جایگاه ایران در دیپلماسی اقتصادی +فیلم
رئیس سازمان توسعه تجارت: فرصتهای تجارت با کشورهای اطراف مغفول مانده که این فرصتها میتوانست موجب رونق تولید و اشتغال شود.

او گفت: زمانی میتوانیم در دیپلماسی اقتصادی موفق شویم که آن را وارد فضای عملیاتی کنیم، یعنی از دیپلماسی اقتصادی خروجی بخواهیم و خروجی آن عبارت است از صادرات، مدیریت واردات، تعاملات با کشورهای هدف که براساس این اولویت بندی و هدف گذاری که میشود وارد فضای عملیاتی میشویم
پیمان پاک گفت: دیپلماسی اقتصادی یعنی توسعه بازار، توسعه روابط تجاری به صورت صادرات و واردات است که این خروجیهای نیازمند یکسری زیر ساختها و عوامل است.
رئیس سازمان توسعه تجارت گفت: هیچ وقت به این موضوع فکر نکرده ایم که مجموعههای دولتی ما غیر از بیان اهمیت و ضرورت موضوع دیپلماسی اقتصادی چه کارهایی میتواند انجام دهد که در حوزههایی که نیازمند پیش نیازهای اصلی توسعه تجارت باشد، مانند بحثهای مالی، لجستیکی، تعرفههای ترجیحی و همکاریهای دوکشور که وظایف اصلی دستگاههای اجرایی بوده که انجام نشده است.
او گفت: در چند سال گذشته از فرصتهای تجارت با کشورهای اطراف غافل بودیم و عوامل متعددی موجب شدتا از فرصتها استفاده نکنیم و استفاده از این فرصتها میتوانست موجب رونق تولید و اشتغال شود.
پیمان پاک گفت: بر اساس قانون باید ۶۰ رایزن اقتصادی داشته باشیم، اما در حال حاضر فقط ۶ رایزن در کشورهای مختلف داریم
رئیس سازمان توسعه تجارت گفت: رایزنی که به یک کشور فرستاده میشود، باید شناخت کافی از آن کشور داشته باشد و بنابراین باید بررسیهای لازم در این خصوص صورت بگیرد.