دانشجویان خارجی در علمی کاربردی مازندران جذب می شوند
آمل- رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی مازندران از اخذ مجوز وفرایند جذب دانشجویان خارجی درمرکز علمی وکاربردی آمل (فولادین ذوب) نخستین بار در سطح این دانشگاه خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، عبدالرضا شیخ الاسلامی ظهر دوشنبه در نشست خبری گفت: مرکز علمی کاربردی فذا شهرستان آمل با برخورداری از کارخانه بزرگ فولادین ذوب وحدود ۲ هزار کارگر وتوانمندی های تخصصی در حوزه آموزش دارد، مجوزهای لازم برای جذب دانشجویان خارجی از سوی دانشگاه جامع علمی وکاربردی کشور داده شده است.
وی افزود: با تکمیل فرایند کارهای اداری، پیش بینی میشود از مهرماه سال ۱۴۰۱ مرکز علمی کاربردی فذا آمل در رشتههای فنی به خصوص ذوب فلزات از کشورهای حاشیه دریای خزر و کشورهای همسایه دانشجو پذیرش کند.
رئیس دانشگاه جامع علمی و کابردی مازندران با اشاره به اینکه مرکزعلمی وکاربردی فذا آمل نخستین مرکز در کشور خواهد شد که جذب دانشجویان خارجی را عملیاتی خواهد کرد، افزود: این مرکز هم اکنون دورههای تخصصی زبانهای خارجه را به عنوان پایلوت استانهای شمالی کشور برگزار و از این حیث در سطح مراکز عملی و کاربردی کشور نمونه شده است.
شیخ الاسلامی، بین المللی شدن مرکز علمی وکابردی فذا آمل را برای برگزاری دورههای تک درس و دورههای رسمی ونیز برگزاری همایشهای بین المللی و منطقهای درسطح مجموعه آموزش عالی درسطح مازندران مثبت وتاثیرگذار دانست.
دورههای مهارتی، هدف گذاری دانشگاه علمی کاربردی در مازندران
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی مازندران همچنین در بخش دیگری از سخنان خود در این نشست خبری، از هدفگذاری این دانشگاه برای دورههای مهارتی و کابردی متناسب با آمایش و نیاز اقلیمی استان خبر داد و گفت، با توجه به رویکرد مهارت آموزی در مراکز علمی کاربردی درسطح استان، در دوسال گذشته تعداد دانشجو در این دانشگاه حدود ۳۰ درصد افزایش داشته وباعث شده تا مازندران جزو استانهای پیشرو در سطح کشور باشد.
شیخ الاسلامی، کاهش دانشجو در کشور را ناشی از تغییر هرم سنی جمعیتی کشور و کاهش انگیزه ادامه تحصیل بین خانوادهها عنوان کرد و گفت: تغییر فرهنگ و رویکرد خانوادهها و کیفیت بخشی در فعالیتهای دانشگاه علمی کاربردی موجب شد شاهد رشد تعداد دانشجویان باشیم.
وی ادامه داد: در راستای کیفی سازی فعالیتهای دانشگاه، مراکز علمی کاربردی در سطح استان، رشتههای مهارتی متناسب با نیاز مازندران افزایش پیدا کرده و دراین راستا ظرفیت سازیهای خوبی شده است.
وی با اشاره به اینکه بحران بیکاری چارهای جز توجه به آموزشهای مهارتی در دانشگاهها باقی نگذاشته و در این زمینه باید فرهنگ سازی شود، افزود: بر اساس آمارها تنها ۲۰ درصد آموزشها به آموزشهای مهارتی اختصاص دارد و در این راستا دانشجویان باید بگونهای تربیت شوند که پس از فارغ التحصیلی، بتوانند شغل ایجاد کنند.
شیخ الاسلامی، با اشاره به اینکه هم اکنون حدود ۱۴ هزار دانشجو در ۲۱ مرکز علمی کاربردی مازندران مشغول به تحصیل هستند، با توجه به نیازجامعه و نیازسنجیهای انجام شده، درشرایط فعلی وآینده نیازجدی به دانش آموخته کاردان و متخصص خواهد بود.
وی توضیح داد، متأسفانه اکنون خلاء اصلی کشور هم نبود کاردان وکارآفرین است که به صورت روال عادی و از روی تجربهای اداره میشود.
وی ادامه داد: با وجود اینکه مازندران از لحاظ کشاورزی وصنایع تبدیلی در کشور مطرح است، متأسفانه اکنون فقط ۴ درصد از دانشجویان درمراکز علمی کاربردی مازندران دررشته کشاورزی مشغول به تحصیل هستند که این دانشگاه درتلاش برای افزایش این درصد با برگزاری دورههای تخصصی و حتی رشتههای مورد نیاز حوزه کشاورزی استان است.