پاسخ به انتقادهای نمایشگاه بینالمللی قهوه و خرما در شیراز؛ نمایشگاهها به سمت تخصصیشدن پیش میرود
گروه استانها - در پی انتشار گزارش تسنیم درباره نمایشگاه خرما و قهوه، مدیرعامل شرکت نمایشگاههای بینالمللی فارس به برخی از این انتقادات پاسخ داد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز، برپایی نمایشگاه بینالمللی خرما و قهوه در استان فارس با انتقاداتی از سوی بازدیدکنندگان همراه بود که این خبرگزاری در تاریخ 9 آبان ماه در گزارشی با تیتر «عدم توجه به جنبههای فرهنگی در برگزاری نمایشگاه بینالمللی قهوه و خرما/ صدور بلیطی که مانع کرونا نبود» به این موضوع پرداخت.
عدم توجه به برنامههای جانبی و فرهنگی در این نمایشگاه با وجود بینالمللی بودن آن عمده انتقادی است که در این گزارش به آن پرداخته شد که البته مسائلی مانند کارساز نبودن صدور بلیط برای کنترل کرونا نیز در آن ذکر شده بود.
در پی انتشار این گزارش مدیرعامل شرکت نمایشگاههای بینالمللی فارس نشستی با حضور مدیر و سردبیر دفتر استانی خبرگزاری تسنیم در استان فارس برگزار کرد و به برخی از این انتقادات پاسخ داد که شرح این نشست در ادامه ذکر میشود.
سید محمود موسوی، مدیرعامل شرکت نمایشگاههای بینالمللی فارس در این گفتوگو با بیان اینکه برگزاری نمایشگاه در دوران کرونا سخت شده است، اظهار داشت: براساس رنگبندی استانها ممکن است تقویم برگزاری نمایشگاهی تغییر کند که این امر به تداخل بین استانی و نمایشگاهی منجر میشود.
وی در پاسخ به این انتقاد که خروجی و دستاورد برگزاری این نمایشگاهها چه بوده است؟، گفت: وظیفه شرکت نمایشگاهها برگزاری نمایشگاه است اما دستاورد نمایشگاه یا بهره اقتصادی و صنعتی از آن به عهده مدیریت اجرایی و صنعتی استان است.
مدیرعامل شرکت نمایشگاههای بینالمللی فارس افزود: وظیفه نمایشگاه این است بستری فراهم کند تا بین تولیدکننده که میخواهد محصولش را عرضه کند با دستگاههای دولتی ارتباط و هماهنگی ایجاد شود تا یک جنس استاندارد در محل استاندارد عرضه شود، متقاضی ببیند و درخواست دهد و با تولیدکننده قرارداد ببندد.
موسوی با بیان اینکه نمایشگاه وظیفه دارد که بستر و زیرساختی فراهم کند تا مانعی از سوی دستگاههای نظارتی، علوم پزشکی و استاندارد برای ارائه و عرضه محصول از سوی تولیدکننده ایجاد نشود، بیان کرد: نمایشگاه محل فروش پاییزه و زمستانه نیست چون در سطح دنیا نمایشگاه فروش ندارد؛ فروش ممنوع است اما در ایران در برخی از جهات برای اینکه مایحتاج مردم تامین شود چند نمایشگاه تجاری مثل مبلمان، لوازم خانگی و صنایع دستی و غیره برگزار میشود.
وی با اشاره به نمایشگاه خرما و قهوه و انتقاد به عدم فروش در آن عنوان کرد: در نمایشگاه خرما و قهوه هدف این بود که صنعت قهوه و خرما نشان داده شود، متقاضیان و صادرکننده هم با نوع بستهبندی و صنایع مرتبط آشنا شوند، در واقع زمینه آشنایی با امکانات موجود را نمایشگاه فراهم میکند اما تحلیل خروجی و حل مشکلات هر صنعت کار نمایشگاهها نیست چون هر کدام متولی خود را دارد.
مدیرعامل شرکت نمایشگاههای بینالمللی فارس با بیان اینکه نمایشگاه خرما متولی دارد، انجمن خرمای ایران باید به تحلیل و دستاورد نمایشگاه بپردازد تصریح کرد: نمایشگاه وظیفه داشته که فضا ایجاد کند تا بهرهبرداری مناسب از فضا صورت بگیرد.
موسوی در انتقاد به عدم حضور مردم در نمایشگاهها گفت: در همه نمایشگاهها امکان حضور مردم نیست بلکه هر نمایشگاه یک مخاطب خاص دارد به عبارتی نمایشگاهها به سمت یک رویکرد تخصصی پیش میروند که با این رویکرد درآمد کمتر اما سیاست اصلی نمایشگاهها اجرا میشود.
