خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

جمعه، 16 خرداد 1404
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

سلیمانی: همزیستی مؤمنانه در سایه قرآن امکان‌پذیر است

ایسنا | فرهنگی و هنری | سه شنبه، 11 آبان 1400 - 15:13
رئیس مرکز گفتگوی ادیان و فرهنگ‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی تأکید کرد: آموزه‌های قرآن کریم راهنمای تمام عیاری برای همه ماست تا با بهره گرفتن از این تعالیم در مسیر گفت‌وگو، دوستی و مدارا امکان زیستی مؤمنانه تؤام با رواداری و صلح را برای خود و دیگران فراهم کنیم.
اديان،صلح،دعوت،آيه،مسير،مركز،سليماني،اسلامي،گفتگوي،كلمه،تأكي ...

رئیس مرکز گفتگوی ادیان و فرهنگ‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی تأکید کرد: آموزه‌های قرآن کریم راهنمای تمام عیاری برای همه ماست تا با بهره گرفتن از این تعالیم در مسیر گفت‌وگو، دوستی و مدارا امکان زیستی مؤمنانه تؤام با رواداری و صلح را برای خود و دیگران فراهم کنیم.
به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، قهرمان سلیمانی، رئیس مرکز گفتگوی ادیان و فرهنگ‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در سخنرانی خود در وبینار «گفت‌وگوی ادیان در مسیر صلح و هماهنگی» که با هماهنگی مرکز توسعه گفت‌وگوی دینی و تمدنی نظربایف قزاقستان و سفارت این کشور در تهران برگزار شد، گفت: سفارت قزاقستان و مرکز گفت‌وگوی ادیان و تمدن‌های نظربایف در سال‌های اخیر در مسیر گفت‌وگوی ادیان و تمدن‌ها فعالانه گام‌های بلندی برداشته‌اند و برنامه‌های بسیار خوبی را سازماندهی کرده‌اند.
وی اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از اعضای اصلی دبیرخانه این مرکز در بحث‌ها و برنامه‌ها حضور داشته و وبینار «گفت‌وگوی ادیان در مسیر صلح و هماهنگی» هم نشان دهنده استمرار در این مسیر است.
سلیمانی افزود: سفارت و رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در قزاقستان در ایجاد این بستر همکاری‌های سودمند، سهمی ارزشمند داشته‌اند و امیدوارم این گفت‌وگوها بتواند دریچه‌ای از صلح و همزیستی مسالمت آمیز را بر روی جامعه بشری بگشاید که در زمانه امروز سخت بدان نیازمندیم.
وی با قرائت آیه 64 سوره مبارکه آل عمران که خداوند می‌فرمایند «بگو: ای اهل کتاب، بیایید از آن کلمه حق که میان ما و شما یکسان است پیروی کنیم که به جز خدای یکتا را نپرستیم، و چیزی را با او شریک قرار ندهیم، و برخی برخی را به جای خدا به ربوبیّت تعظیم نکنیم.
پس اگر از حق روی گردانند بگویید: شما گواه باشید که ما تسلیم فرمان خداوندیم.»، گفت: در طول تاریخ تفکر اسلامی که مجموعه در هم تنیده‌ای از اقوام و فرهنگ‌ها و ملت‌های مختلف است، این آیه شریفه مورد رجوع و تفسیر بسیاری از مفسران بوده و روح مشترک همه این تفاسیر دعوت به همریستی و مدارا و صلح بین افراد و گروه‌ها و عقاید مختلف بوده است.
سلیمانی تأکید کرد: مفسران و پژوهندگان قرآنی در خصوص این آیه شریفه تفاسیری مختلفی دارند و بسیار با یکدیگر متفاوت است.
گروهی آن را ترغیب و دعوت به صلح با مسیحیان نجران دانسته‌اند و گروهی یهودیان مدینه و گروهی هم دعوت به صلح و همزیستی با پیروان هر دو دین را ذکر کرده‌اند، فصل مشترک هر دو تفسیر، دعوت به صلح و مدارا با پیروان دیگر ادیان است.
رئیس مرکز گفتگوی ادیان و فرهنگ‌ها ادامه داد: اما از این آیه پُر مغز می‌توان معناهایی دریافت که در همه دوره‌ها و همه مکان‌ها می‌تواند سرمشقی برای صلح و دوستی و مدارا و همزیستی باشد.
سلیمانی همچنین، گفت: اولا این سوره از سوره‌های مدنی قرآن کریم است.
به این معنا که متعلق به دوره‌ای از نشو و نما و بالندگی دین اسلام است که مسلمانان، جامعه مسلمانی در مدینه تشکیل داده بودند و ضرورتا می‌بایست با پیروان مسیحی و یهودی ساکن در جزیره العرب زندگی اجتماعی و داد و ستد داشته باشند به عبارتی دیگر آیه شریفه با واقعیت حیات اجتماعی جامعه مسلمانان آن روزگار در مدینه هماهنگی دارد و ضرورت این تعامل را مورد تأکید قرار می‌دهد.
