خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

شنبه، 01 اردیبهشت 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

از شهربان سنتی تا شهربان هوشمند/حفاظت از حریم شهر تهران چگونه انجام می شود؟

فارس | اجتماعی و حوادث | یکشنبه، 04 مهر 1400 - 00:30
مدیرعامل شهربان و حریم بان شهرداری تهران در خصوص آخرین وضعیت نیروهای شهربان، ساماندهی بساط گستران، وضعیت حریم و ... توضیحاتی ارائه کرد.
شهربان،حريم،شركت،نيروهاي،بان،درصد،شهر،تهران،طرح،اجرايي،مناطق ...

مدیرعامل شهربان و حریم بان شهرداری تهران در خصوص آخرین وضعیت نیروهای شهربان، ساماندهی بساط گستران، وضعیت حریم و ...
توضیحاتی ارائه کرد.
گروه اجتماعی خبرگزاری فارس، یکی از مشکلات در کلان شهر تهران در گذشته برخورد نیروهای شهربان و حریم بان با دستفروشان و ...
بود.
ساخت وسازهای مختلفی در حریم شهر صورت می گرفت و نارضایتی ها در این زمینه وجود داشت، البته در بحث حریم نهادهای دیگری هم دخیل هستند.
در خصوص آخرین وضعیت نیروهای شهربان، ساماندهی بساط گستران، وضعیت حریم و ...
با سید امیر فتاحیان مدیرعامل شهربان و حریم بان شهرداری تهران به گفت و گو نشستیم.
در خصوص آخرین وضعیت شرکت شهربان حریم بان توضیح دهید.
درگیری های زیادی قبلا بین نیروهای شهربان با دستفروشان و ...
رخ می داد چه اقداماتی برای کاهش این اتفاقات انجام شد؟
شرکت شهربان و حریم بان با توجه به حساسیت ها، اهمیت و پیچیدگی های موجود در وظایف و مأموریت هایش در سه حوزه وسیع «شهر، حریم و معبر»، به عنوان «ویترین شهرداری تهران» شناخته می شود.
به دلیل همین حساسیت ها، افکار عمومی و رسانه های داخلی به شرکت شهربان و حریم بان به عنوان یک نهاد حاکمیتی می نگرند و اقدامات این مجموعه و نیروهای اجرایی مرتبط با این شرکت را در همین چهارچوب تحلیل و تفسیر می کنند و رسانه های خارجی و معاند نیز با نگرش و رویکرد امنیتی-سیاسی به اقدامات شهربان می نگرند و به همین دلیل است که رسانه های معاند همواره در تلاش هستند تا در صورت وقوع یک حاشیه در ماموریت های این شرکت، از آن سوء استفاده های سیاسی کرده و دست به شانتاژ رسانه ای برای تحریک افکار عمومی بزنند.
بر همین مبنا، از همان ابتدا که توفیق خدمت در این مجموعه مهم و اثرگذار نصیب شد، مبتنی بر همین نگاه که شرکت شهربان یک مجموعه حاکمیتی حساس است تلاش کردیم برنامه ریزی و رویکرد خود را در مسیری قرار دهیم که اجازه سوءاستفاده را از محافل رسانه ای معاند سلب کنیم تا مبادا از ناحیه این مجموعه، ناخواسته آسیبی به احساسات شریف مردم و خدشه ای به وجهه نظام مقدس جمهوری اسلامی وارد شود.
تبدیل شهربانِ صرفاً اجرایی به شهربان اجرایی-فرهنگی
برای پیشبرد این هدفِ مهم، نیازمند تغییر بنیادینِ رویکردها در کیفیت ماموریت هایِ شهربان بودیم.
در نخستین اقدام، آموزش کاربردی نیروهای اجرایی شهربان با محورهایی همچون «سواد رسانه ای»، «کنترل خشم»، «مدیریت تنش»، «روانشناسی رفتار با افراد دشوار» و...
در دستور کار قرار گرفت.
