مصرف روزانه ۷ میلیون لیتر بنزین و گازوییل در مشهد
رئیس کمیسیون عمران، حملونقل و ترافیک شورای شهر مشهد با بیان اینکه هر روز در مشهد بیش از ۴ میلیون لیتر بنزین و ۳ میلیون لیتر گازوییل مصرف میشود، گفت: برای تصفیه فقط دیاکسید کربن تولیدی از خودروهای شخصی ما مردم مشهد، در سال به جنگلی به وسعت جنگل گلستان نیاز داریم.

ایسنا/خراسان رضوی رئیس کمیسیون عمران، حملونقل و ترافیک شورای شهر مشهد با بیان اینکه هر روز در مشهد بیش از ۴ میلیون لیتر بنزین و ۳ میلیون لیتر گازوییل مصرف میشود، گفت: برای تصفیه فقط دیاکسید کربن تولیدی از خودروهای شخصی ما مردم مشهد، در سال به جنگلی به وسعت جنگل گلستان نیاز داریم.
ایمان فرهمندی امروز در هفتمین جلسه علنی ششمین دوره شورای اسلامی شهر مشهد که در تالار شهر برگزار شد، با اشاره به ۳۱ شهریور روز جهانی بدون خودرو بیان کرد: برابر با سیاهه انتشار آلایندههای هوای شهر مشهد بیش از ۷۵ درصد آلودگی هوای شهر در حوزه حملونقل و ترافیک و نیمی از آن توسط خودروهای شخصی و موتورسیکلتها تولید میشود.
وی با بیان اینکه آلودگی هوا منشأ بسیاری بیماریهاست، افزود: هر روز در مشهد بیش از ۴ میلیون لیتر بنزین و ۳ میلیون لیتر گازوییل مصرف میشود.
منابع محدود و غیرتجدیدپذیر در مشهد سوزانده شده و به گازهای آلاینده هوا تبدیل میشود.
رئیس کمیسیون عمران، حملونقل و ترافیک شورای شهر مشهد عنوان کرد: برای تصفیه فقط دیاکسید کربن تولیدی از خودروهای شخصی ما مردم مشهد، در سال به جنگلی به وسعت جنگل گلستان نیاز داریم که چنین امکانی در اختیارمان نیست وآلودگی در شهر باقی میماند.
فرهمندی گفت: سالانه بیش از ۲۲۰ نفر از شهروندان مشهدی جان خود را در تصادفات رانندگی از دست میدهند.
وی بیان کرد:میتوانیم استفاده از وسایل حملونقل را به صورت بهینه مدیریت کنیم.
اکثر ما سفرهایی با خودروهای شخصی انجام میدهیم که نیاز به خودرو ندارد.
سفرکوتاه در محلات، خرید سبک، سفرهای زیارتی و...
را میتوانیم با مدهای دیگر مثل دوچرخه، اتوبوس، پیاده و...
جایگزین کنیم.
رئیس کمیسیون عمران، حملونقل و ترافیک شورای شهر مشهد افزود: راندمان تولید آلودگی هوا به ازای هر سفر با اتوبوس شهری به اندازه یک پنجم خودروهای شخصی است؛ یعنی به ازای هر سفر شخصی ۵ برابر انجام همان کار با اتوبوس آلودگی تولید میکنیم.
میزان آلودگی موتورسیکلتها نیز تا ۷ برابر خودروهای سواری است.
فرهمندی با اشاره به اینکه وظایف اصلی مدیریت شهری در این زمینه به سه دسته تقسیم میشود، گفت: دسته اول تامین زیرساخت است.
مدهای پاک و همگانی زیرساخت لازم دارد.
توسعه شبکه ریلی گسترش خطوط اتوبوسرانی ، مناسب سازی معابر و پیاده روها و...
از جمله اقدامات در این زمینه است.
وی افزود: دسته دوم اطلاع رسانی، آموزش، فرهنگ سازی و تبلیغات است که در این زمینه ضعف اساسی داریم.
اطلاع رسانی از زیرساختها و امکانات موجود که در شهر وجود دارد، اتفاق نمیافتد و اثرگذار نیست.
نیاز به همکاری موثر با سازمانهای مردم نهاد، گروههای مرجع و... برای سوق دادن فضای ذهنی جامعه به استفاده بیشتر از مدهای حمل و نقلی کم آسیب بهجای خودروهای شخصی و موتور سیکلت داریم.
رئیس کمیسیون عمران، حملونقل و ترافیک شورای شهر مشهد اظهار کرد: دسته سوم برخی اقدامات مکمل برای کمک به توزیع عادلانه امکانات، کاهش خودرومحوری و..
مثل ایجاد محدودههای ترافیکی، تقویت پارک حاشیهای و...
است.
فرهمندی با اشاره به اینکه در حمل و نقل کرامتمحور حفظ کرامت انسانها مورد توجه است، افزود: خدمت حمل و نقل وقتی به صورت شایسته انجام میشود که کرامت انسانها حفظ شود و این امر مستلزم بهبود کمیت و کیفیت خدمات، تنوع بخشی، دسترسپذیری برای تمام شهروندان و...
است.
انتهای پیام