خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

جمعه، 07 اردیبهشت 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

نقش کارشناسان آمریکایی و بودجه واشنگتن در شیوع کرونا

فارس | بین‌الملل | دوشنبه، 11 مرداد 1400 - 11:53
در گزارش جمهوری‌خواهان کنگره علاوه بر طرح ادعای آزمایشگاهی بودن کرونا، گفته شده دانشمندان آزمایشگاه ووهان با کمک متخصصان آمریکایی و وجوه دولتی پکن و واشنگتن در حال کار برای تغییر ویروس‌های کرونا به منظور آلوده کردن انسان‌ بودند.
گزارش،ويروس،كرونا،ووهان،چين،آمريكا،آزمايشگاه،اطلاعاتي،نشت،من ...

در گزارش جمهوری‌خواهان کنگره علاوه بر طرح ادعای آزمایشگاهی بودن کرونا، گفته شده دانشمندان آزمایشگاه ووهان با کمک متخصصان آمریکایی و وجوه دولتی پکن و واشنگتن در حال کار برای تغییر ویروس‌های کرونا به منظور آلوده کردن انسان‌ بودند.
به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان آمریکا در گزارشی که روز دوشنبه منتشر شد، ادعا کرده‌اند کفه سنگین‌تر شواهد ثابت می‌کند که همه‌گیری کرونا از یک مرکز تحقیقاتی در چین نشأت گرفته است.
این گزارش همچنین به شواهد فراوانی اشاره می‌کند مبنی بر این که دانشمندان موسسه ویروس‌شناسی ووهان با کمک متخصصان آمریکایی و وجوه دولتی چین و ایالات متحده در حال کار برای تغییر ویروس‌های کرونا به منظور آلوده کردن انسان‌ها بودند و این دستکاری می‌تواند پنهان بماند.
«مایک مک‌کال» عضو ارشد جمهوری‌خواه در کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان گزارش اعضای جمهوری‌خواه این کمیته را منتشر کرد.
این گزارش خواستار تحقیقات دو حزبی در خصوص ریشه‌های همه‌گیری کرونا شده که تاکنون ۴.۴ میلیون نفر را در سراسر جهان کشته است.
چین فرضیه نشت ویروس کرونای اصلاح شده به لحاظ ژنتیکی از مرکز ووهان را تکذیب و همچنین ادعای سرپوش گذاشتن را رد می‌کند.
فرضیه دیگر این است که همه‌گیری به دلیل ویروس حیوانی ایجاد شده که احتمالاً از بازار غذاهای دریایی در نزدیکی موسسه ویروس‌شناسی ووهان به انسان منتقل شده است.
در ادامه این گزارش ادعا شده «ما اکنون معتقدیم که زمان آن رسیده به طور کامل بازار غذای دریایی به عنوان منشأ را رد کنیم.
ما همچنین معتقدیم کفه سنگین‌تر شواهد اثبات می‌کند ویروس از موسسه‌ ویرس‌شناسی ووهان نشت کرده و این اتفاق در زمانی قبل از ۱۲ سپتامبر ۲۰۱۹ رخ داده است.»
در این گزارش به آنچه اطلاعات جدید و گزارش نشده درباره پروتکل‌های ایمنی در آزمایشگاه، از جمله درخواست ژوئیه ۲۰۱۹ برای بررسی و تغییر ۱.۵ میلیون دلاری سیستم تصفیه زباله‌های خطرناک این مرکز، که کمتر از دو سال قدمت داشته، اشاره شده است.
این گزارش در حالی است که در ماه آوریل عالی‌ترین سازمان اطلاعاتی ایالات متحده اعلام کرد که با این اجماع علمی موافق است که ویروس ساخته دست بشر یا اصلاح ژنتیکی نیست.
در ماه مه جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا به آژانس‌های اطلاعاتی این کشور دستور داد تلاش‌های خود را برای یافتن منشأ ویروس تسریع کرده و ۹۰ روز بعد گزارش ارائه کنند.
به نوشه رویترز، یک منبع آگاه به ارزیابی‌های اطلاعاتی فعلی گفت که جامعه اطلاعاتی ایالات متحده به نتیجه‌ای نرسیده است که آیا منشأ این ویروس از حیوانات بوده یا از آزمایشگاه ووهان.
پیش از این «ژائو لیجیان» سخنگوی وزارت امور خارجه چین تلاش آمریکا برای سیاسی‌سازی ردیابی خاستگاه ویروس کرونا را محکوم کرد.
وی گفت آمریکا با انداختن بار مسئولیت خود بر گردن دیگران تلاش می‌کند دیگر کشورها را بدنام کند.
این دیپلمات چینی در واکنش به اظهارات آمریکایی‌ها افزود واشنگتن احترامی برای دانش و عدالت قائل نیست.
چین و آمریکا از زمان ریاست جمهوری «دونالد ترامپ» وارد جنگ اقتصادی شدند و این منازعات به حوزه‌های دیگر نیز کشیده شده است.
از زمان شیوع ویروس کرونا نیز دولت آمریکا بارها چین را متهم به انتشار این بیماری کرده و تئوری ثابت نشده نشت این ویروس از آزمایشگاه ویروس‌شناسی شهر ووهان را مطرح کرده است.
با این حال تیم تحقیقاتی سازمان جهانی بهداشت پس از چند هفته حضور در چین، این فرضیه را تا حد زیادی بعید دانست.
انتهای پیام/