تأمین 550 میلیارد تومان برای راه آهن اردبیل / زمان جدید افتتاح راه آهن اردبیل اعلام شد
معاون وزیر و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور گفت: از اول امسال تاکنون بیش از 550 میلیارد تومان اعتبار برای پروژه راه آهن اردبیل – میانه تأمین و پرداخت شده است.

ایسنا/اردبیل معاون وزیر و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور گفت: از اول امسال تاکنون بیش از 550 میلیارد تومان اعتبار برای پروژه راه آهن اردبیل – میانه تأمین و پرداخت شده است.
خیرالله خادمی ششم شهریور در جریان بازدید از مسیر 175 کیلومتری راه آهن اردبیل – میانه اظهار کرد: به صورت ماهانه با حضور استاندار و نمایندگان استان در مجلس از این پروژه بازدید میکنیم و در یک ماه اخیر سعی کردیم تا در طول مسیر برای تردد راحت و تسهیل این فرآیند بازگشاییها را به شکل کامل انجام دهیم.
وی تصریح کرد: در طول این مسیر 145 کیلومتر عملیات زیرسازی انجام شده و کار ریلگذاری در مرحله انجام است که به دلیل شرایط کوهستانی و سخت تأمین مصالح این کار به صورت منقطع انجام شده ولی سعی داریم شرایط را برای زیرسازی و ریلگذاری کامل مهیا کنیم.
معاون وزیر و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در مورد تأمین اعتبار مورد نیاز برای این پروژه بر اساس زمانبندی مشخص گفت: از ابتدای امسال تاکنون 550 میلیارد تومان اعتبار برای پروژه راه آهن اردبیل – میانه تزریق شده است.
خادمی افزود: 150 میلیارد تومان از این منابع به شکل اسناد خزانه و مابقی از طریق منابع بانکی و دولتی تأمین شده است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: در حال حاضر ماهانه 100 میلیارد تومان برای راه آهن اردبیل اعتبار تأمین میشود تا سرعت اجرای این پروژه را با روند مناسب شاهد باشیم.
خادمی اضافه کرد: سال گذشته 900 میلیارد تومان اعتبار برای راه آهن اردبیل – میانه تزریق شد که در سال 99 و 1400 در مجموع یکهزار و 450 میلیارد تومان منابع به این پروژه تزریق شده و کار با یک روند مناسب در حال انجام است.
وی بیان کرد: بر اساس آخرین برآورد و ارزیابیها پروژه راه آهن اردبیل – میانه تا پایان سال جاری به بهرهبرداری خواهد رسید به شرط آن که تأمین منابع و تورم مهار شدهای را در خرید و به کارگیری مصالح مورد نیاز شاهد باشیم.
خادمی تورم ایجاد شده در این حوزه را به معنای واقعی 150 درصد اعلام کرد و ادامه داد: این تورم بالا ما را در خرید تجهیزات و امکانات و مصالح مورد نیاز با مشکل روبهرو کرده و به کندی پیشرفت فیزیکی پروژه منجر شده است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: 60 درصد عملیات ریلگذاری و 10 درصد عملیات زیرسازی باقی مانده و با توجه به شرایط تورمی به شدت نیازمند تأمین اعتبار برای خرید ریل و همچنین سیمان و میلگرد مورد نیاز هستیم.
خادمی تصریح کرد: برای تأمین 12 هزار تن میلگرد و 70 هزار تن سیمان تأمین اعتبار پیشبینی خواهد شد که 240 میلیارد تومان برای خرید فولاد و 60 تا 70 میلیارد تومان برای خرید سیمان به نرخ امروز نیاز داریم که پیگیر تأمین منابع برای خرید این مصالح هستیم.
وی گفت: استاندار اردبیل قول داده تا از محل فروش زمینهای دولتی و همچنین تسهیلات بانکی و تفاهم با کارخانه ذوب آهن اردبیل فرصت تأمین مصالح و تکمیل زیرسازی و روسازی را برای بهرهبرداری از این پروژه فراهم کند که امیدواریم هر چه سریعتر این امر محقق شود.
خادمی افزود: در مجموع یکهزار و 150 میلیارد تومان منابع مالی نیاز داریم تا راه آهن اردبیل – سرچم به بهرهبرداری برسد که قطعا در سرفصلهای مختلف این منابع قابل تأمین خواهد بود.
وی در ادامه سخنان خود خاطر نشان کرد: به شکل واقعبینانه برنامه زمانبندی مالی و اجرایی برای این پروژه با همکاری پیمانکاران طراحی میکنیم تا هر چه سریعتر روند اجرایی را در پروژه شاهد باشیم.
خادمی اضافه کرد: با ارزیابی انجام شده روزانه 20 تن سیمان و تا اسفندماه 12 هزار تن فولاد و میلگرد نیاز داریم که باید نسبت به خرید و تأمین آن از طریق کارخانههای سیمان و تولید آهن و فولاد اقدام لازم انجام شود.
معاون وزیر و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور بیان کرد: این پروژه در بخش زیرسازی 90 درصد پیشرفت دارد که برای تکمیل 10 درصد آن تلاش خواهیم کرد.
وی ادامه داد: 75 کیلومتر ریلگذاری در مسیر راه آهن اردبیل – میانه انجام شده که باید این رقم به 100 کیلومتر میرسید که با سرعت از سمت میانه نیز ریلگذاری را در هفتههای آینده آغاز خواهیم کرد.
انتهای پیام