شروط لازم آموزش ترکیبی برای دانش آموزان در ایام کرونا
به گفته یکی از پژوهشگران حوزه آموزش و پرورش به دلیل تفاوت در میزان یادگیری افراد، آموزش ترکیبی باید با رعایت این موضوع دنبال شود.

در گفتوگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛
روح الله رضاعلی پژوهشگر حوزه آموزش وپرورش در گفتوگو با خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره الزامات مورد نیاز برای آموزش ترکیبی در سال تحصیلی پیش رو بیان کرد: طراحی آموزشی جوهر و اصل آموزش و یادگیری است؛ لذا معلمان باید توانایی طراحی آموزشی در این شرایط را داشته و به انواع رویکردها و روشهای تدریس آشنا باشند.
او ادامه داد: خواندن و دیدن فیلمهای آموزشی نمیتواند جایگزین تمرین برای تثبت و تعمیق یادگیری شود لذا در طراحی آموزش ترکیبی باید به انواع تمرینها و فعالیتها و آزمونهای عملکردی توجه کرد.
این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه افراد میزان یادگیری متفاوتی دارند، گفت که یک روش ترکیبی برای همه مناسب نیست؛ لذا از طریق ترکیب متنوع و متعدد وسایل میتوان به تعداد یادگیرندگان به روشهای ترکیبی دست یافت.
بدین منظور باید از پلتفرمهای یادگیری ترکیبی برای انتقال مفاهیم و مطالب استفاده کرد.
رضاعلی تصریح کرد: نقش مدیریت آموزشی بسیار مهم است.
مدیران شایسته همیشه میدانند که چگونه میتوان با استفاده از افراد و ترکیب وسایل به عملکرد مناسب دست یافت و در این شرایط تسهیل گر و دارای اخلاق حرفهای برای حفظ و ارتقاء انگیزههای کاری معلمان خواهند بود.
او معتقد است که در شرایط حاضر خانواده دیگر نقش پشتیبان مالی ندارد بلکه باید تسهیلگر آموزش و یار دوم معلمان در آموزش باشد لذا باید زبان معلم و آموزش را درک کند برای این فهم مشترک نیازمند تبیین گری و آموزشهای ویژه برای خانوادهها هستیم.
این پژوهشگر با تاکید بر اینکه حوزه ستادی باید از پدرسالاری برای مدیریت و طراحی آموزشی دست کشیده و اجازه بدهد مدرسه با فراغت بال روشهای مناسب را انتخاب و ترکیب کند، اظهار کرد: حوزه ستادی باید در نقش یک حامی بزرگ و دلسوز برای ارائه آخرین تجربیات جهانی، تخصیص بودجه و امکانات مالی مناسب و تفویض اختیارات ظاهر شود.
برای این اقدام میتوان اختیارات بیشتر به استانها داد و از شلیک دو همگانی در ابتدای سال تحصیلی برای همه دانش آموزان کشور خودداری کرد.
انتهای پیام/