خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

جمعه، 07 اردیبهشت 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

آنچه بی خیالی بر سر مردم استان های جنوبی آورد / کرونا از همه چیز به ما نزدیک تر است

باشگاه خبرنگاران | استان‌ها | چهارشنبه، 30 تیر 1400 - 07:06
کرونا دیگر نیاز به معرفی ندارد همه ما آن را می شناسیم و می دانیم هر آنچه که توانست داغ بر روی دل های ما گذاشت.
بيمارستان،كرونا،استان،سيستان،ويروس،بيماران،داخل،ماسك،زاهدان، ...

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، هوا گرم است و طاقتم طاق شده ، از انتظار خسته شده ام در لحظه تصمیم می گیرم به راهروهای دیگر سر بزنم هر چقدر که قدم بر می دارم ناامیدتر می شوم حتی یک تخت خالی نیست تا همکارم را که در جریان کار مبتلا به کرونا شده است بستری کنم واقعا تعجب می کنم هیچ وقت فکرش را هم نمی کردم که روزی پیش بیایید دنبال تخت خالی اینگونه سرگردان شوم.
کمی فکر می کنم بله این همان تحفه کروناست این بار اما از نوع دلتایش .
دوباره راه می افتم آرامتر قدم بر می دارم طول و عرض بیمارستان را وجب به وجب می گردم این جا اوضاع خوب نیست صدای ناله بیماران و همراهانشان هر کسی را غمگین می کند برخی از آنها به راحتی نفس نمی کشند ، آری اینجا بیمارستان علی بن ابیطالب زاهدان است آیا خبر دارید داخل بیمارستان چه خبر است؟
از کسانی که آنجا هستند می پرسم بیمارستان دیگری نیست می گویند هست اما حجم مبتلایان زیاد است حتی کار به برپایی بیمارستان صحرایی توسط سپاه هم رسیده است اما چیزی که خوب نیست افزایش تعداد مبتلایان است.
تلاش هایم نتیجه نداد همکارم را از داخل بیمارستان بیرون آوردم تا حداقل از هوای آلوده بیمارستان در امان باشد و به چند ورق قرص رضایت دادیم اما علت این رضایت چیز دیگری بود نه خستگی ما .
نگاه ما به آن اوضاع نگاهی همراه با نوعی خودخوری بود چرا که دیدن وضعیتی به این شکل حالمان را خرابتر کرد بله ما رضایت دادیم یک تخت حداقل بیشتر خالی باشد تا شاید بتواند مرهمی بر درد بیماران کرونایی این شهر باشد آنها که این روزها بزرگترین نعمت را علاوه بر نفس کشیدن داشتن بیمارستان هایی با امکانات زیاد می دانند .
شمار فوتی‌های کرونا در سیستان وبلوچستان از مرز ۲ هزار نفر گذشت
سیدمحمد هاشمی‌شهری رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: با اضافه شدن یک‌هزار و ۴۷۹ مورد جدید مبتلا به کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته، شمار مبتلایان به این ویروس در سیستان و بلوچستان به ۸۱ هزار و ۵۱۳ نفر رسید.
وی با بیان اینکه ۸۵۷ بیمار حاد تنفسی و۴۳۶مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های سیستان و بلوچستان تحت درمان قرار دارند افزود: مردم در صورت امکان و نداشتن ضرورت در خانه بمانند و چنانچه از خانه بیرون می‌روند اصول بهداشتی و آداب تنفسی را به خوبی رعایت کنند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان ادامه داد: از آنجایی که کشف راه‌های انتقال کرونا و عوارض ناشی از آن نیازمند گذشت مدت‌زمانی از شیوع و اپیدمی ویروس است و سپس بر اساس یافته‌های علمی رفتار عامل بیماری شناسایی می‌شود ضروریست شهروندان تمام نکات بهداشتی را رعایت کنند.
وی گفت: تمامی موارد مثبت کرونا در سیستان و بلوچستان از نوع جهش یافته انگلیسی و دلتا است.
هاشمی از وضع فوق بحرانی کرونا در سیستان و بلوچستان خبر داد و افزود: پایین‌ترین میزان رعایت دستورالعمل ها در سطح کشور مربوط به این استان است.
۶۰ درصد مبتلایان به کرونا در سیستان و بلوچستان بالای ۳۰ سال سن دارند
سید محمد هاشمی شهری رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان در نشست خبری با بیان اینکه استقبال از واکسیناسیون در گروه سنی بالای ۵۰ سال خوب بوده است، اظهارداشت: از همه افرادی که در گروه سنی بالای ۵۰ سال قرار دارند دعوت می‌کنیم برای تزریق واکسن به مراکز واکسیناسیون مراجعه کنند.
