خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

دوشنبه، 12 خرداد 1404
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

شرایط تأسیس و نحوه اداره پژوهش سراهای دانش‌آموزی اعلام شد

ایسنا | اجتماعی و حوادث | سه شنبه، 02 شهریور 1400 - 09:53
مدیرکل دفتر آموزش متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش از ابلاغ شیوه‌نامه اجرایی پژوهش سراهای دانش آموزی به ادارات کل آموزش و پرورش استان ها خبر داد.
دانش،آموزش،پژوهش،پرورش،آموزي،سراهاي،متوسطه،نظري،تقويت،علوم،د ...

مدیرکل دفتر آموزش متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش از ابلاغ شیوه‌نامه اجرایی پژوهش سراهای دانش آموزی به ادارات کل آموزش و پرورش استان ها خبر داد.
به گزارش ایسنا، عباس سلطانیان اظهار کرد: در اجرای ماده ۱۶اساسنامه پژوهش سراهای دانش آموزی مصوبه جلسه ۹۳۲شورای عالی آموزش و پرورش، شیوه نامه اجرایی پژوهش سراهای دانش آموزی تهیه و در جلسه شورای سیاست گذاری وزارت آموزش و پرورش مطرح و پس از بررسی، به تصویب رسید.
وی افزود: این شیوه نامه،مشتمل بر شرایط تأسیس و نحوه اداره، ارتباطات سازمانی و فراسازمانی، وظایف و اختیارات، منابع و مصارف مالی، نحوه توسعه پژوهش سراهای دانش آموزی و شاخص‌ها، ملاک ها و استانداردهای نظارت و ارزشیابی از این مراکز می باشد که طی بخشنامه‌ای به ادارات کل آموزش و پرورش استان‌ها، ابلاغ شده است.
سلطانیان با اشاره به این که از سال ۱۳۹۱تاکنون تعداد ۶۷۱پژوهش سرای دانش آموزی در مناطق آموزش و پرورش کشور، راه‌اندازی و تأسیس شده است، به نقش مهم پژوهش سراهای دانش آموزی در کشف استعدادها و علائق دانش آموزان اشاره کرد و گفت: هدف از تأسیس پژوهش سراهای دانش آموزی تقویت و تعمیق فرهنگ مطالعه، تحقیق و پژوهش‌های فردی و گروهی در بین دانش‌آموزان؛ شناسایی، جذب و هدایت دانش‌آموزان مستعد و علاقه‌مند متناسب با نیازهای کشور؛ تلفیق دانش نظری و فعالیت‌های عملی و کاربردی؛ تسهیل دستیابی دانش‌آموزان به یافته‌های جدید علمی، پژوهشی و فناوری؛ پرورش خلاقیت و تقویت بنیه علمی و پژوهشی دانش‌آموزان و معلمان؛ حمایت از دانش‌آموزان و هنرجویان پژوهشگر برتر و کارآفرین؛ ایجاد زمینه و تقویت انگیزه حضور مؤثر دانش‌آموزان مستعد در عرصه‌های علمی، فرهنگی، هنری و فناوری در سطح ملّی و بین المللی (جشنواره‌ها، المپیادها و...) است.
مدیرکل دفتر آموزش متوسطه نظری گفت: تنوع‌بخشی به محیط‌های یادگیری، از مهم‌ترین راهکارهای توسعه و غنی‌سازی محیط مدرسه، برای ارائه خدمات و تسهیلات آموزشی و تربیتی بر پایه تنوع استعدادهای تمام دانش‌آموزان در همه دوره‌های تحصیلی(بدون تفکیک و جداسازی آنان)، در فرآیند تعلیم و تربیت رسمی عمومی است.
پژوهش‌سراها، اردوگاه‌ها، خانه‌های فرهنگ، کتابخانه‌های عمومی، نمایشگاه‌ها و موزه‌های تخصصی علوم و فناوری، مراکز کارآفرینی، ورزشگاه‌ها و سایر مراکز مشابه، شبکه‌ای از این محیط‌های یادگیری هستند؛ که تعامل اثربخش مدارس با این محیط‌ها، علاوه بر فراهم‌آوردن زمینه مشاهده و تجربه افزون‌تر و عینی‌ترکردن محتوای آموزشی کتب درسی، در تقویت و توسعه روحیه پژوهشگری، خلاقیت، کارآفرینی و مهارت‌آموزی در دانش‌آموزان علاقه‌مند، تأثیرگذار است.
به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، سلطانیان به اهمیت نقش پژوهش سراها در ترویج، آموزش و ایجاد انگیزه برای حضور دانش آموزان در مسابقات علمی-پژوهشی اشاره کرد و گفت: در دومین دوره مسابقات علمی-پژوهشی بیش از یک میلیون و ۱۵۰ هزار نفر از دانش آموزان دوره دوم ابتدایی، دوره اول متوسطه و دوره دوم متوسطه نظری و فنی و حرفه ای و کاردانش سراسر کشور در ۱۰ محور علوم نوین، علوم انسانی و علوم پایه شرکت کرده‌اند.
انتهای پیام