خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

جمعه، 07 اردیبهشت 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

دانشمندان موفق به کشف سریع ترین کوتوله سفید جهان شدند

باشگاه خبرنگاران | یادداشت | شنبه، 24 مهر 1400 - 22:06
دانشمندان یک کوتوله سفید را به لطف گاز خروجی از ستاره کوتوله قرمز مجاورش کشف کردند که سریع ترین کوتوله سفید جهان تاکنون است.
كوتوله،ستاره،سفيد،ثانيه،كشف،چرخش،وارويك،ستارگان،خورشيد،مشاهد ...

به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از آی ای؛ اگر بتوانیم روی یک ستاره کوتوله سفید تازه فرود بیاییم، یک روز کامل به اندازه ۲۵ ثانیه طول می‌کشد.
دانشمندان دانشگاه وارویک انگلستان در تازه‌ترین تحقیقات شان سریع‌ترین کوتوله سفیدی را هر ۲۵ ثانیه یک بار به دور خودش می‌چرخد را کشف کردند.
به گزارش ساینس نیوز، این ستاره کوتوله که LAMOST J۰۲۴۰+۱۹۵۲ نام دارد، رکورددار قبلی را که هز ۳۰ ثانیه یکبار به دور خودش می‌چرخد را با پنج ثانیه چرخش سریع‌تر کنار زد.
کوتوله سفید به دور خودش می چرخد
برای اشاره، خورشید و ماه هر دو تقریباً یک بار در ماه می‌چرخند.
از طرف دیگر، LAMOST J۰۲۴۰+۱۹۵۲، بیش از دو بار در دقیقه به دور خودش می‌چرخد.
بدون در نظر گرفتن ستاره‌های نوترونی که هسته‌های فروپاشیده ستاره‌های فوق غول پیکر عظیم هستند، این کشف باعث می‌شود تبدیل به سریع‌ترین ستاره‌ای شود که تا به حال توسط محققان مشاهده شده است.
این ستاره توسط اینگرید پلیسولی، منجم دانشگاه وارویک و همکارانش پس از مشاهده یک انفجار نور از ستاره کوتوله سفید، که در نزدیکی یک ستاره کوتوله قرمز قرار دارد، کشف شد.
آن‌ها دریافتند که این انفجار نوری کوتاه هر ۲۴.۹۳ ثانیه یکبار رخ می‌دهد و دوره چرخش ستاره کوتوله سفید را آشکار می‌کند.
به طور معمول، چرخش یک کوتوله سفید به دور خودش، هر چند ساعت یا چند روز طول می‌کشد.
با این حال، ستاره تازه کشف شده که در صورت فلکی قوچ قرار دارد، به دلیل ستاره کوتوله قرمز در مجاورت خودش و گاز خروجی از آن، با این سرعت حرکت کرده و همین باعث می‌شود به سرعت در حال چرخش باشد.
ستارگان کوتوله سفید اسرار جهان را فاش می‌ کنند
ستاره‌های کوتوله سفید یکی از قدیمی‌ترین اجرام آسمانی قابل مشاهده در جهان هستند و در سال‌های اخیر منشا چندین مشاهدات علمی شگفت انگیز بوده اند.
به عنوان مثال، سال گذشته، ستاره شناسان به ستاره‌های نوترونی و کوتوله‌های سفید روی آوردند تا به آن‌ها در اثبات نظریه نسبیت اینشتین کمک کنند که به موجب آن فضا-زمان توسط اجرام چرخان عظیم تغییر می‌کند.
ستاره شناسان دانشگاه وارویک همچنین قبلاً مشاهدات مستقیمی را اثبات کرده اند که ثابت می‌کند هزاران ستاره کوتوله سفید در کهکشان ما در طول هزاران سال در حال خنک شدن و به تدریج متبلور شدن هستند و خورشید نیز روزی به سرنوشت مشابهی دچار خواهد شد.
هرچند به احتمال زیاد قبل از اینکه خورشید به شکل یک هسته بلوری از اکسیژن و کربن فلزی خنک شود، هر ۲۵ ثانیه به دور خودش نخواهد چرخید.
این کشف بدین معناست که برخی از ستارگان کوتوله سفید میلیارد‌ها سال پیش‌تر از آنچه قبلا تخمین زده شده بودند، وجود داشتند و قدیمی‌ترین آن‌ها ممکن است تقریباً هم سن خود جهان باشد، بدین معنی که کشف اسرار ستارگان کوتوله سفید اطلاعات زیادی را درباره تاریخ کیهان و کهکشان‌ها به محققان می‌آموزد.
بیشتر بخوانید
انتهای پیام/