خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

شنبه، 01 اردیبهشت 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

دیدار مقامات ازبک و گروه طالبان در تاشکند

باشگاه خبرنگاران | بین‌الملل | یکشنبه، 25 مهر 1400 - 05:06
وزارت امور خارجه ازبکستان از سفر نمایندگان گروه طالبان به تاشکند و دیدار با مقامات ازبک خبر داد.
ازبكستان،طالبان،افغانستان،كشور،خارجه،امور،وزارت،ترمذ،هيئت

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری فرانسه، وزارت امور خارجه ازبکستان اعلام کرد فرستادگان طالبان افغانستان روز شنبه به کشور همسایه ازبکستان عزیمت کردند تا در این کشور درباره تجارت و فرستادن کمک‌های بشردوستانه مذاکره کنند.
بر این اساس، وزارت امور خارجه این کشور آسیای مرکزی افزود این گفتگو‌ها در شهر مرزی ترمذ در ازبکستان میان هیئت طالبان به ریاست عبدالسلام حنفی، فرد شماره دو دولت کابل و سردار عمرزاکوف، معاون نخست وزیر ازبکستان انجام شد.
بر اساس بیانیه وزارت امور خارجه ازبکستان، مذاکرات درباره ”مسائل مربوط به تجارت و روابط اقتصادی، امنیت مرزی، همکاری در زمینه انرژی، حمل و نقل و ترانزیت بین المللی بار“ صورت گرفت.
کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد نیز این هفته اعلام کرد سه محموله کمک بشر دوستانه با هواپیما به ترمذ و از آنجا با کامیون به افغانستان ارسال خواهد شد.
ازبکستان و ترکمنستان کشور‌های همسایه افغانستان، رویکردی عملی در برابر بازگشت طالبان به قدرت در افغانستان اتخاذ کرده اند و دو دولت در سال‌های اخیر کانال‌های مستقیم گفتگو با این گروه ایجاد کرده اند تا امنیت پروژه‌های زیر ساخت‌های فرامرزی را تضمین کنند.
تاجیکستان، دیگر کشور واقع در آسیای مرکزی از گفتگوی رسمی با طالبان امتناع کرده است.
طالبان در آغاز هفته، با یک هیئت مشترک آمریکا و اتحادیه اروپا در قطر مذاکراتی انجام داد و اتحادیه اروپا متعهد شد که یک میلیارد دلار به افغانستان کمک کند.
انتهای پیام/