خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

جمعه، 26 اردیبهشت 1404
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

رونمایی از «جامعه‌شناسی تفاخر»

ایسنا | فرهنگی و هنری | یکشنبه، 23 آبان 1400 - 11:53
مراسم رونمایی از کتاب «جامعه‌شناسی تفاخر؛ سنخ‌شناسی و ذات‌انگاری فرهنگی» نوشته محسن سلیمانی فاخر برگزار می‌شود.
كتاب،تفاخر،فرهنگي،سنت،فرهنگ،اجتماعي،خودنمايي،مواجهه،دروني،مو ...

مراسم رونمایی از کتاب «جامعه‌شناسی تفاخر؛ سنخ‌شناسی و ذات‌انگاری فرهنگی» نوشته محسن سلیمانی فاخر برگزار می‌شود.
به گزارش ایسنا و به نقل از پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، این نشست با حضور نویسنده کتاب، غلامرضا آذری، مدرس و پژوهنده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه، و میثم رشیدی، کارشناس مجری همزمان با «هفته کتاب» در روز ۲۵ آبان‌ماه ساعت ۱۵ در سالن دکتر شکرخواه فرهنگسرای رسانه برگزار می‌شود.
بر اساس این خبر، به زعم نویسنده و محقق کتاب «جامعه‌شناسی تفاخر؛ سنخ‌شناسی و ذات‌انگاری فرهنگی» در دوران تحولات پرشتاب، واکاوی‌ خود، برای تداوم فرهنگی یک ضرورت است.
بدون چنین بازاندیشی‌هایی یک فرهنگ و سنت امکان مواجهه فعال با وضعیت‌های جدید اجتماعی را از دست می‌دهد.
فرهنگ ایرانی دارای امکان‌ها و موانع خاص خویش است که بازشناسی آن‌ها از منظر وجودشناسانه درونی، می‌تواند به توان این سنت در مواجهه با امر نو و تعامل با دیگر سنت‌ها بیفزاید.
مولف، این اثر جامعه‌شناسانه را «برانگیختن آگاهی انتقادی» و «خودکاوی فرهنگی» بر می‌شمارد تا موانع تحریف ارتباطات درون خویش بازشناسانده شود به طوری‌که اولا در درون سنت خویش قرار داشته باشد و ثانیا به تعبیر فرانکفورتی‌ها «نقد درونی» تناقضات میان «واقعیت» و «ایده‌آل‌های اجتماعی» باشد.
همچنین در مقدمه کتاب آمده است: «جامعه‌شناسی در درون هر تمدنی اگر بخواهد روایی باشد باید با غور در تجربه تاریخی و البته نوشونده آن تمدن، بنای خویش را بنیان نهد.
لذا با نگاه نظریه‌پردازانه جامعه‌شناسی، مصداق‌های جامعه ایرانی این بیماری روزافزون و اپیدمی جامعه یعنی «تفاخر و خودنمایی» مورد تحلیل و واکاوی قرار گرفته است.»
کتاب «جامعه‌شناسی تفاخر؛ سنخ‌شناسی و ذات‌انگاری فرهنگی» شامل شش فصل با این عنوان‌هاست: «طرح مسئله و مسیر مداقه»، «تفاخر و مصرف‌گرایی»، «شوق منزلت»، «خودنمایی و هویت اجتماعی»، «خودستایی متقابل و مبادله‌ای» و «خودشیفتگی تاریخی ایرانیان»
این کتاب در ٢٣٠ صفحه و با قیمت ۶۰ هزار تومان منتشر شده است.
انتهای پیام