از مشخص شدن میزان تاثیر امتحانات نهایی در کنکور تا ممنوعیت پذیرش نودانشجویان در خوابگاهها
دانشگاهها در هفتهای که گذشت با اخبار متعددی همراه بودند.
دانشگاهها در هفتهای که گذشت؛
به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، دانشگاهها در هفتهای که گذشت با اخبار متعددی مانند «شهریه دانشجویان دکتری دانشگاه تربیت مدرس اعلام شد»، «منابع انسانی را به سرمایه اجتماعی تبدیل کنیم»، «چرا استعدادیابی و مهارت آموزی در آموزش کشور وجود ندارد؟»، «دانشجویان جامانده از واکسن میتوانند به دانشگاه مراجعه کنند»، «ورود به آموزش های مهارتی نیازمند هدایت تحصیلی مناسب است»، «دانشگاه پیام نور در تمامی زمینهها از پتانسیل کشور استفاده میکند»، «روح مهارت در آموزشهای دانشگاهی زنده نیست»، «اختلاف بین درآمد مشاغل باعث بی علاقگی محصلان به سمت برخی رشتهها میشود»، «میزان تاثیر امتحانات نهایی در کنکور ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ مشخص شد»، «ثبت نام نودانشجویان کارشناسی در دانشگاه شریف از ۸ مهر آغاز می شود»، «پذیرش نودانشجویان در خوابگاهها ممنوع شد»، «چهارچوب کلی انتخاب رشته آموزش عالی علمی نیست» همراه بود.
شهریه دانشجویان دکتری دانشگاه تربیت مدرس اعلام شد
روابط عمومی دانشگاه تربیت مدرس میزان و نحوه پرداخت شهریه تحصیلی مقطع دکتری ورودیهای سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ را اعلام کرد، بر این اساس، پذیرفته شدگان دورههای نوبت دوم (رشتههای غیر علوم پزشکی) و ظرفیت مازاد (دانشکده علوم پزشکی) مقطع دکتری دانشگاه تربیت مدرس در هر نیمسال تحصیلی باید به میزان ۱۲.۵ درصد از شهریه کل دوره را پرداخت کنند و به منظور رفاه حال دانشجویان دانشگاه تربیت مدرس، ۳۵ درصد شهریه نیمسال اول سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ به صورت الکترونیکی و در هنگام ثبت نام غیر حضوری پرداخت شده و الباقی شهریه نیمسال دانشگاه تربیت مدرس، ، بعد از ثبت نام نهایی و انتخاب واحد بصورت الکترونیکی حداکثر تا تاریخ ۱۰ دی ماه سال جاری از دانشجویان اخذ میگردد.
بنا بر اعلام دانشگاه تربیت مدرس، کلیه پذیرفته شدگان مکلفند در هنگام ثبت نام حضوری یک فقره چک معتبر و بدون تاریخ به میزان شهریه یک نیمسال ( ۱۲.۵ درصد از شهریه کل دوره ) را نزد حسابداری معاونت آموزشی دانشگاه تربیت مدرس به ودیعه بسپارند.
برای رشته گرایش دانشکدههای علوم انسانی، مدیریت و اقتصاد و حقوق مبلغ ۹۸۱ میلیون و ۴۱۵ هزار و ۱۲۵ ریال،رشته گرایش دانشکدههای علوم پایه، فنی مهندسی، کشاورزی، منابع طبیعی و هنر مبلغ ۱۶۰ میلیون و ۲۸۶ هزار و ۱۵۳ ریال و رشته گرایش دانشکده علوم پزشکی مبلغ ۵۷۰ میلیون و ۷۴۴ هزار و ۱۷۴ ریال ( شهریه دروس جبرانی،پیشنیاز، مردودی ، حذف پزشکی ، حذف اضطراری و نظایر آن) شهریه تعیین شده است.
گفته شده، شهریه مصوب دکتری، برای ۸ نیمسال تحصیلی بوده و شهریه مازاد بر ۸ نیمسال به صورت روز شمار محاسبه و از دانشجویان دانشگاه تربیت مدرس دریافت خواهد شد.
دانشگاه تربیت مدرس به دانشجویان اعلام کرده که شهریه دریافتی در صورت انصراف دانشجو به هیچ وجه مسترد نخواهد شد .
متقاضیان دورههای پردیس دانشگاهی و دانشجویان بین الملل (غیرایرانی) دکتری آموزشی - پژوهشی کلیه دانشکدهها( به جز دانشکده علوم پزشکی) این دانشگاه نیز در هر نیمسال تحصیلی باید به میزان ۱۲.۵ درصد از شهریه کل دوره را پرداخت نمایند و به منظور رفاه حال دانشجویان دانشگاه تربیت مدرس، ۳۵ درصد شهریه نیمسال اول سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ به صورت الکترونیکی از طریق سامانه جامع آموزشی گلستان این دانشگاه و در هنگام ثبت نام غیر حضوری پرداخت میگردد.
همچنین، الباقی شهریه نیمسال دانشگاه تربیت مدرس، ، بعد از ثبت نام نهایی و انتخاب واحد بصورت الکترونیکی حداکثر تا تاریخ ۱۰ دی ماه سال جاری از دانشجویان اخذ میگردد.
