خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

دوشنبه، 29 اردیبهشت 1404
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

«کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات در برنامه درسی»

ایسنا | دانش و فناوری، فرهنگی و هنری، اقتصادی | سه شنبه، 05 مرداد 1400 - 18:52
کتاب «کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات در برنامه درسی» نوشته فرهاد سراجی و محمد عطاران منتشر شد.
برنامه،درسي،فناوري،كتاب،فاوا،اطلاعات،ارتباطات،يادگيري،كاربرد ...

کتاب «کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات در برنامه درسی» نوشته فرهاد سراجی و محمد عطاران منتشر شد.
به گزارش ایسنا، این کتاب در ۱۹۳ صفحه، با شمارگان ۵۰۰ نسخه و قیمت ۳۲ هزار تومان توسط سازمان سمت و با همکاری شورای عالی انقلاب فرهنگی منتشر شده است.
در معرفی ناشر از کتاب «کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات در برنامه درسی» آمده است: کتاب از هشت فصل تشکیل شده است.
در فصل اول قابلیت‌های فاوا، نسل‌های چهارگانه وب و اَشکال مختلف برنامه درسی با تأکید بر برنامه‌های درسی مجازی ارائه شده‌اند.
همچنین رویکردهای متعدد درباره چگونگی تلفیق این قابلیت‌ها با برنامه درسی در سطوح طراحی و اجرا از منظر مدیریتی، برنامه‌ای، آموزشی، سازمانی، ایدئولوژیک و فرهنگی بررسی شده‌اند.
در پیشگفتار این کتاب می‌خوانیم: «عصر حاضر متأثر از فناوری‌های برساخته انسان است؛ فناوری‌هایی که تمام ابعاد حیات بشر را تحت تأثیر قرار داده و چگونگی زندگی، کار، آموزش، گذران اوقات فراغت، سفر، تجارت و امثال این‌ها را متحول کرده‌اند.
فناوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا) یکی از تأثیرگذارترین فناوری‌هایی است که به‌خصوص تعلیم و تربیت را تحت‌الشعاع خود قرار داده است.
این فناوری با داشتن قابلیت‌هایی همچون تعامل ناهم‌زمان، دسترسی به منابع اطلاعاتی، ارتباط هم‌زمان، چندرسانه‌ای، شخصی‌سازی و از بین بردن فاصله‌های مکانی دامنه پوشش تعلیم و تربیت را به اَشکال مختلف گسترش داده است.
در پرتو این فناوری دامنه و وسعت تجارب یادگیری افراد از کلاس درس فراتر رفته و اَشکال جدیدی از آموزش مانند آموزش مجازی و ترکیبی به‌وجود آمده‌اند.
با این قابلیت‌ها برنامه ‌درسی می‌تواند از محتوای متنی به محتوای چندرسانه‌ای و تعاملی، از محتوامحوری به فعالیت‌محوری، از معلم‌محوری به شاگردمحوری، از مکان‌محوری به یادگیری سیار و همه‌جایی و از انتقال اطلاعات به ساخت دانش تغییر پیدا کند.
توسعه و تلفیق این فناوری در برنامه ‌درسی موجب شده است تا در زمان‌هایی مانند شیوع ویروس کرونا، آلودگی هوا، سیل، زلزله و امثال آن که امکان تشکیل کلاس‌های حضوری مقدور نیست، آموزش با شرایط و کیفیت متفاوت تداوم داشته باشد.
بر این اساس تلفیق این فناوری در برنامه ‌درسی، چیستی و چگونگی آن را با مسائل و چالش‌های تازه‌ای روبه‌رو کرده و کتاب حاضر درصدد تبیین این مسائل و نحوه مواجهه با این چالش‌ها نگاشته شده است.»
همچنین در پشت جلد کتاب «کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات در برنامه درسی» آمده است: «توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا) ماهیت برنامه درسی، وظایف معلم، یادگیرنده و رسالت مدارس و دانشگاه‌ها را تغییر داده است.
طراحان برنامه درسی و معلمان با درک صحیح قابلیت‌ها و ویژگی‌های این فناوری می‌توانند گام‌های مثبتی برای ارتقای کیفیت برنامه درسی بردارند.
در همین راستا آن‌ها باید با ویژگی‌ها و قابلیت‌های فاوا، نظریه‌های یادگیری مرتبط با فاوا، ابزارها و فناوری‌های یادگیری و اشکال مختلف برنامه درسی مبتنی بر فاوا مانند برنامه درسی مجازی، ترکیبی، موک‌ها و نحوه ارزش‌یابی آن‌ها آشنا شوند.
هدف اصلی این کتاب معرفی ابعاد، ویژگی‌ها، نحوه طراحی و تولید، معرفی مدل‌ها و کاربردهای مختلف فاوا در برنامه درسی است.»
کتاب حاضر برای دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد رشته علوم تربیتی (گرایش برنامه‌ریزی درسی) به عنوان منبع اصلی درس «کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات در برنامه درسی» به ارزش ۲ واحد تدوین شده است.
انتهای پیام