توانایی مراکز آموزش علمی کاربردی در تربیت کارآفرینان بالفعل
رئیس مرکز علمی کاربردی شهرداری تبریز گفت: مراکز آموزشی علمی کاربردی با برنامههای آموزشی خاص میتوانند با تغییر بینش و نگرش افراد و تجهیز آنها به دانش و مهارتهای خاص، راهی که افراد گذشته احتمالا با سعی و خطا و گذشت زمان طولانی به آن میرسند را، بسیار کوتاه کنند و با سرعت یک کارآفرینی بالقوه را به کارآفرینی بالفعل تبدیل کنند.

ایسنا/آذربایجان شرقی رئیس مرکز علمی کاربردی شهرداری تبریز گفت: مراکز آموزشی علمی کاربردی با برنامههای آموزشی خاص میتوانند با تغییر بینش و نگرش افراد و تجهیز آنها به دانش و مهارتهای خاص، راهی که افراد گذشته احتمالا با سعی و خطا و گذشت زمان طولانی به آن میرسند را، بسیار کوتاه کنند و با سرعت یک کارآفرینی بالقوه را به کارآفرینی بالفعل تبدیل کنند.
علیرضا سلطانی در گفتوگو با ایسنا، با اشاره به تاسیس مرکز آموزش علمی کاربردی شهرداری تبریز با جذب ۱۰۰ نفر دانشجو از سال ۸۸، اظهار کرد: این مرکز فعالیت خود را با هدف آموزش و پرورش نیروهای متخصص در حوزه مدیریت شهری و ارتقای سطح دانش و توان فنی پرسنل شهرداری آغاز کرده و دورههای آموزشی کوتاه مدت و بلند مدت را به صورت مداوم برگزار میکند.
وی افزود: فعالیت این مرکز علمی کاربردی در سه رشته حسابداری، معماری و فناوری اطلاعات در مقطع کاردانی آغاز شده و اکنون به ۹ رشته تحصیلی در تخصصهای مورد نیاز شهرداریهای شمالغرب کشور رسیده است.
طی سالهای اخیر با توجه به نیازهای شهرداری و سیاستهای دانشگاه جامع علمی کاربردی، رشتههای بسیاری نظیر حقوق اداری، مدیریت فرهنگی، روابط عمومی، مدیریت اداری، مهندسی عمران و ....
به این مرکز اضافه شدهاند.
وی با اشاره به تحصیل ۳۰۰ دانشجو در نیمسال تحصیلی کنونی این مرکز، گفت: در طول سال گذشته حدود ۵۰ مدرس خبره و آموزشی در این مرکز مشغول به تدریس بوده و از زمان تاسیس تاکنون نیز ۲۵۰۰ نفر در سطح کاردانی و کارشناسی از این مرکز فارغ التحصیل شدهاند.
سلطانی در خصوص امکانات و فضای آموزشی این مرکز علمی کاربردی، تشریح کرد: امکانات این مرکز شامل وجود کلاسهای مجهز به ویدئو پروژکتور، سالن همایش ۱۳۰ نفری، سایت آموزشی، کارگاههای معماری، سالن کنفرانس و سایر تجهیزات لازم آموزشی است که در کنار آنها، این مرکز با امضای تفاهم نامه با شهرداری تبریز از امکانات شهرداری نظیر کارگاه و آزمایشگاههای عمران، سالنهای ورزشی، پروژههای عمرانی در حال ساخت و ...
استفاده میکند.
وی در خصوص موفقیتهای کسب شده توسط مرکز علمی کاربردی شهردی تبریز نیز گفت: کسب رتبه برتر در بین مراکز آموزشی کشور در سالهای ۹۹ و ۱۴۰۰ از موفقیتهای بزرگ این مرکز به شمار میرود که در کنار آن، طی سالهای اخیر توانستیم در جشنوارههای مختلفی چون حرکت، رویش، قرآن و عترت و انواع جشنوارههای ورزشی صاحب چندین مقام کشوری و استانی شویم.
وی ادامه داد: این مرکز آموزشی در حوزههای صنعت، فرهنگ و هنر و مدیریت و خدمات اجتماعی مشغول فعالیت بوده و اکنون رشتههای مقاطع کاردانی و کارشناسی رشتههای مدیریت امور اداری، روابط عمومی، معماری، شهرسازی و مهندسی عمران در این مرکز تدریس میشوند.