وی ادامه داد: در پویش سراسری «واکسیناسیون» هدف ما واکسینه کردن گروه سنی بالای ۶۵ سال است که تاکنون اقدامی به تزریق واکسن نکرده‌اند.
رییس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: در ۲ هفته گذشته ۶۰ درصد تست ها مثبت بود، هم اکنون درصد تست‌های مثبت کرونا به ۳۰ درصد رسیده است.
عادی انگاری هایی که خانه دیگران را ویران می کند
به خانه برگشتیم اما ماجرا به همین جا ختم نشد و تلفنی از ماموریت جدید با خبر شدم این بار مقصد استان هرمزگان است پس از انجام کارهایی که داشتم کوله پشتی ام را بر می دارم و با گرفتن تاکسی به سمت فرودگاه می روم .
زیاد معطل نمی شوم و پس از ساعتی سوار هواپیما می شوم.
چشماهایم را می بندم تصاویری که این چند روز به چشم دیده ام را دوباره مرور می کنم باورم نمی شود که خودم از نزدیک شاهد وضعیت بد بیماران کرونایی و خانوده های آنان در آن شهر بودم ، بیمارستان ها پُر از بیمار، نبود تخت خالی ......
با صدای مهماندار هواپیما چشم هایم را باز می کنم پس از فرودگاه به هتلی که از قبل هماهنگ شده است می روم و پس از استراحتی کوتاه با برداشتن دوربینم راه می افتم، وارد بیمارستان شهید محمدی بندرعباس می شوم از همان ابتدای ورودم متوجه می شوم این بیمارستان هم شلوغ است اما نه به شلوغی بیمارستان زاهدان، نگاهم معطوف مادری که سراسیمه به دنبال پزشکی از داخل یکی از اتاق ها بیرون می آید می شود، حال خوبی ندارد از چهره اش مشخص است کمی با دکتر صحبت می کند و پس از آن در گوشه ای از حیاط بیمارستان روز نیمکتی می نشیند با آب معدنی باز نشده ای به سمتش می روم سلام می کنم با تاخیر سرش را بالا می آورد نگاهی به من می اندازد آب معدنی را به او تعارف می کنم بی تعارف می گیرد و لحظه ای بعد آن را سر می کشد انگار که در لحظه چیزی یادش بیفتد چشمانش پر می شود سعی می کنم با او صحبت کنم از او سوال می کنم چرا اینجاست ؟
با کمی مکث شروع می کند به حرف زدن و اشک هایی که پی در پی پس از هر کلمه از حرف هایش مهمان صورتش می شود .
او جوانش مبتلا به کرونای دلتا شده است و طبق گفته پزشک ریه اش بیش از ۴۰ درصد درگیر شده است و حال خوبی ندارد اما نکته بد آن جایی است که می گوید ۵ روز است که بیمارش در بیمارستان بستری شده اما هر لحظه بیم آن را دارد که پسرش را از بیمارستان ترخیص کنند.
تخت خالی نگرد نیست، گشتم نبود
او می گوید اینجا خیلی اوضاع خوب نیست و همراهان بیماران به دنبال تخت خالی هستند تا شاید بتوانند بیمار بد حال خود را چند روزی در بیمارستان بستری کنند.
پس از دلداری به این مادر نگران راهی اورژانس بیمارستان می شوم پرستاران سعی در نظم دهی به بیماران هستند و مدام سعی می کنند تا با راهنمایی بیماران آنها را به حیاط منتقل کنند تا در نوبت خود به داخل اورژانس بیایند .
عکس هایی را که نیاز دارم می گیرم و پس از مصاحبه با بیماران از بیمارستان خارج می شوم.
به سمت داخل شهر به راه می افتم مقصدم این بار بازار شهر است برای گرفتن اندک وسایلی که این چند روز نیازم دارم.
عجیب است حین قدم زدن متوجه مردمی می شوم که با بی خیالی در حال قدم زدن و خرید هستند و جالب اینجاست که همراهشان فرزندانشان هم هستند اما همگی بدون ماسک.....
چیزی که دیدم شامل یک نفر نمی شود بلکه هر چه جلوتر می روم از این موارد زیاد می بینم برایم جالب است مگر به گوششان چیزی به نام کرونا نخورده آن هم الان با وجود نوعی به نام دلتا و هر چه جلوتر می روم به این نتیجه می رسم که نکند ما اشتباه کردیم که ماسک زدیم!
