خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

شنبه، 01 اردیبهشت 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

مسئولین لرستان اختلاف را کنار بگذارند/ مطالبه‌گری اساس حرکت اجتماعی است

ایسنا | سیاسی، استان‌ها | شنبه، 01 آبان 1400 - 11:54
نماینده مردم لرستان در مجلس خبرگان رهبری گفت: در فرآیند توسعه همه ورود پیدا کنند و اختلافات را کنار بگذارند و معیارها و هنجارها بیان شود.
لرستان،استان،عدالت،اجتماعي،خبرگان،مسئولين،رهبري،نماينده،توسع ...

ایسنا/لرستان نماینده مردم لرستان در مجلس خبرگان رهبری گفت: در فرآیند توسعه همه ورود پیدا کنند و اختلافات را کنار بگذارند و معیارها و هنجارها بیان شود.
آیت‌الله احمد مبلغی، در نشست هم‌اندیشی با رسانه‌های استان با بیان اینکه رِسانه بخشی از جامعه انسانی است، اظهار کرد: انسان با بعد رِسانه زاده شده و امر بسیار اساسی برای جوامع محسوب می‌شود.
وی با بیان اینکه انسان دارای بعدی رسانه‌ای است که نمود و فعال شدن آن دچار کش و قوس، شدت و ضعف و یا اصلاحات بنیادی بوده و بنا به امکانات و پیشرفت علم و تحولات اجتماعی، جنبه‌های فعلیت یافته آن تغییر کرده است، افزود: نمی‌توان جلوی خبری را گرفت چراکه امری ضروری برای جامعه محسوب می‌شود.
نماینده مردم لرستان در خبرگان رهبری در خصوص تعامل قرآن با خبر گفت: تعامل و فضادهی به خبر در قرآن در راستای رشد بوده است.
مبلغی با تاکید براینکه چنانچه رسانه رویکرد دهد جایگاهش بیشتر نشان داده می‌شود و نفوذ بیشتر و جامع‌تری خواهد داشت، عنوان کرد: نباید فرض را بر نفی رِسانه گذاشت چون این موضوع با فطرت انسانی و تجربه همراه است و دین خود را جدای از رِسانه تعریف نکند چون منزوی می‌شود.
وی با تاکید براینکه رِسانه در جامعه انسانی حضور فعال و قانونی دارد، گفت: لرستان نیز در رِسانه جزو پیشتازان است به دلیل اینکه ابعاد اجتماعی در استان قوی و نیرومند است و رسانه‌ها در راستای نظام، انقلاب، آگاهی بخشی و بیان مشکلات جوانان هستند.
باید روی توسعه استان به عنوان نقطه محوری تمرکز کرد
نماینده مردم لرستان در خبرگان رهبری با تاکید براینکه باید روی توسعه استان به عنوان نقطه محوری تمرکز کرد، افزود: نگاه رسانه به ضرورت توسعه استان، اساسی‌ترین مطلب و مطلوب برای جامعه لرستان است و هیچ‌چیزی اساسی‌تر و فوری‌تر از توسعه نیست.
مبلغی با انتقاد از اینکه در راستای توسعه لرستان کار جدی صورت نگرفته که عوامل و اسبابی در این راستا دخیل بودند، اضافه کرد: فقدان انسجام بین مسئولین، نبود مسئولی از خود لرستان، عدم پیگیری‌ها برای جذب بودجه و انتقال مشکلات به مسئولین ارشد و ...
بخشی از این عوامل است و البته بخشی از مشکلات به خود استان بر می‌گردد.
وی کنش‌گری اجتماعی را معلول دو عنصر مطالبه‌گری که تقاضا را شکل می‌دهد و دیگری پاسخ‌گویی است که عرضه را شکل می‌دهد برشمرد و با بیان اینکه دو سه سال است مطالبه اجتماعی تحولی را در لرستان رخ داد و مطالبه‌گری ابعادی جدی‌تر و رساتر به خود گرفته است، خاطرنشان کرد: البته مطالبه‌گری باید فرآیندی معقول و سالمی داشته باشد.
مطالبه‌گری اساس یک حرکت اجتماعی است
نماینده مردم لرستان در خبرگان رهبری عنوان کرد: در لرستان تمرکز بر توسعه استان اصل قرار داده شده و ادبیات مطالبه‌گری را شکل دادند و این موضوع اساس یک حرکت اجتماعی بوده که در لرستان در حال‌شکل‌گیری است.