امتیازات پذیرفتهشدگان در مرکز آموزش علمی کاربردی شهرداری تبریز
رئیس مرکز آموزش علمی کاربردی شهرداری تبریز اظهار کرد: از جمله امتیازات این مرکز برای پذیرفته شدگان خود میتوان به استفاده از اساتید مجرب، متعهد و با تجربه در کلیه رشتههای تحصیلی، برگزاری کارگاههای عملی و بازدیدهای تخصصی از پروژههای شهری اشاره کرد.
وی با اشاره به تداوم آموزشهای این مرکز در بستر مجازی سامانه lms طی دوران شیوع کرونا، افزود: در کنار برگزاری کلاسها به صورت غیر حضوری، تا حد امکان کلاسهای عملی در کارگاهها و آزمایشگاههای مربوطه و با رعایت فاصله گذاری اجتماعی در زمانهایی که مجوزهای لازم از طرف دانشگاه جامع علمی کاربردی و وزارت بهداشت صادر شده، برگزار میشود.
اقدامات دفتر کارآفرینی مرکز
وی در خصوص فعالیت دفتر کارآفرینی این مرکز، اظهار کرد: دفتر کارآفرینی این مرکز در کنار معرفی دانشجویان کارورزی به محل کار، به صورت فعالانه با برگزاری کارگاههای آموزشی، وبینارهای تخصصی و بازدیدهای علمی مشغول فعالیت هست و اکنون این مرکز علمی کاربردی دارای مرکز نوآوری مبلمان شهری بوده و رویداد شتاب "آرمان شهر تبریز" در سال ۹۸ و رویداد "طراحی مبلمان شهری با رویکرد پدافند غیر عامل" توسط این مرکز برگزار شده است.
سلطانی با اشاره به معرفی مشاغل نو با رویکرد کارآفرینی برای هنرآموزان آموزش و پرورش در این دفتر کارآفرینی، افزود: این مرکز آموزشی با راه اندازی واحد کارآفرینی، برگزاری استارتاپهای مختلف در حوزه شهری، معماری و ...
از ایدهها و طرحهای دانشجویان، حمایتهای مادی و معنوی انجام داده و سعی در تربیت افراد متخصص و ماهر دارد؛ همچنین به واسطه دسترسی شهرداری به کارگاههای سطح شهر، امکان بازدید و حتی تجربه کاری برای دانشجویان فراهم شده که این امر نقش بسزایی در تربیت کارآفرینان دارد.
وی ادامه داد: برگزاری نمایشگاه و بازدید از کارگاههای مختلف، بازدید از کارخانجات بتن و آسفالت، مشاوره دانشجویی جهت ورود به بازار کار و یا ادامه تحصیل بر اساس شرایط نیاز دانشجو، همکاری با مرکز نوآوری کارآفرینی و توسعه مهندسی راه و ساختمان در راستای انجام کارورزی و ورود به بازار کار دانشجویان علاقمند و آشنایی با بازار کار حرفهای، تشکیل دفتر طراحی در مرکز نوآوری بنیاد بتن جهت ورود به کار حرفهای و ایجاد بستر اشتغال برای دانشجویان ( ارتباط با صنعت و دانشگاه) از جمله اقدامات شاخص دفتر کارآفرینی این مرکز علمی کابردی بوده است.
وی افزود: تفاهم نامهای با مرکز نوآوری، کارآفرینی و توسعه مهندسی صنعت ساختمان منعقد شده و در حال پیگیری تفاهم نامه همکاری با مدارس و آموزش و پرورش جهت ارتباط بیشتر دانش آموزان و هنر جویان با مرکز علمی کاربردی شهرداری تبریز و آشنایی بیشتر با فعالیتهای مهارتی دانشگاه هستیم.
رئیس مرکز علمی کاربردی شهرداری تبریز با اشاره به انجام مصاحبه با دانشجویان و مدرسان کارآفرینی جهت اطلاع رسانی و آشنایی بیشتر با مبحث کارآفرینی، گفت: در سال آتی استارتآپهایی در حوزه شهری و معماری برگزار میکنیم و همچنین برگزاری وبینارهای مرتبط با رشتههای دایر در مرکز و و بینارها و مسابقاتی در حوزه شهری و معماری با همکاری آموزش و پرورش و مدارس سطح شهر در دستورکار قرار دارد.
وی افزود: از جمله برنامههای دیگر دفتر کارآفرینی این مرکز میتوان به شرکت در نمایشگاههای کار آفرینی، آماده کردن دانشجویان جهت شرکت در مسابقات معتبر، بازدید از پروژههای شهری و مکانهای تاریخی سطح شهر و استان، کارخانجات و مراکز تولیدی صنعتی و انجام مصاحبه و برگزاری وبینار برای اساتید و دانشجویان جهت ارتباط بیشتر کارافرینان با یکدیگر و آشنایی با نرم افزارها و تکنیکهای درآمد زا اشاره کرد.
