بازی با جان در خیابان جهانپناه/ مسیرهای حادثهخیز هدیه شورای پنجم به اراکیها
اعضای پنجمین دوره شورای اسلامی پنجم در راستای اجرای پروژههای انسانمحور، طرحهای احداث مسیر دوچرخهسواری را در دستور کار شهرداری قرار دادند، اما ایجاد این مسیرها بدون در نظر گرفتن استانداردها و لازمههای آن چالشهایی را رقم زده که وقوع تصادفات و تهدید جان شهروندان به دلیل عدم ایمنی مسیرهای سبز دوچرخه بخشی از این چالشها هستند.

اعضای پنجمین دوره شورای اسلامی پنجم در راستای اجرای پروژههای انسانمحور، طرحهای احداث مسیر دوچرخهسواری را در دستور کار شهرداری قرار دادند، اما ایجاد این مسیرها بدون در نظر گرفتن استانداردها و لازمههای آن چالشهایی را رقم زده که وقوع تصادفات و تهدید جان شهروندان به دلیل عدم ایمنی مسیرهای سبز دوچرخه بخشی از این چالشها هستند.
خبرگزاری فارس ـ اراک؛ ایجاد بستری مناسب برای حمل و نقل آسان شهروندان همواره یکی از دغدغههای مهم مدیریت شهری بوده و که در این راستا در شهرهای مختلف طرحهای گوناگونی به مرحله اجرا درآمده که یکی از این طرحها، ایجاد مسیرهایی برای دوچرخهسواری است.
نبود زیرساختهای کافی حمل و نقل عمومی از یک سو و کاهش گرههای ترافیکی و آلودگی هوا از سوی دیگر مسوولان مدیریت شهری در شهرها را بر آن داشته تا از طریق ایجاد مسیرهای دوچرخهسواری حمل و نقل آسانی را برای شهروندان رقم بزنند.
در شهر اراک نخستین مسیر دوچرخهسواری کلانشهر اراک در سال ۹۶ از خیابان جهان پناه تا کوی شهید بهشتی ایجاد شد و در سالهای بعد طرح توسعهای احداث این مسیر در سطح منطقه یک اجرایی و کمکم در سایر مناطق توسعه یافت، به گونهای که خطوط ویژه مصوب دوچرخه در کلانشهر اراک ۲۵ کیلومتر تعیین شده است.
ایجاد ۲۷.۳ کیلومتر مسیر دوچرخهسواری در دو لاین رفت و برگشت
تاکنون مسوولان شهرداری اراک اقدام به ایجاد ۲۷.۳ کیلومتر مسیر دوچرخه سواری در دو لاین رفت و برگشت کردهاند که این مسیرها در مقابل پارک آزادی، خیابان دانشگاه، خیابان شهیدان جهان پناه، شهرک شهید بهشتی، پارک هپکو، ورزشگاه امام خمینی (ره)، بلوار الغدیر، پارک شقایق، پارک امیرکبیر و بلوار آنجفی قابل رویت هستند.
مسیر دوچرخهسواری شهرک فاز یک هپکوی اراک
اعضای پنجمین دوره شورای اسلامی پنجم در راستای اجرای پروژههای انسانمحور، طرحهای احداث مسیر دوچرخهسواری را در دستور کار شهرداری قرار دادند، اما ایجاد این مسیرها بدون در نظر گرفتن استانداردها و لازمههای آن چالشهایی را رقم زده که وقوع تصادفات و تهدید جان شهروندان به دلیل عدم ایمنی مسیرهای سبزدوچرخه بخشی از این چالشها هستند.
عدم جداسازی مناسب مسیر خودرو و دوچرخه
به گزارش فارس بریدگیهای متعدد در مسیر دوچرخهسواری که موجب سردرگمی دوچرخهسواران میشود، نبود روشنایی کافی در برخی مسیرها، عرض کم مسیرها، عدم جداسازی مناسب مسیر خودرو و دوچرخه، وجود دستاندازها در مسیر دوچرخهسواران در اکثر خیابانهای اراک از جمله خیابان جهانپناه از جمله مشکلاتی است که موجب تهدید سلامتی شهروندان شده است.
