سرانه آسفالت راه روستایی بیجار پایین تر از میانگین استان کردستان است
رییس راهداری و حمل و نقل جادهای شهرستان بیجار با اشاره به ۴۷۰ کیلومتر راه روستایی
این شهرستان از مجموع ۱۰۰۰ کیلومتر راه روستایی از پایین بودن شش درصدی سرانه آسفالت بیجار نسبت به میانگین استان کردستان خبر داد.

ایسنا/کردستان رییس راهداری و حمل و نقل جادهای شهرستان بیجار با اشاره به ۴۷۰ کیلومتر راه روستایی این شهرستان از مجموع ۱۰۰۰ کیلومتر راه روستایی از پایین بودن شش درصدی سرانه آسفالت بیجار نسبت به میانگین استان کردستان خبر داد.
سعید بسطامی رئیس راهداری و حمل و نقل جادهای شهرستان بیجار عصر یکشنبه (۳۱ مردادماه) در نشست خبری با خبرنگاران و فعالان فضای مجازی اظهار کرد: مردم معمولاً راهداری را با برفروبی میشناسند اما فعالیت راهداری در فصلهای دیگر بیشتر از فصل زمستان است و شامل حوزههای راه روستایی، ایمنی حریم و ترافیک و بخش حقوقی میشود.
وی افزود: حمل و نقل در شهرستان بیجار به دلیل معادن حسنآباد یاسوکند، پایانه شرکت سیمان و تولید گندم از نظر درجه بندی سازمان راهداری جزو شهرهای درجه یک ایران است.
بسطامی به تشریح حمل و نقل جادهای در بیجار پرداخت و بیان کرد: حدود شش هزار تن حمل خاک آهن در سال از معادن حسنآباد در شهرستان وجود دارد؛ حدود ۱۴ شرکت باربری در پایانه شرکت سیمان فعال هستند و سه شرکت مسافربری در شهر بیجار و سه شرکت حمل و نقل در حسنآباد یاسوکند و در مجموع ۲۰ شرکت زیر نظر سازمان راهداری مشغول به کار هستند و هر هفته بازدیدهایی از این شرکتها انجام میشود.
رئیس راهداری و حمل و نقل جادهای شهرستان بیجار افزود: شهرستان بیجار ۱۰۰۰ کیلومتر راه روستایی و ۳۷۰ کیلومتر راه اصلی و فرعی دارد؛ شش محور شریانی در بیجار شامل سه محور اصلی بیجار- دیواندره، بیجار- زنجان و بیجار- همدان و سه محور فرعی بیجار- تکاب، بیجار- قروه و بیجار- قیدار هستند که نگهداری از جادهها هزینهبردار است و با افزایش طول جادهها در سالهای اخیر دستگاه و ماشین آلات جدیدی به ما اختصاص ندادند.
وی به فعالیتهای امسال راهداری در بیجار اشاره کرد و گفت: در محور بیجار- دیواندره، بیجار- تکاب و بیجار-همدان به ترتیب حدود ۴۵، ۶۳ و ۳۰ کیلومتر شانهسازی، احیای قنو و ترمیم و تسطیح انجام شد و برنامه آینده ما ترمیم و تسطیح شانه جاده حدود ۵۵ کیلومتر در جاده بیجار- زنجان است.
بسطامی در خصوص حادثهخیزترین جاده در شهرستان عنوان کرد: طی استعلامی که از پلیس راه گرفتیم پرحادثه ترین جاده، جاده بیجار- تکاب است و پرترددترین جاده بیجار- زنجان است؛ در جاده بیجار- تکاب سه پیچ خطرناک را شناسایی کردیم و یکی از این محلهای حادثه خیز در گردنه صلواتآباد اصلاح شد؛ یکی دیگر از این محلها، اتصال راه روستایی علی آباد و آبباریک به جاده اصلی بود که دید کافی در این مکان وجود نداشت که این محل با برداشت خاک با فعالیت حدود ۴۰ روزه اصلاح شد.
وی افزود: تعداد کل دستگاههای ما ۴۰ دستگاه هست و حدود ۳۸ دستگاه ما بالای ۴۰ سال استفاده میشوند و بعضاً با کوچکترین فعالیت نیازمند تعمیر هستند و نقدینگی ما در تعمیرات صفر است و دچار معضل هستیم.
بسطامی با اشاره به هزینه آسفالت راه روستایی، بیان کرد: در حال حاضر ۵۵ کیلومتر راه روستایی آماده آسفالت داریم؛ هزینه آسفالت و قیرپاشی برای هر کیلومتر حدود ۹۵۰ میلیون تومان است و تا زمانی که اعتباری نباشد قادر به انجام آسفالت راه روستایی نیستیم.
وی افزود: در شهرستان بیجار از ۱۰۰۰ کیلومتر راه روستایی حدود ۴۷۰ کیلومتر آسفالت است که نسبت به سرانه آسفالت استان کردستان که ۵۳ درصد است هفت درصد پایینتر است؛ آسفالت راههای روستایی حسین آباد گرگان و آغبلاغ انجام شد و تا چند روز دیگر آسفالت راه روستایی شریفکندی شروع خواهد شد و آسفالت راه روستاهای زیوه و چالاب نیز پس از آن امسال به بهرهبرداری خواهد رسید.
رئیس راهداری و حمل و نقل جادهای شهرستان بیجار در پایان اظهار کرد: دهیاران روستاها به ما مراجعه میکنند و انتظار آسفالت شدن راه روستای خود را دارند؛ متوسط هزینه زیرسازی و آسفالت جاده روستایی به ازای هر کیلومتر ۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان است و برای انجام آسفالت نیاز به اعتبارات داریم؛ امسال قولهایی داده شده که ۳۵۰ میلیارد تومان در حوزه راه روستایی به استان کردستان تزریق میشود اما این اعتبارات فقط قولی است که داده شده و اعتباری که در عمل اختصاص داده میشود از مقدار وعده داده شده کمتر است.
انتهای پیام