وی با تاکید بر اینکه یکی از شیرینیهای کار ما حضور مردم در نمایشگاههاست، افزود: حضور مردم در نمایشگاه سبب میشود که اوقات مردم نیز به صورت مفید سپری شود و در استان فارس تلاش کردیم که این رخ دهد اما همیشه این امکان میسر نیست.
مدیرعامل شرکت نمایشگاههای بینالمللی فارس خاطرنشان کرد: مکانیابی نمایشگاه نیز به گونهای است که راه دسترسی دارد و آسیبی به ترافیک شهر نمیزند و از این جهت مناسب حضور مردم است.
موسوی درباره صدور بلیط آنلاین و انتقادات وارد بر آن نیز گفت: نرمافزار تهیه بلیط در استان فارس طراحی شده و دیگر نمایشگاهها در همه کشور از این نرم افزار الگوگیری کردند و از ابتدا اعلام شد که بلیط رایگان است که مبادا این فرهنگ تداعی شود که نمایشگاه پولی است در حالی که در دیگر استانها برای ورود نمایشگاه باید مبلغی را به عنوان ورودی بدهند.
وی با بیان اینکه فرهنگ نمایشگاه در دنیا این است که بلیط گرفته شود و به صورت آنلاین است، افزود: در استان فارس نیز همه فرایند آنلاین است اما رایگان بودن بلیط برای این است که همه امکان حضور داشته باشند علاوه بر آن آنلاین بودن صدور بلیط این امکان را فراهم میکند که آمار بازدیدکنندگان را داشته باشیم و دید بهتری به برگزارکننده و دولت بدهیم.
مدیرعامل شرکت نمایشگاههای بینالمللی فارس با اشاره به دیگر اهداف صدور بلیط بیان کرد: مورد دیگر برای بلیطی شدن این بود که ورود و خروج به داخل سالنها کنترل و پروتکلهای بهداشتی رعایت شود، مدیریت ازدحام جمعیت در سالن از جمله اهداف صدور بلیط است و بیشتر از جمعیت بلیط صادر نمیشود.
موسوی با بیان اینکه استان فارس بعد از تهران در برگزاری تعداد نمایشگاهها قرار دارد، عنوان کرد: تاکنون 11 نمایشگاه اجرا شده که باید 45 نمایشگاه میبود اما به دلیل کرونا بسیاری از نمایشگاهها کنسل شد.
وی با اشاره به تاکید و نظارت علوم پزشکی بر اجرای نمایشگاه در شرایط کرونا تصریح کرد: دنبال این هستیم که به سامانه بهداشت متصل شویم که با کارت واکسن ورود و خروج مردم از نمایشگاه انجام شود، نرمافزارهای ما اکنون آماده و زیرساختها در نمایشگاه فراهم شده است.
نیما خسروی، معاون اجرایی شرکت نمایشگاههای بینالمللی استان فارس نیز در این گفتوگو با بیان اینکه صدور بلیط در استان فارس نخستین سامانه بازدید از نمایشگاه در کشور است که سانسدهی شده تا شیوهنامههای بهداشتی بهتر رعایت شود، افزود: این نرمافزار که از دی ماه سال گذشته راهاندازی شده نشان میدهد که در هر سانس نمایشگاه چند بلیط واگذار شده و معمولا بازدیدکنندگان از تعداد بلیط فروخته شده کمتر هستند همچنین در خروجی سالن نیز رفت و آمد مردم کنترل میشود علاوه بر آن در صدور بلیط دیگر امکانها از جمله حضور بیشتر مردم و کنترل آن نیز در نظر گرفته شود.
وی درباره برنامههای جنبی نمایشگاه نیز افزود: برنامههای جنبی هم برای نمایشگاه قهوه و خرما در نظر گرفته شده بود از جمله چالش مشاهیر باریستا در ایران که 4 نفر که از معروفترین باریستای ایران بودند با هم رقابت کردند و نحوه دمآوری قهوه را نشان دادند.
خسروی درباره فروش در نمایشگاه نیز بیان کرد: سیاست کشوری ابلاغ شده این است که فروش هر نوع کالا در نمایشگاهها ممنوع است در برخی از موارد و در یکی دو سال برای تامین مایحتاج مردم و کالاهای اساسی فروش در نمایشگاهها انجام شد و بعد از آن کلا در نمایشگاه فروش ممنوع شد که امسال نیز این موضوع تاکید شده است.
انتهای پیام/424 / ز