وی با اشاره به فعالیت مرکز نوآوری در این مجموعه، گفت: دفتر کارآفرینی مرکز سعی کرده تا برگزاری استارتاپها و وبینارها را هم راستا با مرکز نوآوری برگزار کند و ارتباط با واحدهای صنعتی و اجرایی را در این حوزه برای علاقه مندان فراهم کند و همچنین در تجاری سازی محصول و معرفی به سازمانهای مرتبط نقش موثری را داشته باشد.
فلسفه وجودی مراکز علمی کاربردی، تاکید بر مهارت آموزی
سلطانی متذکر شد: رسالت و فلسفه وجودی مراکز علمی کاربردی یا همان دانشگاههای نسل سوم از همان ابتدای سال تاسیس، تاکید بر مهارت آموزی و روشی برای ایجاد شغل و در درجات بالا، کارآفرینی است.
وی تاکید کرد: دانشگاههای نسل سوم جهت بهره برداری از دانش فنی، علاوه بر وظایف معمول آموزش و پژوهش، مهد فعالیتهای نوین کارآفرینی هستند.
این دانشگاهها به عنوان دانشگاههای شبکهای، در ارتباط با صنعت، مراکز R&D تامین کنندگان مالی، ارائه دهندگان خدمات تخصصی و واسطه چرخه دانش بوده و مراکز علمی کاربردی نیز در جهت تربیت نیروهای مهارتی تا حد قابل توجهی توانسته علم و صنعت را به هم نزدیک و شکاف بین این دو را پر کند.
وی در خصوص تحقق برنامههای ابلاغی از طرف دانشگاه جامع علمی کاربردی در تحقق اهداف دانشگاههای نسل سوم، تصریح کرد: اکثر برنامههای ابلاغی از طرف دانشگاه جامع علمی کاربردی در هدف مهارت محوری و کارگاهی کردن آموزشها است و تاکید دانشگاه جامع بر ارتباط مراکز با صنایع و کار خانجات در چند سال اخیر بیش از پیش بوده است که این امر در درازمدت تحقق اهداف دانشگاههای نسل سوم را به ارمغان خواهد آورد.
رئیس مرکز علمی کاربردی شهرداری تبریز افزود: پیگیری دانشجویان فارغ التحصیل یکی از دیگر برنامههای دانشگاه در طی سالهای گذشته بوده که برابر گزارشات، میزان جذب این افراد در صنعت و کارخانجات نشان از تحقق این هدف را دارد.
فارغ التحصیلان مرکز، در اولویت استخدام برای صنعت
وی با تاکید بر لزوم فعالیت بیشتر مراکز نوآوری دانشگاهها برای حمایت و توسعه فرهنگ کارآفرینی، اظهار کرد: آموزشهای عملی در محیط کار واقعی، این امکان را به دانشجویان میدهد که با فرایند کارها از نزدیک آشنا و درگیر شده و در نهایت منجر به ارتقای کیفیت شغلی به واسطه کاربردی بودن آنها شود.
فارغ التحصیلان این مراکز به دلیل اخذ مهارت در حوزه رشته تحصیلی همیشه در اولویت استخدام نیروی انسانی برای صنعت و سایر حوزهها می باشند.
وی با اشاره به وضعیت بازارکار در سالهای آتی، گفت: در آیندهای نزدیک دنیا با چالشی تحت عنوان نیروی ماهر و متخصص روبه رو خواهد شد که شاید برای پیدا کردن یک لوله کش ماهر باید ساعتها وقت و هزینه زیادی صرف شود، بنابراین نقش آموزشهای مهارتی بیش از پیش خود را نمایان کرده و هر فرد که قابلیت و توانایی لازم را داشته باشد، به مراتب در بازار کار و زندگی موفق تر بوده و جوانان نیز بایستی هدف و آینده خود را با این نوع دیدگاه ترسیم کنند و از الان به فکر دانش اندوزی همراه با مهارت آموزی باشند.
وی افزود: دانشجویانی که امسال به دانشگاه وارد میشوند، باید قبل از هر چیزی، هدف از اخذ مدرک را برای خود ترسیم کنند و اگر دنبال اخذ مهارت و شغلی هستند حتما دانشگاهها و رشتههایی را انتخاب کنند که بیشترین ارتباط را با صنعت و بازار کار را دارند و این امر در سایه توسعه و ترویج دانشگاههای نسل سوم همچون دانشگاه علمی کاربردی خواهد بود .
انتهای پیام