خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

چهارشنبه، 31 اردیبهشت 1404
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

اجرای آزمایشی راهنمای عمل معلمان در کلاس‌های چندپایه/تولید نمونه خودآموز دوم ابتدایی

ایسنا | اجتماعی و حوادث | یکشنبه، 28 شهریور 1400 - 15:12
کتاب راهنمای عمل معلمان در کلاس‌های چندپایه و نمونه خودآموز ویژه دوره دوم ابتدایی توسط سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی تولید و به صورت آزمایشی اجرا خواهد شد.
چندپايه،آموزشي،كتاب،معلمان،كلاس،خودآموز،معلم،راهنماي،برنامه، ...

کتاب راهنمای عمل معلمان در کلاس‌های چندپایه و نمونه خودآموز ویژه دوره دوم ابتدایی توسط سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی تولید و به صورت آزمایشی اجرا خواهد شد.
به گزارش ایسنا، کلاس‌های چندپایه دارای برنامه‌درسی و کتاب خاص کلاس‌های چندپایه نیستند، لذا معلمان باید بیش از یک برنامه درسی را به طور همزمان تدریس کنند.
همچنین تعداد برنامه‌های درسی که معلم ملزم به اجرا ی آن است، به تعداد پایه‌هایی که در کلاس حضور دارند، بستگی دارد.
براساس این گزارش؛ به استناد راهکار۳-۵ سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در راستای بسط عدالت آموزشی و کیفیت‌بخشی به فرایند تعلیم و تربیت دانش‌آموزان مناطق محروم، عشایری و روستایی سراسر کشور و ماده ۵ آیین‌نامه کلاس‌های چندپایه، سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی به منظور پشتیبانی آموزشی و تربیتی از معلمان و دانش‌آموزان کلاس‌های چندپایه، نسبت به تهیه و تدوین کتاب راهنمای معلم و بسته‌های آموزشی ویژه کلاس‌های چندپایه اقدام کرد.
کتاب«راهنمای عمل معلمان در کلاس‌های چندپایه» دارای چند ویژگی‌های است از جمله اینکه برای اولین بار توسط سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی تولید شده است و راهنمای تدریس برای یک پایه و یک درس خاص نیست بلکه کتابی برای اجرای مؤثرتر تمامی دروس دورة ابتدایی است و با فرایند و چارچوبی متفاوت از سایر کتاب‌های راهنمای معلم تولید شده در سازمان است.
این کتاب مشتمل بر ۵ فصل : ۱) کلیات؛ چیستی و چرایی کلاس های چندپایه، ۲) اهداف و انتظارات عملکردی با هدف ارائه یک مرجع برای انواع طراحی آموزشی معلمان، ۳) رویکردها و راهبردهای یاددهی –یادگیری، ۴) ارزشیابی و نمونه فعالیت های یاددهی-یادگیری و در انتها فرهنگ واژگان تنظیم شده است و امیدواریم این کتاب معلمان کلاس‌های چندپایه را در مدیریت زمان کلاس و افزایش کیفیت یادگیری دانش‌آموزان یاری کند.
اجرای آزمایشی کتاب «راهنمای عمل معلمان در کلاس های چندپایه» با کد ۴۹۰۱ در پایگاه کتاب های درسی به نشانی http://chap.oerp.ir قابل دسترسی است.
تولید نمونه خودآموز
یکی دیگر از اقدامات گروه برنامه ریزی کلاس های چندپایه که بر اساس ضرورت، نیازها، چالش‌ها و مسائل کلاس‌های چندپایه؛ انجام شد، تدوین یک نمونه خودآموز ویژه دانش‌آموزان دوره دوم ابتدایی در کلاس های چندپایه است.
ویژگی‌ها و معیارهای تهیه این نمونه به شرح زیر است:
کاربرد بسته آموزشی دانش‌آموزان چهارم، پنجم و ششم ابتدایی در کلاس‌های چندپایه هستند.
بسته آموزشی خودآموز این قابلیت را دارد تا در کلاس‌های چندپایه با راهنمایی معلم و عمدتاً به شکل خودآموز مورد استفاده قرار گیرد و دارای دستورالعمل ویژه معلمان و دانش‌آموزان است
میزان دشواری بسته آموزشی با توانایی‌های ذهنی و رشدی دانش‌آموزان چهارم و پنجم و ششم تناسب دارد.
موضوعاتی از مواد درسی دوره ابتدایی که یادگیری آن بدون حضور مستقیم معلم هم ممکن باشد و به عبارتی معلم تنها ناظر فرایند یادگیری باشد.
موضوعاتی که امکان تجربه مستقیم آن توسط دانش‌آموز میسر نباشد و حتی با حضور معلم آموزش از طریق فیلم، پوستر، تصاویر، فلش کارت، پاورپوینت و ...
صورت می‌پذیرد.
اجرای آزمایشی «خودآموز درس ۸ آسمان در شب علوم چهارم» با کد ۴۳۱ در پایگاه کتاب های درسی به نشانی http://chap.oerp.ir قابل دسترسی است.
به گزارش روابط عمومی و اموربین الملل سازمان پژوهش و برنامه ریزی، معلمان کلاس های چندپایه می‌توانند هرگونه نقد، نظر و پیشنهاد خود را جهت بهبود و اعتلای کتاب و خودآموز به رایانامه گروه برنامه ریزی کلاس های چندپایه به نشانی talif.chandpaye@gmail.com ارسال کنند.
انتهای پیام