خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

چهارشنبه، 31 اردیبهشت 1404
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

خواندن داستانی به دور از آشفتگی متنی حق خواننده است

ایسنا | استان‌ها | شنبه، 30 مرداد 1400 - 11:54
عضو انجمن نویسندگان کودک و نوجوان گفت :بارنویسی و ویرایش اثر یک، ضرورتی تخصصی و بایسته است و خواننده حق دارد داستانی به دور از آشفتگی های متنی و نوشتاری بخواند.
داستان،داستاني،كوتاه،كتاب،ادبي،نويسنده،انجمن،اشاره،ادامه،نوش ...

ایسنا/ایلام عضو انجمن نویسندگان کودک و نوجوان گفت :بارنویسی و ویرایش اثر یک، ضرورتی تخصصی و بایسته است و خواننده حق دارد داستانی به دور از آشفتگی های متنی و نوشتاری بخواند.
«مرتضی حاتمی» در گفت‌و گو با ایسنا، با اشاره به سخنرانی خود در بیست و دومین نشست انجمن ادبی مهاباد، اظهار کرد: توجه به مفاهیم تربیتی و اخلاقی در داستان از اهمیت زیادی برخوردار است و ضروری است نویسنده این مفاهیم را با بهره گیری از عناصر داستانی و رعایت زبان غیرمستقیم،به مخاطب انتقال دهد.
عضو انجمن نویسندگان کودک و نوجوان ادامه داد:بارنویسی و ویرایش اثر یک، ضرورتی تخصصی و بایسته است و خواننده حق دارد داستانی به دور از آشفتگی های متنی و نوشتاری بخواند.
نویسنده ی مجموعه داستان (بیمارستانی در باغچه) در ادامه به ژانر وحشت،به عنوانی ژانری جذاب برای نوجوانان اشاره کرد و گفت:این ژانر دارای ویژگی های خاص خود است.
ترس،خون آشام، دراکولا، دلهره و جادو، جن، وحشت ، شکنجه آشفتگی های روانی و ذهنی، حضور ارواح از عناصر محتوایی این سبک است و مخاطبان زیادی این سبک داستانی را دنبال می کنند.
تعدادی از نویسندگان هم چون: سیامک گلشیری و حمیدرضا شاه آبادی و مریم عزیزی در این سبک برای نوجوانان کتاب هایی منتشر کرده اند.
وی با اشاره به اهمیت صمیمیت در نوشتار و متون داستانی تصریح کرد:در داستان، هر چه زبان نوشتاری ساده، صمیمی و روان باشد، مخاطب بهتر می تواند با محتوای اثر ارتباط بگیرد و نویسنده می تواند صریح تر و سریع تر اندیشه اش را به خواننده انتقال دهد.
این مدرس ادبیات داستانی در ادامه به قالب داستان کوتاه اشاره کرد و افزود:در داستان کوتاه نمی توان از شخصیت های زیاد و متعدد استفاده کرد، زیرا قالب و ساختار داستان کوتاه نمی تواند تعدد شخصیت بپذیرد و محدود بودن شخصیت ها از ضروریات داستان در قالب کوتاه است.
عضو شورای کتاب کودک در پایان این نشست به بحث سوژه یابی در داستان و شیوه های یافتن ایده و فکر اولیه در داستان پرداخت و ادامه داد:ایده ی اصلی داستان، نقشه ی راه و زیر بنای داستان است و هر چه سوژه تازه جذاب و بکر باشد داستان ماندگارتر خواهد شد.
وی تصریح کرد:خواندن کتاب، یادداشت برداری، دیدن فیلم و کارتون،خاطره نگاری، توحه به محیط پیرامون و توجه به حواس پنج گانه خصوصا بینایی، توجه به رویاها و آرزوها، مناسبت ها و اشتباهات فردی می تواند در انتخاب سوژه های داستانی مفید و کارامد باشد.
در پایان این نشست، از سوی مهمان چند عنوان کتاب مناسب و منحصرا کتاب "۱۰۰۰ جرقه داستانی" (ایده هایی برای نوشتن داستان کوتاه و رمان) نوشته: برایان کوهن به اعضا معرفی کرد.
بیست و دومین نشست انجمن داستان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در مرکز شماره ۲ مهاباد روز سه شنبه ۲۶ مردادماه به مدت ۲ ساعت با حضور مرتضی حاتمی، نویسنده و منتقد ادبی برای اعضا و مربیان ادبی در فضای مجازی به همت واحد کارشناسی ادبی برگزار شد.
انتهای پیام