گرانی با وعده تخفیف؛ کلاه گشاد فروشگاههای زنجیرهای بر سر شهروندان
تخفیفهای عوام فریبانه از تخلفات برخی فروشگاههای زنجیرهی است که موجب انتقاد و گلایه شهروندان شده است، متاسفانه شاهد هستیم برخی فروشگاهها به منظور جلب مشتری اقدام به درج قیمت غیر واقعی روی اجناس میکنند.

تخفیفهای عوام فریبانه از تخلفات برخی فروشگاههای زنجیرهی است که موجب انتقاد و گلایه شهروندان شده است، متاسفانه شاهد هستیم برخی فروشگاهها به منظور جلب مشتری اقدام به درج قیمت غیر واقعی روی اجناس میکنند.
خبرگزاری فارس لرستان- نسرین صفربیرانوند، درج قیمت غیر واقعی کالاها توسط فروشگاههای زنجیرهی عوام فریبی برای جذب و جلب مشتری است، متاسفانه برخی فروشگاههای زنجیرهی با تبلیغ تخفیف از اعتماد مردم سوء استفاده میکنند.
ظرف ماههای گذشته اخباری مبنی بر عرضه کالا با قیمتی بالاتر از نرخ مصوب برای ارائه تخفیف در فروشگاههای زنجیرهی منتشر شده که انتقاد خریداران را به دنبال داشته است، شاهد هستیم فروشگاههای زنجیرهی که تعداد آنها هم کم نیست قیمت واقعی را روی کالا درج نمیکنند و در واقع با مردم صادق نیستند.
شهروندان میگویند: برخی فروشگاههای زنجیرهی در تخلفی آشکار کالاها را گران تر از قیمت درج شده روی بسته میفروشند و این به نوعی کلاهبرداری است.
خلا بازرسی و نظارت توسط دستگاههای متولی باعث شده صاحبان فروشگاههای زنجیرهی به عنوان تامین کننده کالاهای اساسی و غیر اساسی مردم هر اقدامی را که به نفعشان است انجام دهند، امیدواریم دستگاههای متولی به منظور برخورد با متخلفان اقدمات لازم را در دستور کار خود قرار دهند.
به نظر میرسد با توجه به گرانی و تشنجی که در بازار حاکم است متولیان امر باید راهکاری برای آرام کردن بازار اتخاذ کنند و اجازه ندهند برخی سودجویان از فضای ایجاد شده سوء استفاده و به اصطلاح از آب گل آلود ماهی بگیرند.
تخلف فروشگاههای زنجیرهای در خلا نظارت دستگاهها
یکی از شهروندان خرمآبادی میگوید: قیمت درج شده روی یک رب گوجه فرنگی 11 هزار تومان بود در حالی که در صندوق با ده درصد تخفیف 12 هزار و 600 تومان دریافت کرد، فروشگاههای زنجیرهی با این روش ما را برای خرید ترغیب میکنند این یک تخلف است و نمیشود به سادگی از این موضوع عبور کرد.
هانیه محمدی ییان میکند: این کار یک تخلف آشکار است نمی دانم چگونه این موارد از دید مسوولان پنهان مانده ، متاسفانه فروشگاههای زنجیرهی از خلا دستگاههای نظارتی و اعتماد مردم سوء استفاده میکنند.
سوء استفاده از التهاب بازار
یکی دیگر از شهروندان که به شدت از عوام فریبی فروشگاههای زنجیره گلایه دارد، میگوید: در حالی که گرانی و تورم بر بازار حاکم است و مردم در خرید مایحتاج ضروری خود ماندهاند، برخی فروشگاهها از التهاب بازار سوئ استفاده کرده و با درج قیمت غیر واقعی به دنبال جذب و جلب مشتری هستند.
ایرج یاراحمدی میافزاید: دستگاههای نظارتی استان وظیفه دارند فروشگاههای زنجیرهی را رصد کنند و منتظر نباشند مردم تخلفات را گزارش دهند، گاهی هم به گزارشهای ارسالی توجه چندانی نمیشود.
وی تاکید میکند: نمیشود به بهانه گرانی و افزایش قیمت کالا بازار به حال خود رها شود در این میان تکلیف مردمی که با مشکلات متعدد از جمله تورم دست و پنجه نرم میکنند چیست، فروشگاههای زنجیرهی دست فروش نیستند که نتوان عملکرد آنها را رصد کرد.
تخلف وجود دارد
معاون بازرسی سازمان صمت لرستان در پاسخ به گلایه و انتقاد شهروندان مبنی برتخلف فروشگاههای زنجیرهی میگوید: گلایه و انتقاد شهروندان به حق است، اینکه بگوییم تخلف وجود ندارد صحت ندارد در خصوص درج قیمت واقعی در فروشگاههای زنجیرهی مواردی گزارش شده و برخورد هم کردهایم.
یوسف مرادی میافزاید: اینکه برخی فروشگاههای زنجیرهی میگویند تخفیف اما مبلغ بیشتری از مشتری دریافت میکنند از مصادیق گرانفروشی است و تخلف محوب میشود.
وی ادامه میدهد: در واقع فروشگاههای زنجیرهی در صورتی که از قیمت مصوب تخطی کنند گرانفروشی است، اگر تخفیف برای تبلیغ باشد و خلاف واقع این هم تخلف است و درصورت گزارش با آنها برخورد میشود.
مردم تخلفات را گزارش دهند
معاون سازمان صمت لرستان خاطر نشان میکند: انتظار ما از شهروندان این است هر گونه تخلف در بازار از جمله فروشگاههای زنجیرهی را از طریق سامانه 124 اطلاع دهند، زیرا به دلیل تعداد زیاد فروشگاههای زنجیره امکان بازرسی و رصد همه آنها توسط گشتهای ما وجود ندارد.
مرادی در پاسخ به این پرسش که چرا نظارت بر فروشگاههای زنجیرهی آنطور که باید و شاید انجام نمیشود، توضیح میدهد: نظارت را زمانی میتوان اعمال کرد که همه بازار گل و بلبل باشد و تنها موضوع خاص فروشگاههای زنجیره ی باشد و بخواهیم نظارت را در مورد همه کالاها داشته باشیم.
معاون بازرسی سازمان صمت لرستان میگوید: واقعیت این است که در حال حاضر موضوع اصلی نظارت ما بر کالاهای اساسی و ضروری مردم مانند مرغ است تا شاید بتوانیم آن را ساماندهی کنیم.
مرادی تاکید میکند: در حالت عادی برخی فروشگاههای زنجیرهی مطرح که تخلف کردهاند جریمه کلان شده اما در شرایط بحرانی اولویتهای مهمتری وجود دارد و تمرکز ما رصد کالاهای اساسی است، البته مردم با مشاهده هرگونه تخلف موارد را اطلاع دهند بدون شک تیمهای سیار ما رصد میکنند.
انتهای پیام/خ