خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

جمعه، 14 اردیبهشت 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

نقدی بر ایسنای منتقد!

ایسنا | استان‌ها | یکشنبه، 17 مرداد 1400 - 12:54
غیردولتی بودن و ماهیت دانشجویی خبرگزاری ایسنا موجب شده که رویکرد انتقادی در این رسانه پررنگ‌ باشد؛ تا حدی که ایسنا_اصفهان به بهانۀ روز خبرنگار میزگرد خود را به نقد و بررسی عملکرد خود اختصاص داد!
خبرگزاري،رسانه،ايسنا،اصفهان،ميزگرد،خبري،پرداختن،نشر،خبرنگارا ...

ایسنا/اصفهان غیردولتی بودن و ماهیت دانشجویی خبرگزاری ایسنا موجب شده که رویکرد انتقادی در این رسانه پررنگ‌ باشد؛ تا حدی که ایسنا_اصفهان به بهانۀ روز خبرنگار میزگرد خود را به نقد و بررسی عملکرد خود اختصاص داد!
یکی از روزنامه‌نگاران باسابقۀ استان اصفهان به همراه یکی از مدرسان رشتۀ ارتباطات و یکی از خبرنگاران سابق ایسنا_اصفهان، با حضور در میزگرد «نقد و بررسی عملکرد خبرگزاری ایسنا_اصفهان» از نقاط قوت و ضعف این رسانه سخن گفتند.
رضا شکراللهی، دبیر تحریریۀ خبرگزاری ایرنا_اصفهان، در این میزگرد گفت: زمانی ایرنا یگانه خبرگزاری رسمی در ایران بود و یکه‌تاز اما سال ۱۳۷۸، ابوالفضل فاتح خبرگزاری ایسنا را راه‌اندازی کرد و برای اولین بار حس کردیم که رقیبی در کنار ما حضور دارد.
او ادامه داد: از آن سال تاکنون خبرگزاری ایسنا رشد قابل‌توجهی داشته است؛ اوایل کار خبرهای مشکل‌آفرین و مطالبی با سبک‌های نامشخص منتشر می‌کرد اما به‌تدریج حرفه‌ای گرایی در کار این رسانه دیده شد تا جایی که خیلی وقت‌ها احساس کردیم از ما جلوتر است.
این روزنامه‌نگار باسابقه تصریح کرد: سوژه یابی و شکل پردازش سوژه‌ها در این رسانه قابل‌ستایش است تا جایی که باید اعلام کنم ایسنا، بهترین خبرگزاری حال حاضر اصفهان است اما نواقص و کاستی‌هایی هم در کار خود دارد که می‌تواند نسبت به رفع آن اقدام کند.
از دید دبیر تحریریۀ خبرگزاری ایرنا_اصفهان، نکاتی که ایسنا باید برای رسیدن به کمال به آن توجه بیشتری داشته باشد به این شرح بود: پرهیز از شیوه‌های نگارشی کلاسیک و کلیشه‌ای و رفتن به سمت نرم خبر، برگزاری جلسات هفتگی در تحریریه برای نقد و بررسی مطالب منتشر شده، استفاده از یک خط الرسم واحد، فرایند محور بودن در پرداختن به سوژه‌های مهم، موجزنویسی، خوانش چندین‌بارۀ هر مطلب پیش از نشر، درج عنصر زمان در گزارش‌ها، به کارگرفتن نیروی علمی دانشگاه برای پرداختن به معضلات و اختصاص تیتر یک، به مطالبی که ارزش مجاورت دارند.
مهسا آستانه، مدرس رشتۀ ارتباطات و روابط عمومی شرکت آبفای اصفهان نیز که مدتی ساختار محتوایی ایسنا_اصفهان را رصد کرده بود، در این میزگرد گفت: سرویس عکس ایسنا_اصفهان نسبت به سایر استان‌ها فعال‌تر است و میزان نشر فیلم‌های خبری این رسانه نیز به نسبت خوب است و البته جای رشد دارد.