منابع انسانی را به سرمایه اجتماعی تبدیل کنیم
عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در مراسم آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۴۰۱ که سوم مهر در دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد، اظهار کرد: نزدیک به ۱۷ ماه از شیوع کرونا در کشور گذشته است.
او افزود: بسیاری از استادان، دانشجویان و کادر آموزش به دلیل کرونا فوت کرده اند.
در سال تحصیلی ۱۴۰۰ انتظار توسعه و تعالی جامعه با هدف سلامت است.
عاملی تصریح کرد: در ایام کرونا آموزش به فضای مجازی منتقل شد.
ظرفیت فضای مجازی فراگیر، شبکهای و اوج علم در دنیا محصول کار گروهی شد.
استفاده از منابع انبوه در کشور و همکاری علمی ایجاد شده است.
فضای مجازی ظرفیت بزرگی دارد، دکتر زلفی گل از تغییرات استقبال میکنند و دو فضایی کردن آموزش و فناوری باید در اولویت قرار بگیرد.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: حکمرانی در دو فضای بسیاری از دادهها به اشتراک گذاشته میشود.
تفکر دیجیتال یک ظرفیت همگانی است، اصلاح تفکر از هدر رفتن منابع ملی جلوگیری میشود.
ما نیازمند مدل حکمرانی جدید با هدف مشخص هستیم.
عاملی تاکید کرد:در ایجاد عدالت هوشمند، سیستم در استقرار عدالت کمک کننده است.
امیدواریم بتوانیم منابع انسانی را به سرمایه اجتماعی تبدیل کنیم.
به گفته او دانشگاه نیازمند یک فضای اطمینان بخش است.
دانشگاه مرجعیت نخبگانی را بر عهده داشته و تفکیک علم لزومی ندارد، چون علم راهگشای بشریت است.
چرا استعدادیابی و مهارت آموزی در آموزش کشور وجود ندارد؟
رضا مهدی معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه فنی و حرفهای کشور در گفتوگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره نقش استعدادیابی و مهارت آموزی در سیستم آموزشی کشور اظهار کرد: مهارت آموزی در سیستم آموزشی به خصوص آمورش عالی کشور نقش کمرنگی دارد.
او افزود: دورههای مهارت آموزی، کارو دانش و فنی و حرفهای حتی در آموزش پرورش هم دیده میشوند، اما واقعیت این است که استعداد یابی و مهارت آموزی مطابق جمعیت دانش آموزی و دانشجویی کشور آمار درخشانی ندارد.
مهدی تصریح کرد: والدین دانش آموزان و دانشجویان به علت فرهنگ حاکم در جامعه و خانواده تحصیل را به عنوان یک اشتغال پشت میز و با منزلت اجتماعی بالا میدانند.
برای مثال، آنها معتقد هستند که اگر فرزندانشان درس نخوانند دیگر موفق نخواهند شد و به سمت و سوی فعالیتهای کم شان در جامعه خواهند رفت که این امر باوری غلط است.
معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه فنی و حرفهای کشور ادامه داد: لفظ فارغ التحصیلی مهندس و دکتری از بهترین دانشگاههای کشور متاسفانه ذهن والدین را به خود مشغول کرده و همین عامل باعث شده تا دانش آموزان و دانشجویان آنطور که باید به تحصیل و مشاغل بااهمیت دیگر فکر نکنند و به اینصورت استعدادهایشان به راحتی تلف شود.
مهدی گفت: علاقه به مهارت آموزی در بین دانش آموزان و دانشجویان کمرنگ شده؛ بنابراین آنها همواره در رقابت با هم سالان خود هستند و تنها معدل و نمره را ملاک موفقیت و شغل مناسب میدانند.
او با بیان اینکه دانش آموزان و دانشجویان کشور دچار ۳ شاخصه نمره گرایی، حافظه محوری و تئوری محور شده اند، تاکید کرد: این نوع تفکر و فرهنگ بیشترین آسیب را به جامعه وارد خواهد کرد؛ چرا که جامعه منابعی را هزینه میکند که بعد از گذشت چند سال دیگر نتیجه مناسبی به دست نمیآید و به اینصورت دانش آموزان و دانشجویان به بدترین شکل ممکن دچار آسیب میشوند.
معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه فنی و حرفهای کشور ادامه داد: جامعه به تعداد زیادی انسان پشت میز احتیاج ندارد؛ بنابراین افراد نباید بعد از فارغ التحصیلی به دنبال مشاغل با درآمد بالا باشند؛ چرا که این طرز تفکر آسیب زیادی را به آنها وارد خواهد کرد.
در نتیجه، فرهنگ تلاش و پشتکار و اقتصاد کشور هم با ادامه یافتن این روش کمرنگتر خواهد شد.
مهدی اضافه کرد: مشاغل قدیمی که در روستاها حائز اهمیت بودند به مرور با بی اهمیتی افراد به سرعت کمرنگ شدند؛ بنابراین این روش به اقتصاد، جامعه، خانواده و خود فرد آسیب میزند؛ بنابراین باید تلاش شود تا در سطح کلان و آموزش پرورش و آموزش عالی و مراجع فرهنگی کشور مانند، مجلس، قوه قضائیه و ...
