خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

چهارشنبه، 05 اردیبهشت 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

فرآوری مزیت اقتصادی برای زرشک ایجاد می‌کند

مهر | استان‌ها | شنبه، 01 آبان 1400 - 14:24
بیرجند-رئیس فراکسیون توسعه شرق و مکران با اشاره به اینکه فرآوری، زرشک را تبدیل به مزیت اقتصادی می کند، گفت: قاچاق، دلالی و خام فروشی از معضلات بخش کشاورزی است.
اقتصادي،زرشك،مزيت،خام،كشاورزي،ايزدخواه،فروشي،روستا،محصول،مكر ...

به گزارش خبرنگار مهر، روح الله ایزدخواه صبح شنبه در جشنواره یاقوت‌های سرخ قهستان که با حمایت بنیاد مستضعفان و توسط نهاد پیشرفت و آبادانی بنیاد علوی درمیان درخانه تاریخی شریف شهر قهستان برگزار شد، اظهار کرد: اگر بخواهیم یک مزیت پایدار برای خراسان جنوبی در حوزه زرشک ایجاد کنیم باید به سمت فرآوری برویم چرا که خام فروشی مزیتی ایجاد نخواهد کرد.
رئیس فراکسیون توسعه شرق و مکران و نماینده مردم تهران در مجلس بیان‌کرد: حتی نفت که بزرگترین محصول تجاری دنیا است خام فروشی می‌کنیم ولی اصل این است که محصول خام را تبدیل به مزیت واقعی، رقابتی و ماندگار کنیم.
کم لطفی به کشاورزان در فضای اقتصادی کشور
ایزدخواه با بیان اینکه تا خام فروشی داشته باشیم مزیت اقتصادی در حوزه زرشک کسب نخواهیم کرد؛ گفت: زرشک را باید تبدیل به یک مزیت اقتصادی کنیم.
وی با اشاره به ضرورت احیاء اقتصاد کشاورزی اظهار کرد: در فضای اقتصادی کشور کم لطفی‌هایی به کشاورزان شده است در حالی که بر اساس سخنان امام (ره) و رهبر معظم انقلاب اسلامی کشاورزی مبنا و پایه استقلال اقتصادی کشور است.
رئیس فراکسیون توسعه شرق و مکران و نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه فرآوری محصول نیز باید در خود استان صورت گیرد، بیان‌کرد: چرا باید محصول زرشک به شهر دیگری برود و در کارخانه‌ای در استان دیگری برای صادرات فرآوری شود.
ایزدخواه با تأکید بر اینکه گیاهان دارویی چون زرشک همه اجزایش قابل استفاده و بهره‌برداری است، گفت: تحول باید در جامعه روستایی رخ دهد و در واقع سلول بنیادی تولید، روستا است.
جوانان اقتصاد روستا را فعال کنند
وی اظهار کرد: چرا باید یک روستایی، خانه ۵۰۰ متری خود را در روستا رها کند و در مکان‌هایی چون حاشیه شهر مشهد و در خانه ۴۰-۵۰ متری زندگی کند و در استانی که این‌همه مزیت اقتصادی دارد این موارد پسندیده نیست.
رئیس فراکسیون توسعه شرق و مکران و نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه قاچاق، دلالی و خام فروشی از معضلات بخش کشاورزی است، گفت: در ۳۰ سال بعد از دفاع مقدس، کشاورزی به شدت آسیب دید و در حال حاضر متأسفانه میوه را از پاکستان و مصر وارد می‌کنیم.
ایزدخواه با تأکید بر اینکه حلقه مفقوده روستا حضور جوانان است، یادآور شد: جوانان باید اقتصاد کشاورزی را فعال کنند.