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان مرکزی در این خصوص به خبرنگار فارس در اراک میگوید: در مسیر جهانپناه یک معبری ایجاد شده که جاده برونشهری را به شهر متصل میکند، در این مسیر رانندگانی که از جاده برونشهری با سرعت زیاد در حال حرکت هستند، به ناگاه وارد محدوده شهری میشوند، سرازیری و شیب زیاد، وجود پل در مسیر و عریض بودن مسیر ناخودآگاه میل به سرعت را افزایش میدهد و موجب میشود رانندگان با سرعت نسبتا زیادی در این مسیر تردد داشته باشند.
سیدعلی حسینی میافزاید: این معبر از نظر پلیس یکی از مسیرهای پرحادثه است، اکثر رانندگان با سرعتی حدود ۱۰۰ کیلومتر در خیابان تردد دارند درحالی که باید ۳۰ کیلومتر در این مسیر سرعت داشته باشند.
بارها به مسوولان شهرداری نسبت به اصلاح این خیابان تذکر دادیم
وی میگوید: در سال گذشته بارها به مسوولان شهرداری نسبت به اصلاح این خیابان تذکر دادیم، مسوولان شهرداری باید نسبت به جداسازی مسیر رفت و برگشت از طریق موانع فیزیکی و نردهکشی سرتاسر بلوار برای عابرین پیاده، نصب دوربین کنترل سرعت، نصب کاهنده اقدام میکردند، اما هیچ کدام از اینها عملیاتی نشد.
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان مرکزی با اشاره به مسیر دوچرخهسواری خیابان بیان میکند: مسیر دوچرخهسواری طراحی شده در این خیابان نیز با نواقصی مواجه است که موجب کاهش ایمنی در آن شده است.
حسینی اظهار میکند: به منظور افزایش ایمنی مسیر دوچرخهسواری به مسوولان شورا و شهرداری بارها تذکر دادیم که نسبت به استفاده از بازتابهای نوری اقدام کنند، شهرداری باید در مسیرهای مشخص نسبت به نصب کاهنده سرعت با نظر پلیس اقدام میکردند، اما متاسفانه به هشدارها توجهی نکردند.
پارک اراک
لزوم بازنگری در مسیر دوچرخهسواری
وی بر لزوم بازنگری در مسیر دوچرخهسواری در این خیابان تاکید کرده و بیان میکند: تصادفات خیابان جهان پناه بالاست، در خصوص مسیر دوچرخهسواری این خیابان باید گفت پلیس ابتدا آن را تایید کرده بود چرا که در آن زمان این معبر به این شکل نبود، اما با توجه به اینکه از سال گذشته معبر به شکل کنونی در آمده و سرعت خودروها افزایش یافته، باید نسبت به آن بازنگری صورت گیرد.
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان مرکزی ادامه میدهد: در حال حاضر معبر جداکننده در مسیر دوچرخهسوار و خودروها محل ایراد است، باید با استفاده از بازتاب نوری استانداردسازی و ایمنسازی شود.
حسینی بیان میکند: پلیس با طرحهایی که به کاهش ترافیک شهری منجر شود، موافق است و از طرحهایی چون ایجاد مسیر دوچرخهسواری و پیادهراه استقبال میکند، اما به شرط آن که این طرحها به صورت ایمنی و مطابق با استانداردها اجرا و پیادهسازی شوند.
بدون شک حمل و نقل پاک مانند پیادهروی و دوچرخهسواری موجب کاهش آلودگیهای صوتی و آلودگی هوا و همچنین حل معضلات ترافیکی میشود.
عکس تزئینی
بر اساس اعلام کارشناسان امر در طراحی مسیر دوچرخه سواری ۹ معیار اصلی باید لحاظ شود که این معیارها شامل ایمنی، پیوستگی، کوتاهی، دسترسی، وضوح، امنیت، شیب مناسب، روسازی مسیر و جاذبه است که رکن مهم و اساسی در نظر گرفتن ایمنی تردد دوچرخهسواران است.
انتهای پیام/