او با تحسین پشتکار خبرنگاران این رسانه در پیگیری مسائل، ایسنا_اصفهان را رسانه‌ای بی‌طرف دانست که در پرداختن به مسائل روز و مشکلات مردم، یک سر و گردن از سایر رسانه‌ها بالاتر است و جا دارد که در قالب پرونده‌های خبری فرایندمدار به بحران‌های استان اصفهان بپردازد.
پیشنهادات آستانه، برای بهتر شدن کیفیت کار خبرگزاری ایسنا در مواردی نظیر: حضور پررنگ‌تر در فضای مجازی، تقویت سرویس شهرستان با جذب خبرنگاران فعال، رفتن به سمت تولید گزارش‌های اقناعی، نشر نظرات منفی در کنار نظرات مثبت، ایجاد بخشی برای دعوت از شهروند خبرنگاران و دریافت سوژه از آن‌ها، ورود جدی‌تر به مسائلی مانند اعتراضات کشاورزان، ایجاد توازن بین خبرهای تولیدی و دریافتی، پرهیز از درج جملات تکراری هنگام نشر سخنرانی مسئولان خلاصه می‌شد.
بعد از پایان سخنان آستانه، نوبت به سمیه قنبری، خبرنگار سابق ایسنا_اصفهان و سردبیر پایگاه خبری رخداد شهر رسید.
او نکات مطرح‌شده را تائید کرد و یادآور شد که رفع خیلی از مشکلات موجود در رسانه، به نیروی متخصص وابسته است که یا نیست و یا هست و تنگناهای مالی اجازۀ جذب و حفظ آن را نمی‌دهد.
قنبری، با اشاره به اینکه هر رسانه رسم‌الخط خاص خود را دارد و خبرنگاری که برای چند رسانه می‌نویسد متوجه این سردرگمی در سطح کلان می‌شود، بر ضرورت بالا بردن سطح آموزش اصحاب رسانه به‌ویژه در شهرستان‌ها تأکید کرد.
خبرنگار سابق ایسنا_اصفهان در ادامه گفت: واضح است که تعداد نیروی متخصص و منابع مالی رسانه‌ها بر میزان کیفیت خروجی آن‌ها تأثیر مستقیم دارد اما ایسنا اصفهان در خیلی از حوزه‌ها نسبت به سایر رسانه‌هایی که ازنظر منابع مالی و تعداد نیرو در سطح بالاتر یا یکسانی قرار دارند، موفق‌تر بوده و توانسته به‌خوبی جریان سازی کند.
سردبیر پایگاه خبری رخداد شهر، سهم عمدۀ خطاهای نگارشی و ویرایشی خبرگزاری‌ها را ناشی از حجم کار زیاد و در اولویت قرار دادن مؤلفۀ سرعت دانست و با مروری بر کیفیت گزارش‌های تصویری و متنی اثرگذار ایسنا_اصفهان در پرداختن به موضوعاتی نظیر کرونا، آب و میراث فرهنگی که اصل فرایندمحوری نیز در آن رعایت شده، بار دیگر بر پیشتاز و جریان ساز بودن این رسانه با توجه به امکانات آن تأکید کرد.
پروانه عبداللهی، سردبیر خبرگزاری ایسنا_اصفهان در پایان میزگرد اعلام کرد که این خبرگزاری کمتر از تعداد انگشتان دو دست نیروی فعال دارد و دبیر تحریریه خبرگزاری ایرنا_اصفهان با شنیدن این جمله، ماجرایی را تعریف کرد که موجب خندۀ همۀ حضار شد.
او گفت: نقل است که زمانی حسنی مبارک، رئیس‌جمهور مصر برای اولین بار به دفتر این شبکۀ خبری رفته و با دیدن فضا و امکانات آن‌ها گفته بود: «همۀ سروصداها از همین قوطی درمی‌آید؟» گویا حکایت ایسنای اصفهان هم همین است!
انتهای پیام