خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

پنجشنبه، 06 اردیبهشت 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

برج تاریخی رادکان در دست مرمت

ایسنا | استان‌ها | سه شنبه، 23 شهریور 1400 - 15:14
معاون میراث فرهنگی اداره کل گردشگری گلستان گفت: از ابتدای تابستان سال جاری اجرای مرمت برج رادکان شهرستان کردکوی آغاز شده و این کار تا احیا بخش‌های آسیب دیده تداوم خواهد داشت.
مرمت،رادكان،برج،بنا،تاريخي،كردكوي،گلستان،ميراث،آثار

ایسنا/گلستان معاون میراث فرهنگی اداره کل گردشگری گلستان گفت: از ابتدای تابستان سال جاری اجرای مرمت برج رادکان شهرستان کردکوی آغاز شده و این کار تا احیا بخش‌های آسیب دیده تداوم خواهد داشت.
سارا اخوت در بازدید از کارگاه مرمت برج رادکان در شهرستان کردکوی اظهار کرد: برج رادکان کردکوی یکی از بناهای تاریخی پراهمیت در سطح استانی و ملی است که موردتوجه و حساسیت ویژه اساتید و کارشناسان میراث فرهنگی و حوزه مرمتی کشور و استان قرار دارد.
وی بیان کرد: بر این اساس در سنوات گذشته در چندین نوبت اقدام به مرمت بخش‌های آسیب‌دیده این بنا شد اما ازآنجایی‌که مرمت امری مداوم و مستمر است، وزارتخانه سال ۱۳۹۹ نیز از محل اعتبارات ملی مبلغ ۸۰۰ میلیون ریال به‌منظور مرمت این اختصاص داد.
اخوت گفت: با توجه به تخریب جداره بیرونی و ازاره‌های این بنا، مصوب شد این اعتبار در این فصل به مرمت بخش‌های آسیب‌دیده اختصاص یابد.
معاون میراث فرهنگی گلستان خاطرنشان کرد: آجرهای اولیه بنا ۲۳ در ۲۳ به ضخامت ۵.۴ سانتیمتر است که توانستیم این نوع آجر را از دیگر استان‌های کشور تهیه کنیم.
از ابتدای فصل تابستان سال جاری عملیات اجرایی پروژه مرمت برج رادکان آغازشده و ادامه دارد.
وی تأکید کرد: در عملیات مرمت این اثر مهم و تمامی آثار تاریخی، بیشترین دقت و حساسیت لحاظ می‌شود.
برج تاریخی رادکان یکی از آثار تاریخی و دیدنی گلستان با بیش از یک هزار سال قدمت است.
این بنا با حدود ۳۲ متر ارتفاع و ۱۵ متر قطر از دو بخش گنبدی و بدنه تشکیل‌شده که گنبد آن به‌صورت مخروطی بلند و کشیده و به‌صورت دوپوسته‌ای است.
برج رادکان ۱۵ دیماه سال ۱۳۱۰ به شماره ۱۴۵ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.
انتهای پیام