خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

شنبه، 01 آبان 1400
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

قصه «افرا» برای مخاطب ساختگی نبود/ کاراکترهایی که یک شبه متحول نشدند

باشگاه خبرنگاران | فرهنگی و هنری | پنجشنبه، 22 مهر 1400 - 12:06
نویسنده سریال «افرا» از ویژگی‌ها و دلایل تأثیرگذاری قصه این مجموعه روی مخاطبان گفت.
افرا،قصه،وحيد،پيمان،داستان،سريال،مخاطب،محيط،كاراكتري،كاراكتر ...

خلاصه خبر

آقای فرزانه؛ با آغاز سریال ما قصه عشق دو جوان را شاهد هستیم و اتفاقاتی که برای آن‌ها رخ داد؛ همان قسمت‌های اول افرا با استقبال مخاطبان مواجه شد.
دلیلش هم این بود که افرا قصه‌ای به روز را برای مخاطب تعریف می‌کند.
مخاطب افرا می‌تواند آن را باور کند و با آن همذات پنداری کند.
در قسمت دهم با فوت پیمان مخاطبان شوکه شدند، اما همراه سریال بودند دلیلش جذابیت قصه بود؟
توجه کنید که برای هر نویسنده ای، حذفِ یکی از کاراکتر‌های اصلی داستان، در حالی که تنها یک چهارم قصه را تعریف کرده ایم، یک ریسک بسیار بزرگ است.
همراه با خروج پیمان از قصه، مسعود نیز به عنوان یک کاراکتر اصلی به اقتضای داستان، به زندان می‌افتد.
در این شرایط کار نویسنده برای قصه گویی دشوارتر می‌شود.
اما نیروی درونی درام، با مفاهیم عمیقی چون تقابل خشم و نفرت با بخشش و عفو، موتور قصه را دوباره به حرکت در می‌آورد.
طرح داستان برای دو تن از دوستان (حسین دوماری و پدارم پور امیری) است و من کار نگارش فیلمنامه را بر عهده داشتم.
ضمناً مجید مولایی نیز نقش بسزایی در شکل گیری داستان ایفا کرد.
من بازخورد‌های بسیار مثبتی از عزیزان محیط بان گرفته‌ام و خوشحالم که کاراکتر مسعود، به کاراکتری دوست داشتنی و همدلی برانگیز برای مخاطب بدل شد.
در بخشی از قصه شما به پزشکان و مشکلات آن‌ها هم پرداختید، شاید برای اولین بار بود این قدر صریح درباره خطای پزشکی صحبت می‌شد.
نکته اساسی داستان ما این است که اگر چه بر اساس رأی کمیسیون، مهتاب دچار قصورِ پزشکی شده است، اما تماشاگر به وضوح در می‌یابد که او تمام تلاشش را برای نجات بیمارش کرده است، از این رو مهتاب در دادگاه ذهنی تماشاگر تبرئه می‌شود.
درام اگرچه تا حد ممکن از واقعیت بهره می‌گیرد تا جهانی باورپذیر خلق کند، اما در نهایت وظیفه اش داستان گویی است.
قصه از یک جایی به بعد آن شور و شوق را نداشت حتی در قسمت‌های پایانی خیلی تلخ و کش دار بود؟
درباره تلخی داستان بسیار از من پرسیده اند.
قصه افرا اگرچه تراژیک است، اگرچه در همان ابتدا مخاطب را با مرگ کاراکتر اصلی شوکه می‌کند، اما با بخشش تمام می‌شود.
به این ترتیب با وجود تنش و تعلیق فراوانِ سکانس، و با وجود تلخی‌هایی که در ذات ِتراژیکِ قصه افراست، کنش نهاییِ کاراکتر، مضمونی به شدت امید بخش را به تماشاگر منتقل می‌کند.
به عنوان مثال حاج محمود تا پای سکته پیش می‌رود، اما حاضر نمی‌شود از کارخانه اش بگذرد، اگر در پایان داستان تحولی در او می‌بینیم، حاصلِ بهای بسیار سنگینی‌ است که داده است.