به همین نگاه هاه بسنده نمی کنم به سراغ مردی را که به همراه فرزندش در حال خریدن خرماست می روم خودم را معرفی می کنم با شنیدن نام خبرنگار لبخندی روی صورتش می نشیند به نظر می رسد خودش متوجه شده که سوالم چیست اما منتظر می ماند از اول سوال می کنم با این اوضاع خطرناک چرا ماسک ندارد پاسخم این است اگر قرار بود کرونا بگیرم تاکنون گرفته بودم !
و من بازهم سوال می کنم آیا کسی از اطرافیانش مبتلا نشده است؟
کمی به فکر فرو می رود می گوید چرا کسانی هم بوده اند از اطرافیانم که مبتلا شده اند و حتی یک نفر از نزدیکانم هم فوت کرده اما بدن من قوی است و به این سرعت درگیر نمی شود.
او می گوید زمان زیادی است که از شیوع کرونا می گذرد قرار نیست که ما خود را از زندگی بیاندازیم گاهی نمی توانم ماسک بزنم و مشکلی پیش نمی آید، متوجه می شوم نمی توانم او را متقاعد به زدن ماسک کنم و در نهایت از او جدا می شوم .
در حین خرید وسایل مورد نیازم متوجه افرادی دیگری هم می شوم که ماسک نزده اند و بیشتر تعجب من آنجاست که جوانان بیشتر این افراد را تشکیل می دهند .
واقعیت هایی که همه بدانیم بدنیست
همین چند ساعت بیرون ماندن از هتل چیزهایی را به من ثابت کرد اینکه به نظر می رسد دیگر کرونا در چشم مردم این دو استان آن غول بی شاخ و دم قبل نیست و ترس از او دیگر معنایی ندارد .
همه به یاد داریم که وقتی اولین خبرها از این ویروس منحوس در فضای های مختلف خبری منتشر شد بیشتر مردم از ترس کارهای بیرونی خانه را یا تعطیل کردند یا تا جای ممکن آن را کم کردند اما امروز با وجود اینکه این ویروس با ورژن های بسیار خطرناک تر داخل کشور شده مردم نترس شده اند و دیگر برایشان زندگی و کار با وجود این ویروس منحوس تر از منحوس عادی شده است.
طی صحبت هایی که با کادر درمان داشتم و اطلاعاتی که جمع آوری کردم متوجه شدم مسئولان استانی کار واکسیناسیون افراد را با اولویت های اعلام شده انجام دادند و در استان سیستان و بلوچستان حتی اولویت ها به افراد با سن پایین تر هم رسیده است تا شاید بتوانند به این شکل از دست این ویروس خلاص شوند .
شرایط بحرانی کرونا در هرمزگان/ اعمال محدودیت‌های جدید در استان
فریدون همتی، استاندار هرمزگان در نشست ستاد استانی مقابله با کرونا با اشاره به اعمال محدودیت‌های جدید کرونایی در استان گفت: از امروز در همه‌ شهر قرمز مشاغل ۲، ۳ و ۴ تعطیل است.
همتی با اشاره به کاهش رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی در استان به ویژه در شهرستان‌های بندرعباس، بستک، قشم، بندرلنگه، کیش، بندرخمیرو پارسیان افزود: قرار بود فعالیت تمام صنوف به شرط رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی باشد و لی برخلاف این موضوع بود.
وی با اشاره به اعلام دانشگاه علوم پزشکی استان بر تکمیل ظرفیت تخت‌های بیمارستانی گفت: فرمانداران، نیروی انتظامی، صنوف و بسیج نظارت بیشتر‌ی بر رعایت ضوابط در شهر‌ها داشته باشند.
استاندار هرمزگان با اشاره به تعطیلی پایان هفته افزود: همه‌ ورودی و خروجی شهر‌ها با جدیت بسته شود و از هیچ شهری به شهر دیگر یا روستا به روستای دیگر اجازه رفت وآمد نخواهیم داد.
اما آیا اقداماتی نظیر تعطیل کردن کسب و کار ، تعیین ساعت تردد داخل شهری ، مسدود کردن ورودی و خروجی شهرها و...
به تنهایی کافی است؟
درست است که امکانات بالا و به اندازه می تواند کمک زیادی به مقابله با این ویروس کند اما آیا واقعا هر کسی در هر جایگاهی هست نباید به وظیفه یا دستورالعملی که در حال حاضر اعلام می شود توجهی کند؟
مقصر این پیشروی ها چه کسی است خودمان یا مسئولین ؟
گزارش از رقیه سیف الهی
انتهای پیام/ب