خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

شنبه، 01 اردیبهشت 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

حذف زبان فرانسوی از مکاتبات رسمی الجزایر

باشگاه خبرنگاران | بین‌الملل | شنبه، 01 آبان 1400 - 12:41
در جریان افزایش تنش‌های بین الجزیره و پاریس، دو وزارتخانه الجزایر تصمیم گرفتند زبان فرانسوی را از مکاتبات رسمی خود حذف کنند.
فرانسه،الجزاير،زبان،كشور،عربي،امانوئل،مكاتبات،فرانسوي،رسمي،م ...

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از میدل ایست مانیتور، وزارت آموزش‌های حرفه‌ای الجزایر بخشنامه‌ای را به نمایندگی از یاسین مراپی، وزیر این کشور منتشر و از کارکنان درخواست کرد که در مکاتبات رسمی خود از زبان عربی استفاده کنند.
مراپی در جریان حذف زبان فرانسه از مکاتبات رسمی این کشور گفت: «اجرای دقیق این بخشنامه برای من بسیار است.»
عبدالرزاق صباک، وزیر ورزش و جوانان الجزایر نیز دستور استفاده از زبان عربی در مکاتبات داخلی این وزارتخانه را صادر کرد.
به استثنای وزارت دفاع، همه وزارتخانه‌های الجزایر در مکاتبات و بیانیه‌های خود از زبان فرانسه استفاده می‌کنند، اگرچه در قانون اساسی این کشور تصریح شده است که عربی زبان ملی و رسمی کشور است.
زبان فرانسوی در طول ۱۳۲ سال حکومت استعماری فرانسه در الجزایر رواج داشت.
تصمیمات دو وزارتخانه با توجه به بحران جاری بین الجزایر و فرانسه و پس از اظهارات امانوئل مکرون، که بسیاری از الجزایری‌ها آن را توهین آمیز تلقی کردند، اتخاذ شد.
هفته گذشته، امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه مقامات الجزایر را به ایجاد نفرت از فرانسه متهم کرد.
بیشتر بخوانید:
چندی پیش، اظهارات امانوئل مکرون که در روزنامه لوموند منتشر شد عامل جنجال بین فرانسه و الجزایر شد.
مکرون در دیداری با فرانسوی‌های جوان الجزایری تبار و الجزایری‌ها گفت: الجزایر پس از سال ۱۹۶۲ بر اساس امتیازاتی که به مستعمرات سابق داده می‌شود بنا شده است اما می‌گوید همه مشکلات از فرانسه است.
روزنامه فرانسوی لوموند بیانیه‌ای از «امانوئل مکرون» رئیس‌جمهور فرانسه منتشر کرد که در آن مکرون گفته بود معتقد است که «عبدالمجید تبون» همتای الجزایری‌اش «یک حکومت سیاسی-نظامی را هدایت می‌کند.»
با انتشار این مصاحبه مقامات الجزایر ابتدا آسمان خود را بر روی پروازهای فرانسوی بستند سپس سفیر خود را از پاریس فراخواندند.
«عبدالمجد تبون» رئیس جمهور الجزائر نیز در سخنانی با بیان اینکه بازگشت سفیر کشورش به فرانسه مشروط به احترام تمام و کمال پاریس به الجزایر است، تاکید کرد که فرانسه باید فراموش کند که الجزائر مستعمره اش بوده است.
با وجود اینکه مکرون همزمان با ۶۰ امین سالروز کشتار الجزایری‌ها در سال ۱۹۶۱ (۱۳۴۰) در فرانسه در مراسم یادبودی به این مناسبت شرکت کرد و کاخ الیزه نیز همزمان با این مراسم با انتشار بیانیه‌ای مسئولیت فرانسه را در این کشتار گردن گرفت، اما روابط دو کشور بهبود نیافته است.
مکرون و بیشتر سران اروپا و آمریکا همچنان به کشور‌های عربی و اسلامی نگاه از بالا به پایین و توام با تحقیر دارند.
به باور آنان مردمان ما همچنان تحت استعمار آنان هستند و زبانی جز زور نمی‌فهمند.
آنان فراموش کرده اند که در کشوری مانند الجزایر در جنگ برای آزادسازی این کشور بیش از ۵ میلیون رزمنده جان خود را فدا کردند.
این اتفاق در بیشتر کشور‌های عربی و اسلامی در قاره‌های آفریقا و آسیا تکرار شده است.
انتهای پیام/