پویش شهروندی من انضباط شهری را دوست دارم
همزمان، برای تغییر نگرش شهروندان به مأموریت های این مجموعه از نگرش منفی به مثبت، طرح ها و اقدامات فرهنگسازانه و آگاهی بخش را طراحی و آغاز کردیم که «پویش شهروندی من انضباط شهری را دوست دارم»، «پویش شهروندی نه به سدمعبر»، «پویش شهروندی من هم یک حریم بان هستم» (در راستای مشارکت شهروندان در صیانت از حریم شهر تهران)، «اجرای طرح گل برای گل» (اهدای گل توسط ماموران اجرایی شهربان به شهروندان در مناسبت های گوناگون، با هدف ایجاد پیوندِ مهربانانه بین شهروندان و نیروهای شهربان)، «برگزاری مسابقه بزرگ نقاشی کودک با موضوع نه به سدمعبر»، «مشارکت در طرح های کمک به مناطق محروم تهران»، «اجرای طرح مهرباران ویژه کمک نیروهای شهربان به آزادی زندانیان جرایم غیرعمد»، «اجرای طرح سفیر مهربانی ویژه کمک نیروهای شهربان به کودکان کار»(اهدای کوله سلامت به کودکان کار در شرایط کرونایی)، همراهی با شهروندان و مناطق در مدیریت شرایط بارش برف و باران و...
به اجرا درآمد.
ماموریت با خشونت، خط قرمز است
از همان ابتدای انجام وظیفه در شرکت شهربان و حریم بان، اصل «ماموریت با خشونت، خط قرمز است» به همه نیروهای اجرایی و شرکت های پیمانکاری طرف قرارداد با شهربان ابلاغ و هماهنگی های لازم با شهرداری های مناطق صورت گرفت که این اصل با همدلی نیروهای اجرایی و همکاری شهرداری های مناطق محقق شد تا انجام مأموریت های سخت شهربان مولد حواشی اجتماعی، سیاسی و امنیتی نباشد.
برای هوشمند سازی چه اقداماتی صورت گرفت در این باره توضیح دهید؟
در خصوص حریم مشکلاتی وجود دارد برای صیانت از حریم چه اقداماتی صورت گرفته است؟
از شهربان سنتی تا شهربان هوشمند/طرح هوشمندسازی فرایندها و ساختار با هدف شفافیت/هوشمندسازی صیانت از حریم
ساختار و فرایندها در شرکت شهربان و حریم بان با وجود اهمیت و حساسیت رسالتش، سنتی بود و همین یکی از مهمترین عوامل وقوع ناهنجاری و مفسده به شمار می رفت، در همین راستا، طرح هوشمندسازی فرایندها و ساختار با هدف شفافیت و همچنین مدیریت زمان و هزینه در انجام مأموریت ها در دستور کار قرار گرفت که اجرای طرح هایی همچون «راه اندازی سامانه رصد هوایی حریم شهر تهران»، «هوشمندسازی صیانت از حریم»، «نصب AVL بر روی ناوگان خودرویی و موتوری شهربان در مناطق 22 گانه»، «راه اندازی سامانه ارتباطات الکترونیک شهربان» (رسیدگی سریع به مطالبات و خواسته های کارکنان از طریق سامانه الکترونیک)، پیاده سازی سامانه اطلاعات جغرافیایی GIS با هدف ایجاد و توسعه ساختار نظارت هوشمند برای جلوگیری از تخلفات ساختمانی و همچنین «سامانه هوشمند منابع انسانی و الکترونیک سازی تردد نیروهای اجرایی در مناطق 22 گانه» (در راستای پرداخت عادلانه حقوق و دستمزد و برقراری نظم حضور کارکنان)، «رصد الکترونیک ورود و خروج خودروها و عوامل انسانی در گلوگاه های حریم شهر تهران با هدف صیانت از حریم» (تجهیز 14 نقطه از ورودی های حریم شهر تهران به دوربین)، «اجرای پروژه مرکز مانیتورینگ شهربان»، «الکترونیک سازی صورت وضعیت ها» و ...
از جمله طرح های مرتبط با هوشمندسازی ساختار و فرایندها در شرکت شهربان و حریم بان است .
