خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

جمعه، 07 اردیبهشت 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

چالش صنعت دام و طیور با اجماع دولت و تشکل‌ها حل شدنی است

باشگاه خبرنگاران | اقتصادی | شنبه، 09 مرداد 1400 - 19:12
صدردادرس گفت: برای رفع مشکلات صنعت دام و طیور باید برنامه‌ریزی دقیق در این حوزه انجام شود و اجماع بین حوزه اقتصادی دولت و تشکل‌ها صورت گیرد.
دام،دولت،سبك،حوزه،سيب،عامل،اتحاديه،كشاورزي،مدير،زميني،ادامه، ...

مدیر عامل اتحادیه دام سبک:
به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، افشین صدردادرس مدیر عامل اتحادیه دام سبک در نشست خبری امروز با اشاره به بی توجهی دولت به هشدار‌های مکرر تشکل‌ها اظهار کرد: علی رغم هشدار‌های مکرر تشکل‌ها در ۲ سال اخیر، دولتمردان به راه خود ادامه دادند که هم اکنون روند تخریب آن را در تمامی زیربخش های کشاورزی از جمله دام، طیور، زراعت و ...
شاهد هستیم.
وی افزود: لازم است که تمامی نهاد‌ها و بنیاد‌ها پای کار بیایند و با مدیریت واحد بخش کشاورزی را سرو سامان دهند.
صدر دادرس ادامه داد: اگر ما فکر کنیم دولت آینده یک شبه قادر به ساماندهی اوضاع خواهد بود، خوش خیالی است و همواره نیاز است که برنامه‌ریزی دقیق در این حوزه انجام شود و به عبارت دیگر اجماع در حوزه اقتصادی دولت، تشکل‌ها و صنوف برای رفع مشکلات صورت گیرد.
مدیر عامل اتحادیه دام سبک گفت: از نهادها، ارگان‌ها و بنیاد‌هایی که خارج از دولت هستند، اما فعالیت اقتصادی می‌کنند و در بخش کشاورزی فعال هستند، دعوت می‌شود تا با استفاده از اعتبارات و ظرفیت‌هایی که دارند، دام‌ها را خریداری و نگه داری کنند و بتدریج وارد بازار کنند چرا که شرکت پشتیبانی امور دام با محدودیت اعتبارات دولتی قادر به خرید مازاد دام نیست، درحالیکه رکود بازار دام سبک و سنگین از جمله چالش‌های پیش روی دامداران است.
وی درباره طرح جدید دولت و جایگزین کردن سیب زمینی به جای علوفه گفت: از سیب زمینی به عنوان خوراک دام استفاده می شد، اما باید مراقبت‌های زیادی در این حوزه همچون رعایت جیره غذایی دام سبک و سنگین باید انجام شود.
به عنوان مثال در سیب زمینی‌هایی که رگه‌های سبز دارند، ماده سمی به نام سولانین وجود دارد که مصرف آن برای دام بسیار خطرناک است.
مدیر عامل اتحادیه دام سبک ادامه داد: مصرف سیب زمینی سالم بسته به جیره دام محدودیت دارد و استفاده از آن در طولانی مدت مشکلات گوارشی جدی برای دام‌ها ایجاد می‌کند.
به گفته وی، برای مصرف سیب زمینی به عنوان خوراک دام حتما باید آن را خرد کرد، ضمن اینکه تنها برای دام‌های پروار به مدت محدود می‌توان استفاده کرد.
خرید توافقی دام مازاد راهی برای نجات دامداران از بحران فعلی
در ادامه نشست جواد آزاد مدیر عامل اتحادیه سراسری صنعت دامپروران کشور درباره راهکار‌های پیشنهادی برای دولت سیزدهم به منظور حل بحران‌های صنعت دام و طیور گفت: در حوزه دام فوری‌ترین اقدامی که دولت می‌تواند انجام دهد آن است که از دامدارانی که هنوز دام مولد دارند، حمایت کند و اجازه ندهد آن‌ها دام خود را بفروشند.
وی خرید توافقی دام‌های مازاد را یکی از اصلی‌ترین راه‌های حمایت از دامداران اعلام کرد و گفت: ما در حوزه کشاورزی، ۲۳ میلیون تن ضایعات داریم که با مطالعه و کار در این حوزه می‌توان آن‌ها را تبدیل به خوراک و برای دام‌های پرواری استفاده کرد.
انتهای پیام/