قرارداد اپراتوری با هند در چابهار همچنان برقرار است
راستاد درباره تمدید قرارداد اپراتوری بندر چابهار شرکت هندی گفت: قراردادی که با اپراتور هندی داریم در قالب بهرهبرداری موقت از بندر چابهار در جریان است که امید داریم به قراردادهای بلند مدت تبدیل شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس محمد راستاد بعدازظهر امروز در حاشیه مراسم روز جهانی دریانوردی اظهار داشت: ظرفیت فعلی بنادر ما ۲۶۰ میلیون تن است که این رقم تا پایان سال به ۲۸۵ میلیون تن افزایش مییابد.
وی ادامه داد: در تحریم هایی که از اردیبهشت ۹۷ آغاز شد و بخش مهمی از آنها متوجه کشتیرانی تجاری ایران بود و این موجب شد کشتیهای ما محدودیت زیادی برای ورود به بنادر دیگر کشورها پیدا کنند.
معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: در موضوع رفع محدودیت های بندری با تمهیداتی اندیشیده شد ناوگان کشتیرانی ما توانست به روشهای مختلف این محدودیتها را دور بزند و در تعدادی از بنادر امکان پهلوگیری پیدا کند.
راستاد درباره تمدید قرارداد اپراتوری بندر چابهار شرکت هندی گفت: قراردادی که با اپراتور هندی داریم در قالب بهرهبرداری موقت از بندر چابهار در جریان است که امید داریم به قراردادهای بلند مدت تبدیل شود.
وی اظهارداشت: از ۸۵ میلیون دلاری که قرار بود هندیها در بندر چابهار سرمایهگذاری کنند ۶ دستگاه جرثقیل آورده شده است.
این موضوع نشان میدهد که هندیها قصد دارند در این قرارداد باقی بمانند و سرمایهگذاری داشته باشند.
معاون وزیر راه و شهرسازی درباره اختلافات حقوقی ایران و هند در سرمایهگذاری بندر چابهار و رجوع به مراجع قضایی بین المللی توضیح داد: در همه قراردادها بندی به عنوان موارد اختلاف درج می شود که در این باره لایحه تنظیم شده است و در دستور کار مجلس قرار دارد.
راستاد اظهار کرد: مراودات ایران و هند چه به صورت واردات و صادرات و چه به صورت ترانزیت ادامه دارد.
معاون وزیر راه درباره حمله تروریستی به ناوگان جمهوری اسلامی افزود: در سالهای اخیر مزاحمتهایی برای ناوگان تجاری ما در برخی آبراههها ایجاد شد که با اقدامات پیشبینی شده خسارات چندانی متوجه ناوگان نشده و به گردونه حمل و نقل برگشت داده شدند.
این حملات در دریای سرخ بوده است و عوامل آن مشخص نیست.
راستاد درباره جایگزینی مسیر دریایی در کریدور شمال جنوب به جای مسیر زمینی آذربایجان گفت: بنادر شمالی ما ۳۰ میلیون تن ظرفیت دارند که در حال حاضر یک پنجم آن مورد استفاده قرار می گیرد امکان استفاده از مسیر حمل و نقل دریایی به جای تضمینی وجود دارد.
وی اضافه کرد: شرکت جمهوری اسلامی ایران به دنبال خرید یک فروند کشتی رو-رو به صورت ملکی است تا در مسیر خزر فعال شود.
انتهای پیام/