فرهنگ مناسبی شکل بگیرد.
دانشجویان جامانده از واکسن میتوانند به دانشگاه مراجعه کنند
احمد معتمدی رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر در گفتوگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره تعداد اعضای جامعه دانشگاهی امیرکبیر اظهار کرد: استادان دانشگاه صنعتی امیرکبیر حدود ۵۵۰ نفر هستند که برخیها بازنشست میشوند و برخی دیگر جذب خواهند شد.
او افزود: دانشگاههای قدیمی همواره با بازنشستگی استادان مواجه هستند، هر چند که دانشگاه صنعتی امیرکبیر از خدمات آنها بعد از بازنشستگی استفاده میکند، ولی ما حدود ۵۵۰ استاد دانشگاه داریم که در دانشگاههای صنعتی کشور بیشترین تعداد است.
معتمدی تصریح کرد: پیک دانشجویان دانشگاه صنعتی امیرکبیر ۱۴ هزار و ۵۰۰ نفر است، ولی معمولا دانشگاهها در مهرماه بیشترین تعداد دانشجو را دارند که به تدریج بعد از فارغ التحصیلی این تعداد کاهش پیدا میکنند که در میان دانشگاههای صنعتی هم بیشترین تعداد دانشجو را پذیرش میکنیم.
رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر ادامه داد: تقریبا نسبت ۵۰، ۵۰ میان دانشجویان تحصیلات تکمیلی و کارشناسی وجود دارد که این موضوع با توجه به شرایط سازمان سنجش در پذیرش دانشجو مقداری کم یا زیاد میشود، اما همواره سعی کرده ایم تا تناسب را حفظ و رعایت کنیم.
معتمدی گفت: دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه صنعتی امیرکبیر برای پذیرش حدود ۱۷۰۰ الی ۱۸۰۰ نفر هستند.
او درباره نحوه ارائه خدمات تغذیه به دانشجویان در دوران کرونا اظهار کرد: دانشجویانی که برای شرکت در کلاسها و واحدهای عملی در دانشگاه صنعتی امیرکبیر حضور مییابند تغذیه خود را به شیونه بسته بندی شده و با رعایت شیوه نامههای بهداشتی در دوران کرونا تحویل خواهند گرفت.
ورود به آموزش های مهارتی نیازمند هدایت تحصیلی مناسب است
ابراهیم صالحی عمران رئیس دانشگاه فنی و حرفهای کشور در گفتوگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آموزش های مهارتی اظهار کرد: ورود به آموزشهای فنی و حرفهای و مهارتی یک دفعهای امکان پذیر نیست، بلکه فرایندی را طلبد میکند که از شروع یا ورود در سیستمهای رسمی یا آموزشی امکان پذیر خواهد بود.
او افزود: اگر بخواهیم آموزشهای فنی و حرفهای همواره مورد توجه قرار گیرد و شاهد جذب جوانان بیشتری به آموزشهای مهارتی باشیم، این موضوع وابسته به دورههای قبل از خود است، طبیعی است که بخشی از این نگرشها و علاقه مندیها به آموزشهای فنی و حرفهای باید در سالهای اولیه رشد کودگان قرار گیرد.
صالحی عمران تصریح کرد: بخش عمدهای از آموزشهای فنی و حرفهای در خانواده رشد میکند و بخشی دیگر در آموزش و پرورش عمومی به خصوص ۶ سال ابتدایی است که در آن فرهنگ کار و فرهنگ آموزش فنی و حرفهای خواهد بود.
رئیس دانشگاه فنی و حرفهای کشور ادامه داد: هر کدام از جوانان بعد از فارغ التحصیلی باید وارد حرفه و کار و شغل شوند که در اینصورت لازم است تا محتواهای درسی، روشهای آموزش، فرهنگ مدرسه، روابط موجود در مدرسه بتوانند زمینه، تبلیغات، آموزشها و گرایشهای لازم را در دانش آموزان ایجاد کنند.
صالحی عمران گفت: این امر و پدیده را شاید به هدایت تحصیلی مربوط بدانیم، بنابراین ورود به آموزش عالی و مهارتی نیازمند هدایت تحصیلی مناسب در آموزش و پرورش است که بخشی در خانواده و بخشی دیگر در نظام آموزش عمومی بایستی صورت گیرد تا شاهد علاقه جوانان زیادی به آموزشهای مهارتی باشیم.
رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای کشور اضافه کرد: یکی از اقداماتی که در راستای آمایش آموزش عالی مطرح است، رجوع آموزش عالی مهارتی است که میتواند سیستم آموزش عالی کشور را درست کند.
صالحی عمران ادامه داد: حدود ۵۰ درصد دانشگاههای آلمان و ۶۴ درصد دانشگاهها فنلاند و اتریش و سوئیس مهارتی هستند و بیش از ۳۰ الی ۴۰ درصد دانشجویان را جمعیت آن کشورها تشکیل میدهند که وارد رشتههای مهارتی میشوند.