برای امنیت شغلی و افزایش حقوق نیروها چه اقداماتی انجام شده است؟
ارتقای سطح امنیت شغلی بیش از 2 هزار نیروی اجرایی با افزایش حقوق و ساماندهی منابع انسانی
شهربان به عنوان یک خانواده بزرگ با بیش از 2 هزار نیروی اجرایی که با اعضای خانواده هایشان یک جامعه حدود ده هزار نفری را تشکیل می دهند، بر همین اساس، منابع انسانی، رکن اصلی این شرکت است که به تعبیر امیرالمؤمنین حضرت علی (ع)، به مثابه جواهر هستند؛ این در حالی است که یکی از مهمترین دغدغه های این خانواده بزرگ، معیشت و پایین بودن سطح حقوق و دستمزدها بود که بحمدالله با پیگیری های انجام شده، افزایش قابل توجهی در حقوق این عزیزان صورت گرفت که رضایتمندی این خانواده بزرگ را در پی داشت.
جلوگیری از برخوردهای سلیقه ای /تدوین و ابلاغ دستورالعمل ساماندهی منابع انسانی شرکت شهربان و حریم بان
همچنین، یکی از دیگر از دغدغه های نیروهای اجرایی، برخوردهای سلیقه ای و غیرحرفه ای با آنان و قطع همکاری های بلاوجه بود که با تدوین و ابلاغ دستورالعمل ساماندهی منابع انسانی شرکت شهربان و حریم بان، این نقیصه نیز رفع شد و در کنار این اقدام، در راستای رسیدگی به تخلفات احتمالی برخی نیروها، کمیته تخلفات شهربان راه اندازی شد تا در صورت اثبات تخلف، اقدام قانونی لازم و یا پایش مورد نیاز با حضور مدیران نظارتی صورت گیرد.
همچنین در راستای تقویت حس تعلق سازمانی و کاهش فاصله بین مدیران و کارکنان ،«کمیته تکریم شهربان» راه اندازی شده است که تشویق نیروهای پاکدست و متعهد، تشویق نیروهایی که با وجود حمله متخلفان کنترل خشم کرده و از ورود به درگیری خودداری می کنند، عیادت و تکریم نیروهای مصدوم و...
را به صورت مستمر انجام می دهد.
تاسیس و راه اندازی پایگاه بسیج شهربان مزین به نام «شهید عبدالرسول زرین» از دیگر اقدامات صورت گرفته است و این اقدام در شرایطی انجام شد که با وجود حدود 13 سال از تاسیس شرکت شهربان و حریم بان، این مجموعه فاقد پایگاه بسیج بود.
همچنین از دیگر الزامات مغفول مانده در شرکت شهربان، توسعه واحد HSE بود که محقق شد.
چه تعداد ماموریت در حصوزه نظارت بر ساخت و ساز شهری و حریم صورت گرفته است؟
در خصوص جمع آوری متکدیان و بساط گستران توضیح دهید؟
کاهش تخلفات با انجام یک میلیون و 467 هزار ماموریت شهربان
هم زمان با اجرای طرح های زیرساختی و تغییر و تحولات صورت گرفته و برگزاری 60 جلسه هم اندیشی نظارت ستادی شهربان در مناطق 22 گانه، ماموریت های روزانه شرکت شهربان و حریم بان با همکاری شهرداری های مناطق، به صورت منظم و مستمر انجام شده و می شود، حسب گزارش ثبت شده در مرکز کنترل و نظارت هوشمند شرکت شهربان و حریم بان، از آبان ماه 97 تا کنون یک میلیون و 467 هزار و 262 ماموریت شهربان در سه حوزه «شهر، حریم و معبر» انجام شده است که تعداد 927 هزار و 374 مأموریت مربوط به حوزه شهربان (نظارت بر ساخت و ساز شهری)، تعداد 437 هزار و 935 مأموریت مربوط به حوزه معبربان (حفاظت از معابر عمومی و رفع سدمعبر) و تعداد 101 هزار و 953 مأموریت نیز مربوط به حوزه حریمبان (صیانت از حریم شهر تهران) است.
از مجموعه مأموریت های انجام شده در حوزه شهرسازی ،22 درصد مربوط به نگهداشت شهر ،4 درصد مربوط به اجراء و صیانت از ماده صد ،6 درصد مربوط به جلوگیری از تخلف املاک دارای پروانه،6 درصد مربوط به جلوگیری و رفع تخلف از ساخت و سازهای غیرمجاز،1 درصد مربوط به پیشگیری از تغییر کاربری و 70 درصد هم مربوط به صیانت و بازدیدهای مستمر است.
