خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

شنبه، 01 اردیبهشت 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

روند انتخاب نخست‌وزیر عراق و عوامل موثر در آن

ایسنا | سیاسی | جمعه، 30 مهر 1400 - 04:30
یک پژوهشگر مسائل عراق با اشاره به نقش تعیین کننده بزرگترین فراکسیون پارلمانی در عراق در انتخاب نخست‌وزیر جدید این کشور گفت: باید دید که ائتلاف دولت قانون و یا گروه جریان صدر که به ترتیب ۳۴ و ۷۳ کرسی کسب کرده اند می توانند با ائتلاف با دیگر گروه های شیعه بزرگترین فراکسیون پارلمانی را ایجاد کنند.
عراق،پارلماني،بزرگترين،فراكسيون،ائتلاف،صدر،گروه،دولت،قانون

یک پژوهشگر مسائل عراق با اشاره به نقش تعیین کننده بزرگترین فراکسیون پارلمانی در عراق در انتخاب نخست‌وزیر جدید این کشور گفت: باید دید که ائتلاف دولت قانون و یا گروه جریان صدر که به ترتیب ۳۴ و ۷۳ کرسی کسب کرده اند می توانند با ائتلاف با دیگر گروه های شیعه بزرگترین فراکسیون پارلمانی را ایجاد کنند.
محمدصالح صدقیان در گفت‌وگو با ایسنا در پاسخ به سوالی در ارتباط با مکانیزم انتخاب نخست وزیر آتی عراق و اینکه کدام یک از گزینه های مطرح شانس بیشتری برای تشکیل دولت در این کشور همسایه را دارند، خاطرنشان کرد: طبق قانون عراق بزرگترین فراکسیون پارلمانی نقش مهمی در تعیین نخست وزیر آتی دارند و عموما نیز شیعیان بزرگترین فراکسیون پارلمانی را تشکیل می دهند چرا که از بزرگترین قومیت ها در عراق هستند.
وی با بیان اینکه در حال حاضر با توجه به وقوع برخی از اعتراض ها به انتخابات پارلمانی هنوز نتیجه این انتخابات به صورت قطعی مشخص نیست، گفت: تاکنون پنج دور انتخابات پارلمانی در عراق برگزار شده است ، در چهار دوره قبل جریانات سیاسی و احزاب سیاسی تلاش کرده اند که در مورد فرد مورد نظر خود در ارتباط با نخست وزیری عراق به تفاهم برسند و فردی را برای تشکیل دولت معرفی کنند.
صدقیان با بیان اینکه براساس نتایج اعلام شده ائتلاف دولت قانون به رهبری آقای نوری مالکی تاکنون ۳۴ کرسی و جریان صدر به رهبری مقتدا صدر ۷۳ کرسی کسب کرده اند و این تعداد کرسی برای تشکیل بزرگترین فراکسیون پارلمانی کافی نیست و باید دید که روند ائتلاف هر کدام از آن ها با گروه های شیعه، سنی و کرد چگونه خواهد بود، افزود: در واقع باید دید که کدام یک از آن ها می توانند بزرگترین فراکسیون پارلمانی را در عراق ایجاد کنند.
وی در پاسخ به این سوال که آیا این احتمال وجود دارد که شاهد ایجاد ائتلافی بین گروه دولت قانون و گروه صدر باشیم با توجه به وجود اختلافات بین مقتدا صدر و نوری مالکی تصریح کرد: نمی توان احتمال آن را صد در صد بعید دانست.
طبق برخی از اخبار شنیده شده که مقتدا صدر از نجف به بغداد رفته است و برخی صحبت ها وجود دارد که ممکن است دیداری بین این دو شخص صورت بگیرد و با یکدیگر صحبت کنند.
البته باید به این موضوع توجه داشت که بسیاری گروه های شیعه معتقدند که مقتدا صدر ثبات مواضع ندارد بنابراین برای ائتلاف گروه هایی مانند فتح بیشتر تمایل دارند که با ائتلاف دولت قانون کار کنند.
از طرف دیگر کردها و سنی ها نیز برای حضور در هر ائتلاف منافع خود را در نظر گرفته و برای پیشبرد اهداف خود امتیازاتی را کسب می کنند.
صدقیان همچنین تصریح : باید به این موضوع توجه داشت که علاوه بر نقش بزرگترین فراکسیون پارلمانی در عراق در انتخاب نخست وزیر ، نظر مرجعیت، کشورهای همسایه و برخی از ابرقدرت ها مثل آمریکا در جریان انتخابات نخست وزیر عراق امری تأثیرگذار است.
انتهای پیام