خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

پنجشنبه، 06 اردیبهشت 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

تلف شدن ۷۰ راس کل و بز در حیات وحش پیر حاجات طبس

مهر | استان‌ها | دوشنبه، 11 مرداد 1400 - 13:54
بیرجند- رئیس اداره حفاظت محیط زیست طبس از تلف شدن ۷۰ راس کل و بز در منطقه آزاد پیر حاجات طبس خبر داد و گفت: پایش های گسترده ای در راستای دلیل تلف شدن این تعداد کل و بز در حال انجام است.
محيط،تلفات،منطقه،شهرستان،زيست،طبس،پايش،بز،حفاظت،اداره

به گزارش خبرگزاری مهر، مرتضی تقی زاده اظهارکرد: تلفات نامتعارفی در گونه کل و بز در منطقه آزاد پیرحاجات شهرستان طبس رخ داده است.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان طبس با بیان اینکه بر اساس پایش منطقه آزاد پیر حاجات در شهرستان طبس توسط محیط بانان و گزارشات دریافتی از سوی همیاران افتخاری محیط زیست، شاهد تلفات نامتعارف در حیات وحش منطقه پیرحاجات – کلشانه و میانکوه شده ایم، گفت: این تلفات بیشتر برای گونه شاخص آن کل و بز و قوچ میش بوده است.
وی با بیان اینکه موضوع تلفات حیات وحش در دستور کار و پیگیری این اداره قرار گرفته است، افزود: با هماهنگی انجام شده با دامپزشکی شهرستان، از گونه های کل و بز تلف شده نمونه گیری انجام و برای تشخیص دلیل این تلفات به تهران ارسال شد.
تقی زاده با اشاره به این موضوع که تا زمان مشخص شدن نتایج آزمایشگاه دامپزشکی، نمی توان به طور قطع در این خصوص اظهار نظر کرد، ادامه داد: پایش این منطقه به صورت ویژه در دستور کار ماموران یگان حفاظت محیط زیست قرار گرفته است.
وی تصریح کرد: در حال حاضر محیط بانان با همراهی و همکاری همیاران افتخاری محیط زیست به صورت شبانه روزی در حال پایش زیستگاه های کل و بز در منطقه و دره های منتهی به منابع آبی و آبشخورها و چشمه های طبیعی هستند.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان طبس مجموع لاشه ها و آثار کشف شده قدیم و جدید در منطقه پیر حاجات طی پایش های گسترده ای که انجام شده را ۷۰ راس عنوان کرد و گفت: طی هفته گذشته در مجموع ۵۰ باب چشمه و منابع آبی موجود در این منطقه پاکسازی و با محلول مناسب ضدعفونی شده است.
تقی زاده ادامه داد: در پایش های چهار روز اخیر خوشبختانه لاشه جدیدی مشاهده نشده است.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان طبس پیش بینی کرد اگر چه خشکسالی موجب ضعیف شدن حیات وحش شده، اما ممکن است این تلفات مربوط به کم غذایی و کم آبی باشد لذا با همکاری دامپزشکی در حال بررسی دلیل بیماری هستیم و به محض مشخص شدن دلیل این تلفات موضوع اطلاع رسانی خواهد شد.