قیمت تمامشده بلیت اتوبوس مشهد 2400 و مترو 2500 تومان است
رئیس کمیسیون حملونقل شورای شهر مشهد با بیان اینکه قیمت تمامشده بلیت اتوبوس در مشهد 2400 تومان است، گفت: با توجه به افزایش سرسامآور هزینهها و برای حفظ حمل و نقل عمومیT باید درصد جزئی به بهای خدمات حمل و نقل عمومی اضافه شود.

رئیس کمیسیون حملونقل شورای شهر مشهد با بیان اینکه قیمت تمامشده بلیت اتوبوس در مشهد 2400 تومان است، گفت: با توجه به افزایش سرسامآور هزینهها و برای حفظ حمل و نقل عمومیT باید درصد جزئی به بهای خدمات حمل و نقل عمومی اضافه شود.
به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، «شورای اسلامی شهر مشهد در ابتدای فعالیت خود تابستان 96 مبلغ 1000 ریال و در اردیبهشت ماه سال97، مبلغ 1500 ریال به نرخ حمل و نقل عمومی اضافه کرد و اردیبهشت ماه امسال نیز مبلغ 2000 ریال به بهای خدمات حمل و نقل عمومی اضافه کرد.
در شرایطی که کشور دچار نابسامانی اقتصادی، آلودگی هوا، ترافیک سنگین کلانشهرها و....
است، افزایش قیمت بهای خدمات حمل و نقل عمومی اصلا عاقلانه نیست.
اکثر استفادهکنندگان خدمات حمل و نقل عمومی، مردم متوسط و ضعیف جامعه هستند که با این افزایش قیمت فشار به این افراد بیشتر میشود.
از شورای شهر لیبرالی شهر مشهد خواستاریم بهجای فشار آوردن بهقشر ضعیف جامعه و به وجود آوردن مشکلات بیشتر این افزایش قیمت را لغو گرداند.
شورای شهر سابق مشهد در طول 4 سال فعالیت خود فقط مبلغ 1000 ریال به خدمات حمل و نقل عمومی اضافه کرد.» درخواستی است که توسط شهروند مشهدی در سامانه فارس من ثبت و مورد پیگیری قرار گرفت.
بخش عظیم خدمات حملونقل عمومی مشهد برعهده بخش خصوصی است
رئیس کمیسیون ترافیک و حمل و نقل شورای اسلامی شهر مشهد درباره افزایش بهای خدمات حمل و نقل عمومی در مشهد با بیان اینکه در سنوات گذشته و توسط چند شورای گذشته نیز سالانه بهای خدمات اتوبوس و قطار شهری افزایش داشته، به خبرنگار فارس گفت: اعتقاد داریم اگر شهرداری دارای شرایط مالی خوبی داشت یا اینکه دولت به شهرداری یارانه اختصاص دهد بهای حمل و نقل عمومی نهتنها گران نشود، بلکه رایگان شود اما اینگونه نیست.
مجتبی بهاروند ادامه داد: بخش عظیمی از خدمات حمل و نقل عمومی برعهده بخش خصوصی وه بخشی هم برعهده نیروهای سازمانی اتوبوسرانی است، بنابراین سال گذشته نیز بهدلیل تلاطمهای ارزی همه لوازم اتوبوس و قطار شهری افزایش قیمت چهار برابری داشته است، بری مثال نرخ لاستیک 500 هزار تومانی به 2 میلیون تومان رسیده است.
قیمت تمامشده بلیت اتوبوس در مشهد 2400 تومان است
وی تشریح کرد: علاوه بر آن اکنون قیمت تمامشده بلیت اتوبوس در مشهد 2 هزار و 400 تومان بوده که شهرداری 650 تومان آن یعنی حدود یک چهارم یا یک پنجم آن را از شهروندان دریافت میکند و سه چهارم این مبلغ یارانه از سوی شهرداری است.
رئیس کمیسیون ترافیک و حمل و نقل شورای اسلامی شهر مشهد افزود: از طرفی بهدلیل اینکه اتوبوسرانی و قطار شهری درصدد ارائه خدمات مناسب و سرویسدهی مرتب و با نظم هستند، با چنین شرایطی هزینهها بهاندازهای سرسامآور است که یا ناچار هستیم خدمات را کاهش دهیم تا اتوبوسها نوسازی نشوند و شرکتها نیز بهتدریج ورشکسته شوند، یا اینکه بخش جزئی از هزینه را دوباره به بهای خدمات اضافه کنیم.
