خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

سه شنبه، 28 فروردین 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

پرولاکتینوما را بشناسید

باشگاه خبرنگاران | سلامت و پزشکی | یکشنبه، 04 مهر 1400 - 02:06
یک فوق تخصص بیماری‌های غدد گفت: پرولاکتین هورمونی است که از غده هیپوفیز تولید و ترشح می‌شود که افزایش آن، مشکلاتی را در بدن افراد ایجاد می‌کند.
پرولاكتين،هيپوفيز،علل،تومور،ترشح،اسدي،سينه،اظهار،توليد،قاعدگ ...

پوپک اسدی فوق تخصص بیماری‌های غدد و متابولیسم در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره عارضه پرولاکتینوما اظهار کرد: ترشح از نوک سینه، یافته‌ای نسبتا شایع و اغلب خوش خیم است.
این ترشحات می‌تواند یک طرفه یا دو طرفه باشد و به شکل‌های شیری یا خونی و یا زرد شفاف بروز پیدا کند.
اگر این ترشح بدون فشار و خود به خود ایجاد شود، باید مورد توجه و بررسی قرار بگیرد.
اسدی ادامه داد: علل بروز چنین عارضه‌ای یا فیزیولوژیک و طبیعی و در اثر عفونت، سرطان (خصوصا اگر ترشحات خونی باشد) و پرولاکتین بالاست.
او افزود: پرولاکتین هورمونی است که از غده هیپوفیز تولید و ترشح می‌شود و باعث رشد غده پستان و تولید شیر بعد از تولد نوزاد خواهد شد.
این هورمون همچنین در زنان به چرخه قاعدگی کمک می‌کند و در مردان نیز در باروری و تولید اسپرم نقش موثری دارد.
علل بالا بودن پرولاکتین، تومور هیپوفیز (ادنوم مولد پرولاکتین)، کم کاری تیروئید، تخمدان پلی کیستیک و مصرف بعضی از دارو‌ها مثل دارو‌های ضدافسردگی و ضدفشارخون است.
همچنین از جمله سایر علل میتوان به تحریک سینه، استرس، ورزش سنگین و در یک سوم موارد، علت نامعلوم اشاره کرد.
این فوق تخصص بیماری‌های غدد و متابولیسم اظهار کرد: علائم پرولاکتین بالا به شکل خروج شیر از سینه، اختلالات قاعدگی در خانم ها، ناباروری در هر دو جنس و در مواردی منجر به ریزش مو و رشد مو‌های زائد ، ظاهر می شود.
همچنین در صورتی که علت آن تومور مولد پرولاکتین باشد ممکن است باعث سردرد، تاری دید و دوبینی شود.
تشخیص
اسدی با اشاره این نکته که بر اساس تست‌های آزمایشگاهی می توان به تشخیص این عارضه پرداخت، اظهار کرد: در صورت شک به آدنوم هیپوفیز، باید MRI انجام شود.
او گفت: برای درمان هم باید علل زمینه‌ای رفع شود و حتی در صورتیکه آدنوم هیپوفیز بروز کند هم درمان های دارویی موثر خواهند بود.
مگر در مواردی که تومور بسیار بزرگ و تهاجمی باشد که در این صورت باید با جراحی رفع شود.
بیشتر بخوانید
انتهای پیام/