خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

یکشنبه، 29 تیر 1404
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

پژوهش‌های راهبردی باید بقایِ اساسی مسائل اقتصادی باشند

ایسنا | استان‌ها | یکشنبه، 31 مرداد 1400 - 09:12
یک مدرس دانشگاه گفت: پژوهش‌های اقتصادی، راهبرد اساسی جهت بقایِ مسائل اقتصادی می‌بایست باشند.
اقتصاد،اقتصادي،دانشگاه،پژوهشي،جبلي،مدرس،مباحث،دانشگاهي،ادامه ...

ایسنا/اردبیل یک مدرس دانشگاه گفت: پژوهش‌های اقتصادی، راهبرد اساسی جهت بقایِ مسائل اقتصادی می‌بایست باشند.
امیر جبلی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: اقتصاد یک موضوع نیست بلکه اقتصاد شریان اصلیِ و چندبعدی حیات همه موضوعات یک جامعه است.
وی با بیان اینکه اقتصاد، موضوع چندبُعدی است، ادامه داد: برای زنده ماندن اقتصاد، تمامی ابعاد علوم باید جهادی ایفای تکلیف کرده و ۸۵ هزار عضو هیئت‌علمی دانشگاه‌های کشور در رشته‌های مختلف، همگی سهمی در تولید اقتصاد، اقتصادسنجی و اقتصاد سازی باید داشته باشند.
وی با مطرح‌کردن این سؤال که چرا در بحران‌ها و رانش‌های اقتصادی، پژوهش‌های اقتصادی غایب هستند یا اینکه کارسازی به‌موقع و کافی برای حل بحران‌های اقتصادی ندارند، تصریح کرد: معمولاً هرم دارایی‌های فکریِ اقتصادی که از مراکز دانشگاهی متولد می‌شوند؛ در حد تئوری باقی ماندند و جایگاه بهره‌مندی از آن در سطوح مختلف جامعه در ترازِ دولت مشخص نیست.
به باور جبلی، شاید عدم تقارن اثرگذاری تکانه‌های اقتصادپژوهی در گسل‌های اقتصادی، ناتوانی مصرف باشد نه بی کیفیتی پژوهش‌ها.
این مدرس دانشگاه افزود: اهمیت کاربردی کردن و اجتماعی کردن دانش اقتصاد می‌بایست موردتوجه باشد چراکه آزمایشگاه و محل رشد علم اقتصاد، جامعه است و قاعدتاً اهمیتش هم بیشتر است.
وی ادامه داد: ۵۰ درصد اعضای هیئت‌علمی دانشگاه‌ها به‌طورجدی وارد مباحث پژوهشی شده‌اند که البته درصد بالایی از این اساتید به‌خاطر قوه قهریه آیین‌نامه دانشگاهی است که به مباحث پژوهشی ورود می‌کنند و مشکل هم دقیقاً همین‌جا است.
این مدرس دانشگاه با بیان اینکه در مدیریت سیستمی و اقتضایی، یکی از ارکان های بسیار مهم رشد و توسعه پایدار، فرمول تفکر درگذشته پژوهیِ اقتصاد همراه تأمل در روند کنونی اقتصاد به‌علاوه توجه به آینده‌پژوهی اقتصاد است، ادامه داد: نزدیک به یک درصد درآمد ملی به مباحث پژوهشی اختصاص‌داده‌شده است و پژوهش‌ها از نظر تأمین اعتبار در حداقل ممکن هستند بنابراین نباید هم توقع چندانی از این حوزه داشت.
جبلی با بیان اینکه منظومه دانشی و آموزشیِ در ایران عدد بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ واحد دانشگاهی و مرکز علمی را نشان می‌دهد که در رشته‌های مختلف، دانش تولید می‌کنند، گفت: تولیدات علمی و پژوهشی ایران از لحاظ کمیت و کیفیت در یک سکوی مناسبی قرار دارند و با ورود ۷ دانشگاه از دانشگاه‌های ایران به جرگه رنکینگ تایمز، عملاً کشورمان وارد صحنه هزار و ۵۰۰ دانشگاه برتر بین ۱۹۳ کشور دنیا شده است.
انتهای پیام