مبلغی اضافه کرد: فضای اجتماعی مردم معقول‌تر و مطالبه‌گری شده است و البته کنش‌گری بدون مطالبه بی‌معناست.
وی بر دخالت همه در امر توسعه لرستان تاکید کرد و با اشاره به اینکه در این فرآیند همه ورود پیدا کنند و اختلافات را کنار بگذارند و معیارها و هنجارها بیان شود، گفت: بدنبال وحدت بین مسئولین استان باشیم و جایگاه اجتماعی خود را به عنوان نماینده خبرگان رهبری و زبان مردم تقویت کنیم چراکه رابط بین نظام و مردم هستیم.
مساله معشوره حل نشود لرستان با مشکل مواجه خواهد شد
نماینده مردم لرستان در خبرگان رهبری در خصوص آخرین وضعیت سدمعشوره در کوهدشت گفت: قبلا در مورد این پروژه مایوس شدم اما به برکت مطالبه‌گری مردم سرزنده شدم و معتقدم اگر مساله معشوره حل نشود لرستان با مشکل مواجه خواهد شد.
مبلغی یادآور شد: سفر امروزم به لرستان به خاطر مساله سد معشوره است.
عدالت مغز حکومت اسلامی است
وی در خصوص موضوع عدالت بیان کرد: عدالت اصلی‌ترین کار انبیاء از حیث اجتماعی است و پیامبران الهی به خاطر دو وظیفه زدودن شِرک و استقرار عدالت ظهور کردند.
نماینده مردم لرستان در خبرگان رهبری، عدالت را مغز حکومت اسلامی بیان کرد و با تاکید براینکه اگر عدالت رعایت نشود از محتوای اصلی خود دور شده است، اضافه کرد: عدالت به اندیشه غالب،جدی و اساسی تبدیل شده و تا وقتی به گفتمان تبدیل نشود و ضرورت اجرای آن را جامعه حس نکند ممکن است عدالت یک لفظ کم‌معنا و کم‌دامنه پیدا کند.
مبلغی تصریح کرد: مردم به دنبال عدالت هستند و نظام از این مطالبه مردم خرسند است.
وی با بیان اینکه رفتن به سمت عدالت پر پیچ و خم است چون در مناسبات اداری و اجتماعی و لایه‌های اجتماعی قرار جا داده شود، خاطرنشان کرد: عدالت را سیاسی نکنید و کار ویژه‌تری در لرستان صورت گیرد.
مسئولین، لرستان را دریابید که با مشکلات اساسی مواجه است
نماینده مردم لرستان در خبرگان رهبری خطاب به مسئولین ارشد نظام تاکید کرد: مسئولین، لرستان را دریابید چرا که استانی با ظرفیت است اما در مشکلات اساسی به سر می‌برد.
مبلغی گفت: در برخی روستاهای لرستان، خیلی از کارها را با تمرکز مختصری می‌توان به انجام رساند و حل کرد.
تاکنون انسجامی بین مسئولین لرستان نبوده است
وی با تاکید بر حفظ انسجام در بین مسئولین استان، بیان کرد: متاسفانه تاکنون انسجامی بین مسئولین لرستان نبوده و اکثر نمایندگان عمدتا تمرکز روی منطقه خود داشتند و در توسعه استان یک‌دست نبودند؛ البته به تازگی انسجام اندکی بین نمایندگان دیده می‌شود.
نماینده مردم لرستان در خبرگان رهبری عنوان کرد: انعکاس، پیگیری و جمع‌بندی مطالبات و مشکلات بسیار مهم است.
مبلغی با بیان اینکه ناهنجاری‌ها در لرستان وجود دارد و این تاسف بار است، خاطرنشان کرد: قدرت مطالبه‌گری را دست کم نگیریم و با توجه به امکانات مردم مطالبه‌گر باشند و مسئولین به صورت منسجم‌تری روی این مطالبات متمرکز شوند.
نخبگان به کمک استان بیایند
وی افزود: لرستان نخبگان و اندیشمندانی زیادی دارد که گوشه‌گیر و منزوی شدند که باید به کمک استان بیایند و از این ظرفیت در جلسات و تصمیم‌گیری‌ها استفاده شود.
نماینده مردم لرستان در خبرگان رهبری مدیریت، راهبرد و بهره‌گیری از نخبگان را شروط عبور از بحران‌ها دانست و خاطرنشان کرد: سطح فکر و اندیشه ورزی و اساتید دانشگاهی این استان از جایی کمتر نیست و حتی در برخی جاهای دیگر بالاتر است.
انتهای پیام