خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

شنبه، 01 اردیبهشت 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

رایزنی سیسی و جانسون در مورد همکاری امنیتی، پرونده‌های لیبی، فلسطین و ​​سد النهضه

ایسنا | بین‌الملل | چهارشنبه، 30 تیر 1400 - 07:53
عبدالفتاح السیسی ، رئیس جمهور مصر ، عصر سه شنبه در تماس تلفنی با بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس با وی درباره پرونده‌های همکاری امنیتی، مبارزه با تروریسم و ​​سد النهضه گفتگو کرد.
مصر،انگليس،همكاري،وزير،النهضه،ليبي،تماس،اهميت،عادلانه،غزه،نو ...

عبدالفتاح السیسی ، رئیس جمهور مصر ، عصر سه شنبه در تماس تلفنی با بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس با وی درباره پرونده‌های همکاری امنیتی، مبارزه با تروریسم و ​​سد النهضه گفتگو کرد.
به گزارش ایسنا، به نقل از القدس العربی، سخنگوی ریاست جمهوری مصر در بیانیه‌ای اعلام کرد این تماس از سوی نخست وزیر انگلیس صورت گرفت.
وی گفت: در این تماس در مورد اهمیت تقویت و توسعه همکاری مصر و انگلیس در زمینه‌های امنیتی ، نظامی و اطلاعاتی، به ویژه در زمینه مقابله با تروریسم، مهاجرت غیرقانونی و امنیت مرزها، و همچنین چشم انتظار ارتقای همکاری اقتصادی، توافق شد.
در مورد مساله آب و هوا دو طرف بر اهمیت تقویت همکاری مشترک در مورد جلسه بعدی سازمان ملل در مورد تغییرات آب و هوایی که در پایان سال جاری به میزبانی انگلیس برگزار می‌شود ، تأکید کردند.
در مورد مساله فلسطین نیز نخست وزیر انگلیس ابتکار مصر برای بازسازی نوار غزه با اختصاص 500 میلیون دلار به این روند و تحکیم آتش بس بین اسرائیل و نوار غزه را ستود.
در مورد سد النهضه هم سیسی بر موضع قاطع مصر به پایبندی به حقوق تاریخی خود در مورد آب‌های نیل و حفظ امنیت آبی مصر در حال حاضر و در آینده تأکید کرد و در این زمینه خواهان حمایت جامعه جهانی از مصر از طریق فشار آوردن جهت آغاز روند مذاکرات به طور جدی و با یک اراده سیاسی واقعی تا دستیابی به توافق جامع ، عادلانه و قانونی الزام آور در مورد پر کردن سد النهضه و بهره برداری از آن شد.
نخست وزیر انگلیس هم متقابلا حمایت خود را از تلاش برای از سرگیری روند مذاکره به منظور دستیابی به یک راه حل عادلانه در این باره اعلام کرد.
همچنین در مورد آخرین تحولات در لیبی و اهمیت پیشبرد روند سیاسی انتقالی در این کشور تبادل نظر شد.
دو طرف بر لزوم خروج شبه نظامیان و نیروهای خارجی از لیبی و حفظ تمامیت ارضی لیبی و یکپارچگی نهادهای ملی آن تاکید کردند.
انتهای پیام