خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

یکشنبه، 28 اردیبهشت 1404
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

رکن اساسی سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک برنامه‌های دانش محور است

باشگاه خبرنگاران | سلامت و پزشکی | شنبه، 17 مهر 1400 - 12:13
معاون وزیر آموزش و پرورش در نشستی به مناسبت آغاز هفته ملی کودک گفت: برنامه‌های پژوهشی و دانش‌محور رکن اصلی و اساسی آن را تشکیل می‌دهند.
تربيت،سازمان،كودك،تعليم،پرورش،آموزش،كودكان،ملي،تربيتي،نظام،آ ...

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، علیرضا حاجیان‌زاده، صبح امروز در نشست شورای اداری سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک که به مناسبت آغاز هفته ملی کودک برگزار شد، افزود: استانداردسازی‌ها و تدوین نظام معیار برای مهدکودک‌ها و پیش‌دبستانی‌ها به عنوان مهمترین وظیفه سازمان که در اساسنامه از آن با عنوان نظام جامع تعلیم و تربیت کودک یاد شده، به کار تحقیقاتی و مطالعاتی نیازمند است.
این محقق در حوزه تعلیم و تربیت کودک، ادامه داد: سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک را تعیین شاخص‌ها برای احراز صلاحیت‌ها و شایستگی‌های مربیان، کارکنان و به طور کلی چگونگی استقرار نظام تربیت مربی کودک تشکیل می‌دهد.
او اضافه کرد: کمک به نقش آفرینی و توانمندسازی خانواده‌ها با برگزاری دوره‌های تربیت کودک و ارائه آموزه‌های کارآمد، تنظیم مجموعه ضوابط و مقررات مربوط به محل‌های نگهداری از کودکان، تعریف استاندارد‌های فضا و تجهیزات و سایر امور ضروری، که حاصل پژوهش‌های محققان خواهد بود، پس از نظرسنجی و اعتبارسنجی در قالب نظام جامع، برای استفاده عموم مردم عرضه می‌شود.
حاجیان‌زاده، توضیح داد: بکارگیری نیرو‌های متخصص و توانمند از دانشگاه‌ها، حوزه‌های علمیه و مراکز علمی، پژوهشی در دستورکار قرار دارد تا بتوان با استفاده از آخرین روش‌های تربیتی و آموزشی متناسب، به اهداف کلان سازمان، جامه عمل پوشاند.
سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک چه زمانی تاسیس شد
معاون وزیر آموزش و پرورش، در بیان ضرورت تأسیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک، گفت: این سازمان با هدف مدیریت یکپارچه و ساماندهی امور کلان تعلیم و تربیت فرزندان ایران زمین در دوران کودکی، از بدو تولد تا پایان سن شش سالگی تأسیس شده است.
او با سرنوشت‌ساز توصیف کردن دوران کودکی، افزود: از آنجا که این مقطع از زندگی افراد کشور، دوران شکل‌گیری شخصیت و شاکله تربیتی و هویتی آنهاست، شیوه تعلیم و تربیت کودکان برای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران از اهمیت بالایی برخوردار است و شأن حاکمیتی دارد.
رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک، تأکید کرد: جامعه برای رسیدن به رشد و تعالی همه جانبه و متوازن به بسترسازی برای تعلیم و تربیت مناسب نیروی انسانی از بدو تولد نیازمند است و این امر تنها با استفاده از همه ظرفیت‌ها و جلب مشارکت همگانی، فراهم می‌شود.
حاجیان‌زاده یادآورشد: در گذشته حدود ۱۴ نهاد و دستگاه از جمله آموزش و پرورش، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و بهزیستی به ترتیب در قالب برپایی مرکز پیش دبستانی، کانون‌های تربیتی و مهد‌های کودک، در زمینه تعلیم و تربیت کودکان زیر شش سال خدمات رسانی می‌کردند که فعالیت‌شان تحت یک مدیریت واحد نبود.
او اظهار کرد: با به توجه به فقدان یک مرکز مدیریت واحد و یکپارچه برای آموزش جامع کودکان زیر هفت سال در گذشته، پس از بررسی‌های لازم، با توجه به مقبولیت و میزان اعتماد نسبتاً زیاد مردم به دستگاه عظیم و رسمی تعلیم و تربیت کشور، در نهایت تولیت این امر با دستور، ولی امر مسلمین به آموزش و پرورش واگذار شد.
سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک چرا تاسیس شد
معاون وزیر آموزش و پرورش، در تشریح علت تأسیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک در ساختار آموزش و پرورش گفت: با توجه به وجود تفاوت‌های ماهوی در نظام تعلیم و تربیت در سطوح مختلف سنی، بخصوص ویژگی‌های آموزشی مختص سنین زیر هفت سال، وجود یک سازمان مستقل با نگاه تخصصی به امر تعلیم و تربیت کودکان ضرورت داشت.
او گستردگی مخاطبان، لزوم تربیت مربیان کودک، تسری آموزش‌ها به خانواده‌ها و پرداختن به امور قابل توجهی نظیر تدوین، ابلاغ و نظارت بر حسن اجرای مقرات جامع تأسیس اماکن نگهداری و تعلیم و تربیت کودکان را به عنوان دیگر ضرورت‌های ایجاد این سازمان برشمرد.
مخاطبان سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک چه کسانی هستند
رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک، در توصیف مخاطبان این سازمان گفت: مخاطبین این سازمان را کودکان از بدو تولد تا پایان شش سالگی تشکیل می‌هند که خود به دو گروه کودکان زیر چهار سال و کودکان چهار تا شش سال تقسیم می‌شوند.
علیرضا حاجیان‌زاده، افزود: طبق آخرین اطلاعات و آماری که در اختیار سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک قرار دارد، هم اکنون حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار کودک زیر هفت سال در کشور وجود دارد و حدود ۳۰۰ هزار مربی و کادر آموزشی در قالب۵۰ هزار مهد و کودک و پیش دبستانی، وظیفه ارائه خدمات آموزشی به آن‌ها را بر عهده دارند.
برنامه‌های سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک چیست
او در بخش دیگری از سخنان خود، اظهارداشت: انتقال امور نظارتی و راهبری مهد‌های کودک از سازمان بهزیستی به وزارت آموزش و پرورش، تداوم ارائه محتوای آموزشی و تربیتی استاندارد، تصویب و ابلاغ شهریه مراکز غیردولتی نگهداری از کودکان، نظارت و ارزیابی مستمر این مراکز، ارتقای سطح آموزش‌های مربیان و بررسی الگو‌های بازگشایی مهد‌های کودک در شرایط کرونا، از جمله مهمترین برنامه‌های سال تحصیلی جاری سازمان را تشکیل می‌دهند.
معاون وزیر آموزش و پرورش، اضافه کرد: نیاز‌ها و مسائل مبتلا به مهد‌های کودک و مراکز پیش‌دبستانی به طور کامل در قالب بخشنامه‌هایی از جانب سازمان تعلیم و تربیت کودک به ادارات کل آموزش و پرورش که متولی اجرای سیاست‌های سازمان هستند ابلاغ شده است.
او تصریح کرد: بخشنامه‌های سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک که برای اطلاع عموم منتشر شده است به صورت کامل تنظیم شده، به نحوی که بخش اعظمی از سوالات و ابهامات احتمالی را پاسخگوست.
او در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر لزوم دسترسی عادلانه همه کودکان به ظرفیت‌های آموزشی و تربیتی، گفت: تحت پوشش قرار گرفتن کودکان مناطق روستایی، حاشیه شهر‌ها و مناطق محروم در اولویت کار سازمان قرار دارد.
رئیس سازمان تعلیم و تربیت کودک، توضیح داد: برای تحقق این منظور، در خصوص اعتبارات و برنامه‌ها توجه ویژه‌ای به کودکان در مناطق محروم شده است، همانطور که در گذشته نیز برای این عزیزان کمک‌های مالی و کمک‌های محتوایی متناسب تدارک دیده شده بود.
او در ادامه سخنان خود، نهاد‌ها و دستگاه‌های همکار و مرتبط با سازمان تعلیم و تربیت کودک را به دو گروه عمده تقسیم کرد و اظهارداشت: گروه اول نهاد‌هایی هستند که در گذشته در امر تعلیم و تربیت کودک اقداماتی داشته‌اند، مثل: بهزیستی، بسیج، حوزه‌های علمیه، سازمان تبلیغات، شهرداری ها، سازمان هلال احمر، مساجد و سازمان تربیت بدنی.
