خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

جمعه، 31 فروردین 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

نخست وزیر هند: سازمان ملل و شورای امنیت در حال از دست دادن اعتبار خود هستند

باشگاه خبرنگاران | بین‌الملل | یکشنبه، 04 مهر 1400 - 03:06
نخست وزیر هند با بیان اینکه در خصوص عملکرد سازمان ملل و شورای امنیت سوالات بسیاری مطرح شده است، گفت: این دو نهاد در حال از دست دادن اعتبار خود هستند.
هند،مودي،وزير،ملل،سازمان،كشور،پاكستان،افغانستان،ادامه،آمريكا ...

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری‌ای ان آی، نارندرا مودی نخست وزیر هند در اظهاراتی در چهارمین حضور خود در مجمع عمومی سازمان ملل با تاکید بر درنظرگرفتن تمهیداتی بمنظور عدم سوء استفاده از از وضعیت شکننده و حساس در افغانستان گفت: نباید از خاک افغانستان برای اهداف تروریستی استفاده شود.
وی ادامه داد: از تمامی کشور‌ها و نهاد‌های بین المللی درخواست می‌کنیم تا اقدامات لازم بمنظور محافظت از حقوق مردم افغانستان از جمله تامین امنیت و حقوق زنان و دختران و اقلیت‌های مختلف این کشور را انجام دهند.
نارندرا مودی با بیان اینکه کشور‌ها باید به این نکته توجه داشته باشند که استفاده از تروریسم به عنوان ابزار به خود آن‌ها نیز آسیب وارد خواهد کرد، افزود: جهان امروز شاهد گسترش تهدید افکار خشن و افراط گرایی است.
نخست وزیر هند در این راستا ادامه داد: در چنین وضعیتی، جهان باید به محلی تبدیل شود که در آن علم و فکر عمل‌گرا رشد کند و پرورش یابد.
وی در ادامه اظهارات خود به نقش سازمان ملل اشاره کرد و گفت: در حال حاضر سازمان ملل و شورای امنیت در حال از دست دادن اعتبار خود است و در خصوص عملکرد این نهاد سوالات بسیاری مطرح شده است.
نارندرا مودی تاکید کرد: این نهاد‌های بین المللی برای معتبر ماندن باید رویکرد‌های خود را تغییر دهند.
نخست وزیر هند در ادامه خواهان محافظت از اقیانوس‌ها و منابع آبی از رقابت برای انحصار و محرومیت دیگران شد و گفت: منابع دریایی برای تجارت جهانی حیاتی هستند.
وی به مبارزه هند با کرونا و تلاش برای ساخت واکسن این بیماری نیز اشاره کرد و گفت: هند تصمیم دارد تا صادرات واکسن را مجددا آغاز کند و از این رو از شرکت‌های سازنده واکسن درخواست می‌کنیم تا در این زمینه در هند سرمایه گذاری کنند.
طی روز گذشته، مقامات چهار کشور آمریکا، ژاپن، هند و استرالیا در یک نشست ۲ ساعت در کاخ سفید متعهد شدند مقابل گسترش نفوذ همه جانبه چین بایستند و تجارت در منطقه آزاد اقیانوسیه را رونق ببخشند.
جو بایدن، رییس جمهور آمریکا، اسکات موریسون، نخست وزیر استرالیا، یوشیهیده سوگا، نخست وزیر ژاپن و نیز نارندرا مودی، نخست وزیر هند در این نشست که برای اولین بار برگزار می شد حضور داشتند و در بیانیه‌ای اعلام کردند که؛ متعهد می شوند برای امنیت و رونق تجارت در هند و اقیانوس آرام با یکدیگر همکاری داشته و مقابل هر گونه اقدامی که اختلال در این زمینه ایجاد کند ایستادگی خواهند کرد.
همچنین در بیانیه این نشست چهار جانبه از کره شمالی خواسته شده تا در مورد فعالیت‌های هسته‌ای و موشک‌های بالستیک خود بر سر میز مذاکره بازگردد.
مقامات این چهار کشور اعلام کردند: دیپلماسی بهترین گزینه برای حل اختلافات سیاسی با کره شمالی است.
از سوی دیگر، «عمران خان» نخست‌وزیر پاکستان روز جمعه در سخنرانی از پیش ضبط شده خود در سازمان ملل هند را متهم به گسترش اسلام هراسی در این کشور کرد و گفت: ۲۰۰ میلیون از جمعیت هند مسلمان هستند که در معرض رفتار‌های خشونت‌آمیز قرار می‌گیرند و «نارندا مودی» نخست‌وزیر هند قصد دارد مسلمانان هند را از بین ببرد.
عمران خان در سخنرانی خود که همزمان با دیدار نارندا مودی از کاخ سفید صورت گرفت، افزود: مقامات آمریکا بر نقض حقوق بشر در هند چشم می‌بندند و آن را بدون مجازات رها می‌کنند.
بعد از صحبت‌های عمران خان «سنیها دوبی» اولین دبیر هند در سازمان ملل در جواب او ادعا کرد این پاکستان بود که به «اسامه بن لادن» فرمانده گروه تروریستی القاعده پناه داد، زیرا بن لادن در شهر «ابوت آباد» پاکستان به دست نظامیان آمریکایی کشته شد.
نارندا مودی نیز در دیدار با «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا اعلام کرد پاکستان در امور داخلی و تحولات افغانستان دخالت می‌کند و باید درخصوص حمایت این کشور از تروریسم تحقیق شود.
انتهای پیام/