رشد و تعالی سینما نیاز به زیرساختهای مهمی دارد
مدیر سینماهای استان همدان با اشاره به اینکه سینما یکی از عناصر و زیرساختهای مهم در فرهنگ است و در عین حال یک تنوع و تفریح سالم و اثرگذار برای خانوادههاست، گفت: سینما یک تجارت و بستر اشتغالزایی بزرگ است که گروههای فکری، فرهنگی و تجاری مختلفی را تحت پوشش خود قرار داده و حفظ، رشد و تعالی آن نیاز به زیرساختهای مهمی دارد .

ایسنا/همدان مدیر سینماهای استان همدان با اشاره به اینکه سینما یکی از عناصر و زیرساختهای مهم در فرهنگ است و در عین حال یک تنوع و تفریح سالم و اثرگذار برای خانوادههاست، گفت: سینما یک تجارت و بستر اشتغالزایی بزرگ است که گروههای فکری، فرهنگی و تجاری مختلفی را تحت پوشش خود قرار داده و حفظ، رشد و تعالی آن نیاز به زیرساختهای مهمی دارد .
سعید شرفی درگفتو گو با ایسنا، با اشاره به تاریخ سینمای ایران، اظهارکرد: در سال ۱۲۷۹ خورشیدی با ورود نخستین دستگاه سینماتوگراف توسط مظفرالدین شاه را میتوان سرآغازی برای آنچه که امروز سینما مینامیم در ایران دانست که اولین سالن سینما ایران در سال ۱۲۹۱ ایجاد شد و تا سال ۱۳۰۸ در سینمای ایران فیلمهای غربی اکران میشد.
وی افزود: اولین فیلم بلند سینمایی را نیز به نام "آبی و رابی" در سال ۱۳۰۸ توسط "آوانس اوگانیانس" با فیلمبرداری "خان بابا معتضدی" ساخته شد و اولین فیلم ناطق ایرانی به نام "دختر لر" توسط "عبدالحسین سپنتا" در سال ۱۳۱۱ در بمبئی ساخته شد و سینمای ایران در ابتدا مختص قشر مرفه و متمول بود که بسیار درگیره اقتباس از فیلمهای خارجی و محتوایی غرب زده داشت .
شرفی یادآور شد: سال ۱۳۲۲ با تأسیس چند شرکت فیلمسازی و عمومیتر شدن سینما در بین مردم، فعالیت فیلمسازی مسیر درست خود را آغاز کرد و فیلمهای عوام پسند و عموماً بیمحتوایی که در ابتدا تولید میشد، با روی کار آمدن فیلمسازانی مانند "ساموئل خاچیکیان"،" هوشنگ کاووسی"، "فرخ غفاری"، "ابراهیم گلستان"، "سهراب شهید ثالث"، "مسعود کیمیایی"، "داریوش مهرجویی"، "فریدون رهنما" و "علی حاتمی" جریان فرهنگی تازهای در سینمای ایران رشد کرد و سبب خلق آثار فاخر و ماندگاری در سینمای ایران شد .
وی با اشاره به تغییرات و تحولهای داخلی و خارجی، سیاسی و اجتماعی در ایران مانند جنگ تحمیلی، انقلاب ۵۷ ، اظهار کرد : این اتفاقات باعث شد سینما در چهارچوب مشخصتری قرار بگیرد و از فضای فیلمهای مبتذل و بی محتوا و متأثر از فضای فکری غربگرا دور و برآیند که آن خلق آثاری فاخر در سینمای ایران در دهه ۶۰ و ۷۰ بوده است.
مدیر سینماهای استان با اشاره به اینکه از تولد سینما ، فیلمها به شکل صامت بود و آنچه که ما به عنوان سینمای این روزها میبینیم تحولات متعددی بوده است، افزود : به مرور زمان با شناخت بهتر اهالی سینما از ظرفیتهای سینما و گسترش آن در ژانرهای متعدد با موضوعها و محتواهای متعدد، به کارگیری صنایع و هنرهای مختلف دیگر در سینما بوده است که هر روزه سینمای جهان شاهد تحولی عظیم در تولید ابزارهای پیشرفتهتر در تکنیکهای تصویربرداری ، تصویرسازی و موضوع و غیره بوده است .
وی به اولین مدرسه فیلمسازی ایران اشاره کرد و گفت : یکی از افراد اثرگذار و خوب سینمای ایران را میتوان "آوانس اوگانیانس" نام برد که او در حدود سال ۱۳۰۸ در خیابان علاءالدوله تهران اولین مدرسه فیلمسازی و فیلمبرداری را به راه انداخت و در آن کلاسهایی چون "آموزش صنعت آکتری"، "تکنیک سینما"، "عملیات آکروباتیک"، "ورزش سوئدی"، "بوکس"، "عکاسی"، "باله"، "رقص شرقی و اروپایی" را در راستای آموزش فیلمسازی دایر کرد و در اولین دوره ۱۲ نفر فارغالتحصیل داشت که بعدها اکثر آنها در فیلمهای سینمایی به کار گرفته شدند.
این مدیر سینما با بیان اینکه شیوع ویروس کرونا باعث شد سینماها به صورت مکرر تعطیل شوند و خسارت زیادی به سینما وارد کنند، خاطرنشان کرد : حل کردن مشکلات سینما به طور اساسی همدلی و یکپارچگی تمامی دستگاههای فرهنگی و هنری را میطلبد چرا که سینما جلوهگاه هنرهای متعدد است که در سطحی فاخر، دریچه معرفی دنیای هنر و بستری است برای آموزش ، رشد جامعه، سینما با هم بودن ،خندیدن ، فکر کردن و برای هم بودن را میآموزد .
انتهای پیام