خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

یکشنبه، 11 خرداد 1404
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

برنامه چهار ساله دومین وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش دولت سیزدهم

باشگاه خبرنگاران | سلامت و پزشکی | سه شنبه، 18 آبان 1400 - 15:23
فیاضی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش برنامه چهارساله خود برای تصدی این وزارتخانه را اعلام کرد.
معلمان،آموزش،پرورش،نظام،ارتقاء،پرداخت،فرهنگيان،پيشنهادي،تحول ...

به گزارش حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، مسعود فیاضی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش برنامه چهارساله خود برای تصدی این وزارتخانه را اعلام کرد.
الف.
مسائل اولویت‌دار (۸ مورد)
بازگشایی مدارس و حضوری شدن آموزش‌ها
کمبود شدید معلم
پرداخت مطالبات معوق معلمان
ساماندهی مطالبات استخدامی
ساماندهی وضعیت صندوق ذخیره فرهنگیان
استقرار نظام رتبه‌بندی معلمان
اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش
ارتقای کیفیت و عدالت آموزشی
ب.
بررسی وضع موجود
فرصت‌ها (۷ مورد)
تهدید‌ها (۱۵ مورد)
قوت‌ها (۹ مورد)
ضعف‌ها (۲۵ مورد)
ج.
اصول و ارزش‌های حاکم (۱۵ مورد)
د.
رویکرد‌ها (۲۴ مورد)
ﻫ.
اهداف (۶ مورد)
و.
راهبرد‌ها (۱۱ مورد)
ز.
برنامه‌ها و اقدامات مرتبط با مسائل اولویت‌دار (۷ گروه)
ح.
برنامه‌ها و اقدامات مرتبط با راهبرد‌ها (۱۱ گروه)
مشروح برنامه دومین گزینه پیشنهادی دولت سیزدهم برای تصدی وزارت آموزش و پرورش از اینجا قابل دریافت است.
او همچنین درباره موضوع رتبه بندی معلمان گفت که رتبه‌بندی یکی از موضوعات کلیدی و بسیار تأثیرگذار در ارتقاء کیفیت نظام تعلیم و تربیت کشور است از این جهت موضوع در خور توجهی است، ارتقای صلاحیت‌ها و مهارت‌های حرفه‌ای معلمان هدف اساسی رتبه‌بندی است.
او افزود: یکی از مصادیق اصلی ارتقاء مهارت‌های حرفه‌ای معلمان، توانمندی‌های علمی و تخصصی آنهاست و با وجود اینکه 10 سال قبل در سند تحول بنیادین، سیاست‌های کلی تحول ابلاغی مقام معظم رهبری و 5 سال قبل در برنامه ششم توسعه، تصریح شده بود که رتبه‌بندی معلمان باید مستقر شود اما تا امروز این موضوع اتفاق نیفتاده است خوشبختانه مجلس شورای اسلامی و کمیسیون آموزش تحقیقات در این دوره اهتمام جدی دارند این مطالبه جدی و به حق معلمان را جامه عمل بپوشانند.
گزینه پیشنهادی برای وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه فلسفه رتبه‌بندی معلمان ارتقاء صلاحیت‌ها، شایستگی‌های تخصصی و حرفه‌ای و عمومی معلمان است، گفت: این فرآیند باعث باکیفیت‌تر شدن آموزش می‌شود و دانش‌آموز با آموزش بهتری مواجه خواهد بود بنابراین خروجی‌ها و فرآیندهای تربیتی و آموزشی قطعاً بهتر خواهد شد.
یعنی معلمانی که تلاش بیشتر و بهتری در تربیت دانش‌آموزان داشته باشند، شایسته بهره‌مندی از مزایایی بالاتر و بهتر نسبت به سایرین هستند.
فیاضی ادامه داد: شرط لازم تحقق رتبه‌بندی این است که نظام پرداخت فرهنگیان، اصلاح و عادلانه بشود یعنی عدالت در پرداخت داشته باشیم و متناسب با شایستگی‌ها، توانمندی‌های و فعالیت‌های علمی، آموزشی و پرورشی معلمان، نظام پرداخت نیز ارتقاء پیدا و وضعیت معیشتی فرهنگیان بهبود پیدا کند، اگر این اتفاق بیفتد شاهد این هستیم که کیفیت آموزش و پرورش بهتر خواهد شد و نظام آموزش و پرورش ارتقا می‌یابد.
انتهای پیام/