علیرضا حاجیان‌زاده، اضافه کرد: گروه دوم به سازمان‌ها و نهاد‌هایی اطلاق می‌شود که در حوزه تربیت دوره کودکی تاثیرگذارند، مثل: صدا و سیما، نشر کودک، سینمای کودک، فعالان حوزه کودک در فضای مجازی و مدیریت شهری، و ما از هر دو گروه تقاضا داریم برای پیشبرد اهداف سازمان کمک‌کار ما باشند.
او در ادامه گفت: ارتقاء جایگاه آموزش و پرورش به مثابه مهم‌ترین نهاد تربیت نیروی انسانی که امری حیاتی و حاکمیتی است، نیازمند توسعه‌ی همکاری دستگاه‌های مرتبط است.
آموزش و پرورش مولّد سرمایه‌های اجتماعی است
معاون وزیر آموزش و پرورش، افزود: نباید فراموش کنیم که آموزش و پرورش، مولّد سرمایه‌ی اجتماعی، عهده‌دار مسئولیت هدایت و نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های مصوب در خصوص فعالیت‌های تعلیمی و تربیتی از مهد‌های کودک و پیش‌دبستانی تا دانشگاه است.
او در ادامه سخنان خود تصریح کرد: متأسفانه برخی اختلاف نظر‌ها در دستگاه‌های اجرایی و عدم اقدام به موقع نهاد‌های سیاستگذار، تحقق تأسیس سازمان تعلیم و تربیت کودک با هدف مدیریت و ارائه راهبری واحد و متناسب در عرصه تعلیم و تربیت خردسالان این سرزمین را سال‌ها به تأخیر انداخت.
حاجیان‌زاده اضافه کرد: اهتمام ویژه به این امر حاکمیتی در قالب بند دوم سیاست‌های ابلاغی تحول در آموزش و پرورش در سال ۱۳۹۲ از سوی رهبر فرزانه انقلاب اسلامی به مثابه اقدام ویژه با توسعه مشارکت دستگاه‌ها به وزارت آموزش و پرورش واگذار شد.
رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک، یادآور شد: با توجه به طولانی شدن زمان تحقق ایجاد مرکزی واحد برای تولیت امور تعلیم و تربیت نو نهالان، رهبر معظم انقلاب، مجدداً و در دیدار ۱۱ شهریور ۱۳۹۹ با دستاندرکاران وزارت آموزش و پرورش، این امر مهم را مجدد مورد تأکید قرار دادند.
او در ادامه اظهار کرد: پس از این بیانات اخیر رهبر معظم انقلاب، این موضوع در دستور کار شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار گرفت و پس از بررسی‌های کارشناسی و مطالعات علمی و تطبیقی، ماده واحده تشکیل سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک در نشست شماره ۸۳۴ به تاریخ ۲۵ آذر ۱۳۹۹ تصویب شد.
معاون وزیر آموزش و پرورش، افزود: پس از تصویب ماده واحده تشکیل سازمان، اساسنامه آن هم در نشست شماره ۸۳۶ شورای عالی انقلاب فرهنگی که در تاریخ هفتم بهمن ماه ۱۳۹۹ تشکلیل شد، به تصوب رسید و در تاریخ ۲۶ همان ماه از سوی رئیس وقت شورای عالی انقلاب فرهنگی برای اجرا ابلاغ شد.
علیرضا حاجیان‌زاده، توضیح داد: راهبری برنامه‌های آموزشی و پرورشی برای کودکان زیر هفت سال، تدوین نظام جامع کودکی، برنامه‌های تربیتی و حمایتی خاص برای خانواده ها، توانمند سازی و ارائه خدمات مشاوره‌ای و تربیتی به خانواده‌ها بخش‌هایی از مهم‌ترین وظایف این سازمان را تشکیل می‌دهند.
رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک، در پایان سخنان خود گفت: برنامه ریزی به منظور تکوین و تعالی هویت کودکان و رشد همه جانبه و متوازن آن‌ها و در عین حال آماده کردن کودکان برای ورود به نظام آموزش و پرورش رسمی و عمومی کشور سایر وظایف مهم این سازمان را تشکیل می‌دهند.
بیشتر بخوانید
انتهای پیام/