بهاروند یادآور شد: لایحه شهرداری مشهد برای افزایش بهای خدمات حمل و نقل عمومی برای سال 98 مبلغ 250 تومان بود که در شورای اسلامی شهر مشهد و کمیسیون حمل و نقل و ترافیک، مبلغ 100 تومان از آن برای اضافهشدن بهبهای خدمات کاهش یافت.
وی تأکید کرد: واقعیت این است که اگر میخواهیم حمل و نقل عمومیمان بهطور کامل از بین نرود، در حالیکه هزینهها بهطور سرسامآوری افزایش پیدا کرده، باید درصد جزئی بهبهای خدمات حمل و نقل عمومی اضافه شود.
مشهد در بین کلانشهرها کمترین هزینه حملونقل عمومی را دارد
رئیس کمیسیون ترافیک و حمل و نقل شورای اسلامی شهر مشهد یادآوری کرد: با وجود اینکه مشهد مقدس دومین کلانشهر ایران است، اما در بین کلانشهرهای کشور کمترین هزینه حمل و نقل عمومی را دارد و بسیاری از شهرها از جمله اصفهان، شیراز و تبریز نرخ خدمات حمل و نقل بیشتر از مشهد است.
بهاروند با بیان اینکه در کلانشهر تهران نیز بهای حمل و نقل عمومی براساس مسافت طیشده از مردم دریافت میشود، اظهار کرد: اجرای این طرح در مشهد نیز در حال پیگیری است تا براساس مسیر طیشده نرخ کرایه محاسبه و از شهروندان دریافت شود که برای کارشناسی موضوع و ارائه طرح بهکمیسیون حمل و نقل شورای شهر، فرصتی بهشهرداری داده شده است.
امسال برآورد جابهجایی مسافر با قطارشهری 2500 تومان است
مدیرعامل شرکت بهرهبرداری قطار شهری مشهد نیز با اشاره به اینکه با توجه بهتغییرات نرخ ارز و رشد قیمتها، هزینههای تمامشده قطار شهری برای جابهجایی مسافر هر سال با افزایش مواجه بوده و این افزایش رقم بسیار بالایی است، تأکید کرد: از سوی دیگر شهرداری مشهد در نظر ندارد هزینههای تمامشده را از مردم دریافت کند و بخش زیادی از آن را بهصورت پرداخت یارانه تقبل میکند.
وحید مبینمقدم تشریح کرد: طبق برآوردی که برای سال 98 صورت گرفته هزینه جابهجایی هر مسافر بیش از 2 هزار و 500 تومان بوده که مربوط به هزینههای جاری قطار شهری است، در حالیکه هزینههای جاری در سال قبل 1950 تا 2 هزار تومان بوده است و امسال افزایش یافته است.
وی با تأکید بر اینکه این هزینه را نمیتوان از مردم دریافت کرد و نظر شهرداری و شورای شهر مشهد نیز بر این نیست که مردم هزینه را تقبل کنند، افزود: بههمین دلیل بخش جزئی از این هزینه بر روی کرایه دریافتی مسافر اعمال میشود و بخش عمده آن توسط شهرداری مشهد بهصورت یارانه پرداخت میشود.
مدیرعامل شرکت بهرهبرداری قطار شهری مشهد اظهار کرد: در سال گذشته پرداخت هزینه قطار شهری از طریق منکارت 650 تومان بود و امسال با مصوبه شورای شهر مبلغ دریافتی منکارت 800 تومان است و با توجه به 2 هزار و 500 تومان قیمت تمامشده در سال 98 ما بهالتفاوت 800 و 2 هزار و 500 تومان توسط شهرداری بهعنوان یارانه بهمردم پرداخت میشود تا بتوانند از حملونقل عمومی استفاده کنند.
در نظر داریم هزینه از منابعی بهجز مردم پرداخت شود
مبینمقدم متذکر شد: شرکت بهرهبرداری قطار شهری مشهد نیز بهدلیل تحریمها و تغییر نرخ ارز برای تأمین لوازم یدکی، مواد مصرفی و همچنین قطعات و تجهیزات مورد نیاز خود با مشکلات زیادی روبهرو است و به شدت تحت فشار قرار دارد.
وی اضافه کرد: با این وجود نظر ما نیز این نیست که مردم این هزینه را پرداخت کنند بلکه از سایر منابع بهجز مردم مانند یارانه دولتی که در چند سال اخیر وجود ندارد یا سایر منابع تأمین شود تا بتوانیم سرویسدهی خود را مانند قبل بهشهروندان ارائه دهیم.
انتهای پیام/ 70063/ح