاب و کشورمان تقدیم کرده است.
نخبگان نیروی هوایی ارتش توانستند عملیاتهای بسیاری را علیه دشمن بعثی طراحی و اجرا کنند که تا آن زمان شاید نظیر آن در دنیا وجود نداشت.
این نوابغ و نخبگان نه تنها با این عملیاتها توانستند دشمن بعثی را مجبور به پذیرش شکست کنند، بلکه کارشناسان نظامی جهان را هم به حیرت واداشتند.
خلبانان جنگندههای اف۴ و اف۵ نیز از شجاعترین و بهترین خلبانان ایران هستند؛ خلبانانی از جمله شهید فریدون ذوالفقاری، شهید علیرضا یاسینی، شهید حسین خلعتبری، فرجالله براتپور، شهید مصطفی اردستانی و هوشنگ آغاسی بیگ.
اف ۵ها و اف۴های ایرانی نیز ستونهای زرهی رژیم بعث را در دشت خوزستان به گونهای مورد هدف قرار دادند که دشمن نتوانست به هدف خود برای تصرف جنوب خوزستان و دزفول دست پیداکند.
باید توجه کنیم که خلبانان ایرانی باعث شدند تا صادرات نفت عراق تحت از حدود دو میلیون بشکه به ۸۰۰ هزار بشکه در روز کاهش یافت.
نبردهای هوایی خلبانان ایران اسلامی علیه رژیم بعثی عراق نیز بخشی جذاب از جنگ است که متاسفانه کمتر به آن پرداخته شده است.
اف۱۴های ایران در دست خلبانان بزرگی همچون امیران؛ یدالله خلیلی، اسدالله عادلی، حسین خلیلی، جلیل زندی، فضلاله جاویدنیا و دهها مرد بزرگ دیگر، نه تنها هشت سال مانع تسلط هوایی دشمن بر آسمان ایران شدند، بلکه بین ۱۳۰ (پیروزی هوایی ثبت شده) تا ۱۹۰ (پیروزی غیررسمی) را کسب کردند.
در حالی که دشمن تنها توانست پنج فروند اف۱۴ ایران را ساقط کند.
نیروی هوایی ارتش در دفاع مقدس به طور کلی چهار وظیفه اصلی را انجام میداد که عبارتند از؛ شناسایی هوایی، ترابری هوایی تاکتیکی، انهدام زیرساختهای اقتصادی و نظامی رژیم بعث عراق و دفاع از تاسیسات زیربنایی کشور.
در این بین، اما یکی از مهمترین وظایف این نیرو در دفاع مقدس انهدام و نابودی مقرهای دشمن بعثی بود.
یعنی همان نقاطی که باید منهدم میشدند تا در موج حملات دشمن بعثی علیه کشورمان وقفه ایجاد شود.
در این میان نقش جنگندههای تایگر یا F-۵ و خلبانان آن در اجرای این وظیفه بسیار مهمی و حیاتی بود.
روایت آخرین پرواز سیمرغ؛ از اوکلاهما تا شمال موصل
امیر سرلشکر خلبان شهید پرویز ذبیحی اترگله یکی از خلبانان شهید نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران است که در پنجمین روز از آخرین ماه سال ۱۳۲۲ در شهرستان جویبار از توابع استان مازندران چشم به جهان گشود.
پدرش برارگل کشاورز بود و از این راه روزی خانوادهاش را بدست میآورد و پرویز هم در اوقات فراغت و همچنین دوران تابستان به پدرش کمک میکرد.
مادرش، آغامار نام داشت و پرویز به او نیز در امور منزل کمک میرساند.
دوران تحصیل ابتدایی و دبیرستان را در زادگاهش گذراند و دیپلم خود را با موفقیت در رشته علوم تجربی دریافت کرد.
پس از آن بود که بعلت علاقه به پرواز و خلبانی، با شرکت در آزمون دانشکده خلبانی توانست در ۱۵ آذرماه سال ۱۳۵۰ وارد نیروی هوایی ارتش شود.
دوران تمرینات نظامی، فراگیری زبان انگلیسی و پروازهای مقدماتی را در ایران طی کرد و جهت گذراندن دورههای تکمیلی به پایگاه اوکلاهما در آمریکا اعزام شد.
پس از اعزام به آمریکا، دوران آموزش پیشرفته خود را با هواپیماهای T-۳۷ و T-۴۱ سپری کرد و توانست در میان همه دانشجویان با نمرات عالی نشان یا وینگ خلبانی را دریافت کند.