وی اضافه کرد: ثانیاً در دعوت از فعل: «تعالوا» استفاده شده است که کلمه «تعال» به معنی آمدن و حرکت است.
بدین معنا که این دعوت، تنها دعوتی نظری و گفت‌وگویی در بین رهبران ادیان مختلف با اسلام نیست بلکه حرکتی عملی است تا نتیجه آن در زندگی اجتماعی دعوت شدگان اشکار شود و فقط محدود به قلمروهای فکری و تفسیری در نزد معدودی از برگزیدگان و بزرگان نشود بلکه به همه وجوه و آحاد اجتماعی تسری یابد.
رئیس مرکز گفتگوی ادیان و فرهنگ‌ها در ادامه، گفت: نکته بعدی این است که اصل دعوت به خیر و نیکی را مورد تأکید قرار می‌دهد که فرد مؤمن در هر حالی و در هر مکانی اصل این دعوت را فراموش نمی‌کند و رسالت الهی او ایجاب می‌کند که همگان را به سوی فلاح و رستگاری دعوت کند.
وی بیان کرد: رابعاً اینکه او نباید تنها خود را خیر مطلق بینگارد و دیگران را بی بهره از نیکی و خیر و سعادت بداند.کلمه «سواء بیننا و بینکم» موید این معناست که بخشی از حقیقت می‌تواند در دیگران باشد و بخشی نزد فرد مسلمان یا هر دو به صورت مشترک از این فیض الهی بهره مند شده باشند و این اشتراک در حقیقت می‌تواند اشتراک در زندگی و اشتراک در سعادت را به همراه داشته باشد.
سلیمانی با شرح غزلی از مولانای بلخی در خصوص همین معنا گفت: همه اختلافاتی که در بین مؤمنان - در مفهوم وسیع آن - حادث می‌شود در همین نکته است که خود را حق مطلق می‌پنداریم و دیگری را کفر و ناحق مطلق.
رئیس مرکز گفتگوی ادیان و فرهنگ‌ها یادآور شد: اینکه در این آیه، خداوند متعال به رسول اکرم(ص) دستور می‌دهد که بر محور «کلمه سواء» با مسیحیان و یهودیان سخن بگو، به این معناست که نزد آنان نیز بهره‌ای از حقیقت و رستگاری وجود دارد.
گفت‌وگو مهم‌ترین منطق جامعه بشری برای تعامل سازنده با جهان
وی افزود: نکته ارزشمند دیگر در این آیه این است که مسیر این حقیقت جویی را گفت‌وگو قرار داده و تأکید بر مشترکات نه ستیزه جویی و روی آوردن به مفترقات.
نکته دیگر اینکه در این امر خیر فرد مسلمان باید پیشگام باشد و طرف دیگر را به گفت‌وگو برای کشف حقیقت دعوت کند و منتظر نماند تا او اقدام کند.
سلیمانی بیان کرد: برای این اقدام هم لزومی ندارد که در همه امور اشتراک دیدگاه وجود داشته باشد.
همین که تنها در بخشی از موضوع هم ـ کلمه - بین طرفین گفت‌وگو اشتراک وجود داشته باشد برای آغاز گفت‌وگو کفایت می‌کند و نباید به بهانه اینکه در بسیاری از مفاهیم و موضوعات اختلاف داریم، در مسیر صلح و دوستی و گفت وگو مانع تراشی کنیم.
حتی موضوعی واحد (کلمه) می‌تواند از میان موضوعات مختلف مبنای گفت‌وگو، تعامل و همدلی و صلح باشد.
رئیس مرکز گفتگوی ادیان و فرهنگ‌ها همچنین، گفت: اطاعت کورکورانه نیز در این آیه و اینکه برخی از رهبران دینی گروهی را به بندگی بخوانند مورد مذمت قرار گرفته است.
«لا یتخذ بعضنا بعضا اربابا» دعوت به توحید و آزادی از قید و بند اربابان زمینی اصل اساسی دیگری است که در این آیه شریف مورد عنایت است.
وی در ادامه سخنانش، تأکید کرد: آموزه‌های قرآن کریم راهنمای تمام عیاری برای همه ماست تا با بهره گرفتن از این تعالیم در مسیر گفت‌وگو، صلح و مدارا امکان زیستی مؤمنانه تؤام با رواداری و صلح را برای خود و دیگران فراهم کنیم.
سلیمانی خاطرنشان کرد: امید است این دور از گفت‌وگوها بتواند مسیر تعامل همه ما را با یکدیگر هموار کند و در این زمانه پُر بلا و جنگ و ستیز، جامعه بشری تجربه بهتری از زندگی پیدا کند.
گفتنی است؛ این میزگرد برخط صبح امروز (11 آبان‌ماه) با حضور جمعی از متخصصین و کارشناسان این حوزه در جمهوری اسلامی ایران و قزاقستان در ادامه جلسات کارگروه و دبیرخانه کنگره رهبران ادیان جهانی و سنتی قزاقستان و به منظور تعامل و همکاری هرچه بیشتر دو کشور در اجرای توافقات انجام یافته در اجلاس یادشده برگزار شد.
انتهای پیام