از مجموعه مأموریت های انجام شده در حوزه حریم،6 درصد مربوط به رفع خلاف و 94 درصد مربوط به صیانت و پیشگیری از ساخت و ساز در حریم شهر تهران بوده است.
در حوزه معبربانی نیز،53 درصد مربوط به رفع و جلوگیری از سدمعبر سیار،24 درصد مربوط به جلوگیری از سدمعبر صنفی،19 درصد مربوط به پیشگیری از سدمعبر بساط گستران و دستفروشان و 4 درصد مربوط به جلوگیری از سدمعبر شبه متکدیان است.
تخلفات در حوزه شهرسازی 35 درصد کاهش یافت/55 طرح فوریتی برای برقراری انضباط شهری
پیرو مأموریت های انجام گرفته، تخلفات در حوزه شهرسازی 35 درصد و تخلفات در حوزه حریم شهر تهران 39 درصد کاهش داشته و همچنین در حوزه سدمعبر، کاهش 60 درصدی به ثبت رسیده است.
همچنین، نواقص نگهداشت شهر در 20 دوره برداشت، 66 درصد کاهش داشته و بیش از 55 طرح فوریتی برای برقراری انضباط شهری در 33 محور پایتخت از سال 97 تا سال 1400 به اجرا درآمده است.
مناقصات در شرکت شهربان چگونه برگزار می شود آیا شفاف سازی لازم صورت گرفته است؟
مناقصات شرکت شهربان و حذف شرکت های پیمانکاری ناکارآمد
شفاف سازی در روند برگزاری مناقصات، شکستن انحصار برای فراهم شدن شرایط شرکت همه شرکت های واجد شرایط بخش خصوصی در مناقصات شرکت شهربان و حذف شرکت های پیمانکاری ناکارآمد را از دیگر اقدامات انجام شده است.
در خصوص ساماندهی دستفروشان چه اقداماتی انجام شده است؟
ساماندهی دستفروشان در معابر پرتردد پایتخت به ویژه در مناطق 1، 4، 5، 6، 7، 11، 12، 13، 14، 15، 17 و 19
ساماندهی دستفروشان تنها راهکار حرفه ای حفاظت از معابر عمومی، پیشگیری از تضییع حقوق مردم و همچنین کمک به معیشت دستفروشان نیازمند است، در همین راستا، شرکت شهربان و حریم بان با رصد دقیق معابر پایتخت و تدوین بانک اطلاعاتی دستفروشان و همچنین ارائه طرح های مبتنی بر ساماندهی، همواره در طرح های ساماندهی دستفروشان در معابر پرتردد پایتخت به ویژه در مناطق 1، 4، 5، 6، 7، 11، 12، 13، 14، 15، 17 و 19 ذیل برنامه ریزی صورت گرفته از سوی معاونت خدمات شهری و محیط زیست شهرداری تهران و شورای تامین استان، گام های مؤثری را با همکاری شهرداری های مناطق، یگان حفاظت و شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران برداشته است.
اقدامات در ایام کرونا
بگذارید همین جا در خصوص وضعیت کاری این شرکت و نیروهای اجرایی خود در ایام کرونا بگویم در شرایط کرونایی، با توجه به اهمیت مأموریت های این مجموعه ،کارکنان ستادی و نیروهای اجرایی شرکت شهربان و حریم بان در مناطق 22 گانه بدون وقفه و مرخصی در کنار سایر همکاران خدوم شهرداری، به صورت مستمر انجام وظیفه کرده اند و بر همین اساس هم بود که با پیگیری های انجام شده تلاش کردیم در راستای حفظ جان و سلامتی این عزیزان و خانواده هایشان، واکسیناسیون نیروهای شهربان و خانوادههای آنان (پدر، مادر، همسر، برادر، خواهر و فرزند بالای 18 سال) در اولویت قرار گیرد که بحمدالله واکسینه شدن خانواده بزرگ شهربان هم محقق شد.
انتهای پیام/