در سال ۱۳۵۴ که به ایران بازگشت، بنابر امریه ستاد نیروی هوایی به جمع خلبانان جنگنده تایگر F-۵ ملحق و در پایگاههای تهران، دزفول، بوشهر وسپس تبریز مشغول به کار شد.
در دوران مبارزات مردمی علیه رژیم ستمشاهی نیز فعال بود و با حضور در مبارزات نیز نقش موثری در پیروزی انقلاب اسلامی ایفا کرد.
با پیروزی انقلاب اسلامی و صدور پیام امام خمینی (ره) و سخنرانی آیتالله بهشتی در سالن اجتماعات پایگاه تبریز به ندای رهبر و امام خویش لبیک گفت و در عملیات پاکسازی کردستان از اشرار و افراد خائن به اسلام و ایران فعالیتهای گستردهای انجام داد.
پس از آغاز دفاع مقدس نیز از همان روز نخست با حضور در عملیات های مختلف همچون عملیات کمان 99 یا 140 فروندی نیز مواضع دشمن بعثی را منهدم کرد.
خاطرهای از رشادت یک خلبان و فراری دادن بعثیها
اینگونه نقل است که صبح روز دوم اسفند ماه ۱۳۵۹ دوازده فروند از هواپیماهای عراقی برای جبران عملیاتهای خلبانان شجاع ایران به پایگاه هوایی تبریز حمله میکنند که ۶ فروند در آسمان مانور اجرا کرده و ۶ فروند دیگر به پایگاه دوم شکاری تبریز حمله کردند.
در حین عملیات و هدفگیری آنان به پایگاه، هواپیمای پرویز در هنگام پرواز بر روی باند فرودگاه بود که مورد اصابت ترکش راکت یک فروند هواپیمای میگ عراقی قرار گرفته که به کابین هواپیمای شکاری F-۵ برخورد کرد و آن را شکست و قسمتی از ناحیه سر، وی را زخمی کرد.
وی با مشاهده چنین وضعی که به هواپیمای بعدی میبایست با او هم پرواز باشد اطلاع داد که متوقف شود، ولی خود به تنهایی پروازش را ادامه داد و با انجام عملیات تاکتیکی هر ۶ فروند هواپیما دشمن را به آسمان دریاچه ارومیه هدایت کرد و با آنها که به بمبهای ناپالم مجهز بودند، نبرد کرده و خلبانان آنها را وادار به تخلیه بمبها بر روی دریاچه کرد و سپس با هدفگیری آنها دو فروند را در دریاچه ساقط کرد و چهار فروند دیگر به ناچار فرار کردند.
خودش هم به علت کم شدن بنزین در فرودگاه ارومیه به زمین نشست و پس از ارتباط تلفنی با پایگاه تبریز و اطمینان از وضع پایگاه با بنزین گیری مجدد به پایگاه تبریز برگشت.
به خاطر رشادتهایی که انجام داد مورد تشویق قرار گرفت و به ۲ درجه افتخاری ارتقاء یافت.
اما از دریافت آن امتناع کرد و آن را وظیفهای میدانست در برابر اسلام و انقلاب که باید انجام میداد.
در این مدت همچنان به فعالیتهای درون و برون مرزی ادامه داد و به گردان عملیاتی خود اعلام کرد که ۲۴ ساعته در آمادهباش است.
پرویز از آغاز جنگ تحمیلی به مدت ۵۲ روز در ۷۶ مأموریت پروازی شرکت کرد و در همه آنها توانست با شجاعت پاسخ دندان شکنی به دشمن بعثی بدهد.
روز ۲۲ آبان ماه سال ۱۳۵۹ آخرین روز پروازش بود و او که همواره برای پروازهای رزمی مشتاق بود این بار نیز پرواز کرده و در یک عملیات برون مرزی در منطقه شمال شرق موصل عراق رفت.
اما جنگندهاش در هنگام ماموریت مورد اصابت سامانههای پدافندی دشمن قرار گرفته و به درجه رفیع شهادت نائل آمد.
بازگشت سیمرغ به آشیانه پس از ۲۲ سال
پیکر پاک این شهید ۲۲ سال بعد به همراه تعداد پیکرهای تعداد دیگری از خلبانان نیروی هوایی ارتش به کشورمان بازگشت.
انتهای پیام/